Voorruit kraakt

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Piedro
Vagling liefhebber
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 01 feb 2012, 23:15

Voorruit kraakt

Bericht door Piedro » di 15 okt 2013, 21:07

Sinds kort hoor ik tijdens het rijden (zacht) gekraak/getik wat uit de omgeving van de voorruit lijkt te komen. Lastig te plaatsen, het geluid zou ook nog ergens uit het dashboard kunnen komen, maar het doet mij het meest denken aan het gekraak wat ik ook weleens heb met een zijruit. Deze kraakt soms als de spanning op het raam te hoog lijkt te zijn (overigens al tijden niet meer gehoord, met name bij hogere temperaturen was dit het geval). Even het raam een beetje open en weer sluiten lost het probleem op. Maar bij de voorruit is dat natuurlijk geen optie ;)

Wie herkent dit en is er iets aan te doen, behalve de ruit opnieuw laten plaatsen? Het geluid is (nog) niet overheersend zolang de radio aanstaat, maar als je er op gaat letten...
Škoda Citigo Tour | 1.0 Greentech 60 pk | Brilliant Silver | 3-deurs | Travelpakket | LM velgen 'Apus' | Sunset
-------------

Afbeelding

sjorsalberts
Vagling liefhebber
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 12 aug 2013, 16:13

Re: Voorruit kraakt

Bericht door sjorsalberts » di 15 okt 2013, 21:11

Piedro schreef:Sinds kort hoor ik tijdens het rijden (zacht) gekraak/getik wat uit de omgeving van de voorruit lijkt te komen. Lastig te plaatsen, het geluid zou ook nog ergens uit het dashboard kunnen komen, maar het doet mij het meest denken aan het gekraak wat ik ook weleens heb met een zijruit. Deze kraakt soms als de spanning op het raam te hoog lijkt te zijn (overigens al tijden niet meer gehoord, met name bij hogere temperaturen was dit het geval). Even het raam een beetje open en weer sluiten lost het probleem op. Maar bij de voorruit is dat natuurlijk geen optie ;)

Wie herkent dit en is er iets aan te doen, behalve de ruit opnieuw laten plaatsen? Het geluid is (nog) niet overheersend zolang de radio aanstaat, maar als je er op gaat letten...
... Dan word het heul vervelend!

Het kan een steentje zijn aan de buitenkant van de aut, in het 'kozijn' tussen het staal en de ruit, ik heb er daar ook een aantal, en ik krijg ze er niet meer uit!!!

Bij mij kraakt het ook...
VW Move Up! BMT Silver 55KW
VW Golf GTI 2.0 edition Green 120KW (plusmin)

als ik in een mercedes wil rijden, dan koop ik er wel één!

Gebruikersavatar
Piedro
Vagling liefhebber
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 01 feb 2012, 23:15

Re: Voorruit kraakt

Bericht door Piedro » vr 18 okt 2013, 15:14

Aan zoiets had ik nog niet gedacht, ik zal er eens op letten. Naar mijn idee kwam het pas voor het eerst nadat ik 'm laatst gewassen had. Maar het kan natuurlijk ook aan de lagere temperaturen in deze periode liggen.
Škoda Citigo Tour | 1.0 Greentech 60 pk | Brilliant Silver | 3-deurs | Travelpakket | LM velgen 'Apus' | Sunset
-------------

Afbeelding

Gebruikersavatar
Paulus
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 10:42
Locatie: Utrecht

Re: Voorruit kraakt

Bericht door Paulus » wo 30 okt 2013, 08:13

Dit had ik vd week ook! Na van alles aangeraakt te hebben en op getikt te hebben bleek het vanuit de (bij mij) rechter A stijl te komen. Even een paar keer gedrukt op de A stijl kap (onderaan waar deze aansluit op het dashboard), en voila weg was het geluid.

Wellicht heb je hetzeflde?!?

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Voorruit kraakt

Bericht door MauriceR. » wo 30 okt 2013, 10:46

bij mij zitten er soms van die 'helicoptertjes' van een nabijstaande esdoorn tussen de A-stijl en de ruit; zorgen voor eenzelfde geluid. (Die esdoorn had wel om mogen waaien afgelopen maandag).

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Plaats reactie