Project inbouw OEM stoelverwarming

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
gurby
Forum newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: do 18 jun 2020, 13:14

Project inbouw OEM stoelverwarming

Bericht door gurby » di 24 nov 2020, 10:54

Hierbij een topic over de inbouw van originele stoelverwarming in mijn Mii. Op dit moment ben ik bezig met het verzamelen van de benodigde onderdelen (en evt gereedschappen), en zal dit topic periodiek updaten om jullie te informeren van de voortgang. Om te bepalen wat ik nodig heb kijk ik in ETKA en de reparatie handleidingen van VW.

De belangrijkste en kostbaarste onderdelen heb ik inmiddels aangeschaft, zie foto en tabel. Vermoedelijk kom ik uiteindelijk op ca 170 euro uit aan kosten, hoeveelheid uren is nog even afwachten :D Heb ook wel mazzel gehad, de rechter schakelaar die ontving (voor € 10 oorspronkelijk) had een klein defect, daarom moet ik een stukje van mijn huidige schakelaar overzetten en ik ontving zonder morren het aankoopbedrag daarvan terug. Mijn oude schakelaar wordt na het overzetten ook onverkoopbaar natuurlijk, voor zover daar uberhaupt kopers voor zijn. Maar daarom staat de rechterschakelaar dus nu voor € 0 in het lijstje. Ik wil sowieso even een pluim geven aan VWWinkel voor de contacten en afhandeling.

Komende tijd zal ik nieuwe versies van deze tabel plaatsen als ik meer onderdelen heb uitgezocht en aangeschaft, ook de draad specificaties en wellicht ook gereedschap zoals een tang om de bekleding te (de)monteren.

De stoelverwarmingsmatten heb ik doorgemeten en zijn goed. Er zitten nog wat resten schuimkussen aan, die moet ik er nog af trekken en ze even helemaal zuiver maken voor inbouw in mijn stoelen, ze moeten gelijmd worden.

Komende tijd eerst verder met onderdelen uitzoeken en bestellen (contra-stekkers, pinnetjes, draden, evt gereedschap en kabelboomtape), maar eerst ga ik in mijn voorraden kijken wat ik misschien toevallig nog heb liggen. Ik heb al gezien dat er 3 versies BCM in de vagling in gebruik zijn en de minst luxe versie geen autorisatie stoelverwarming ondersteuning heeft (of aangevinkt in VCDS?). Maar mijn auto heeft ook cruisecontrol en daarmee de meest luxe BCM dus dat mag bij mij geen issue zijn (zie de BCM plaatjes onderaan).

Enkele foto's en opgave onderdelen/kosten (weergegeven kosten in zijn incl verzendkosten of brandstofkosten voor ophalen). Waar aantal 0 bij staat, heb ik die nog niet aangeschaft (en kan het onderdeelnr bv nog wijzigen na evt nader onderzoek/navraag).
Bijlagen
onderdelen_tabel.JPG
IMG_20201124_103319.JPG
IMG_20201124_103303.JPG
IMG_20201124_103254.JPG
IMG_20201124_103247.JPG
IMG_20201124_103240.JPG
BCM_2.JPG
BCM_1.JPG
onderdelen_tabel.JPG
IMG_20201124_103319.JPG
IMG_20201124_103303.JPG
IMG_20201124_103254.JPG
IMG_20201124_103247.JPG
IMG_20201124_103240.JPG
onderdelen_tabel.JPG
IMG_20201124_103319.JPG
IMG_20201124_103303.JPG
IMG_20201124_103254.JPG

benvw
Forum newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 23 dec 2019, 12:13

Re: Project inbouw OEM stoelverwarming

Bericht door benvw » wo 25 nov 2020, 09:39

Leuk project, heb het zelf ook ooit ingebouwd bij een VW. Moet je dit bij een UP ook inleren via Vagcom?

Bonny
Vagling liefhebber
Berichten: 191
Lid geworden op: do 08 nov 2018, 09:53
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Project inbouw OEM stoelverwarming

Bericht door Bonny » do 26 nov 2020, 06:45

Weetje welke BCM je nu hebt?
Als je partnummer weet is het snel op toe zoeken of kijken of de juiste uitgangspinnen aanwezig zijn.

gurby
Forum newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: do 18 jun 2020, 13:14

Re: Project inbouw OEM stoelverwarming

Bericht door gurby » vr 27 nov 2020, 11:01

Hieronder details over mijn BCM. Hij zou het moeten kunnen ondersteunen gezien die informatie uit de VW/Seat documentatie die hierboven staat, maar zal binnenkort VCDS er eens aan hangen om te kijken of ik stoelverwarming daar kan aanvinken. Mocht mijn BCM het onverhoopt toch niet kunnen, wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt aangezien stoelverwarming een fabrieksoptie is, dan kun je die autorisatie ook nog wel omzeilen uiteraard. Zoals ik het inschat geeft de BCM gewoon een plus of massa op die draad om de stoelverwarming te activeren, en zal hij hem bv (tijdelijk) niet autoriseren als de accu leeg raakt, tijdens stop/start moment enzovoorts en wat voor redenen hij verder nog heeft om grootverbruikers niet toe te laten. Hij loopt van pin 36 BCM (geel/rood draadje 0.35mm) naar pin 5 op het stoelverwarming regelapparaat.

Adres 09: Cent. Elect. (J519) Labels:. 1S0-937-09x-V1.clb
Onderdeelnr. SW: 1S0 937 090 B HW: 1S0 937 090 B
Component: PQ25 BCM H59 0563
Revisie: -8------ Serienummer: --------------
Codering: 62B82B0000010000000001F02C28ACC077C0426F7E820440200000020100
Dealer #: WSC 31414 790 00001
VCID: 3260D3E96DC4D3DA1B-8066

Ben overigens nog niet verder gegaan met dit project, behalve even mijn voorraad draadjes en stekkertjes naar huis gehaald om te kijken hoever ik daar mee kom en zo min mogelijk hoef bij te bestellen.

De stoelverwarmingsmatten zijn trouwens met 2 polige aansluiting waarbij zitting en rugleuning op elkaar doorlussen, het is puur alleen verwarmen. Meestal (minder low budget auto's?) zit er ook nog een temperatuurvoeler TMC in, maar bij deze auto's dus niet. Dat maakt het denk ik veel makkelijk om evt aftermarket nieuwe matjes in je stoelen te plaatsen en die toch via originele schakelaars en regelapparaat aan te sluiten voor de OEM look.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Project inbouw OEM stoelverwarming

Bericht door Gert » vr 27 nov 2020, 15:57

Je aanpak lijkt me zo systematisch dat het wel moet lukken. Twee vragen als het mag:
1) Ik dacht dat de stoelverwarming af fabriek alleen de zitting verwarmt want dat zei de dealer destijds tegen mij. Is dat niet juist?
2) Hoeveel Watt is de stoelverwarming (per stoel)?
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

gurby
Forum newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: do 18 jun 2020, 13:14

Re: Project inbouw OEM stoelverwarming

Bericht door gurby » di 01 dec 2020, 09:56

Gisteravond de Mii even aan VCDS gehangen en de BCM bekeken, ik heb daar ook de optie om stoelverwarming autorisatie aan te vinken, dus dat zal wel goed komen. Mijn BCM heeft trouwens ook allemaal vinkjes voor Panorama dak dus vermoedelijk kan hij die ook gewoon aansturen.

@Gert, dan heeft jouw dealer het echt bij het verkeerde eind, er zitten matten in zowel zitten als rugleuning en die vind je ook in ETKA (de VW catalogus) terug. En ze zijn aan elkaar gekoppeld, alleen zitting bestaat volgens mij niet. Overigens moet iemand die dit ook van plan is, niet zomaar dezelfde verwarmingsmatjes kopen als ik hierboven aangeef qua artikelnummers, er zijn wat verschillen zoals 3 en 5 deurs hebben een ander model rugleuning (en voor links en rechts beide een eigen artikelnummer verwarmingsmatje) en ook op bouwjaar. Zie 2e bijlage, ETKA screenshot.

Het wattage heb ik geen idee van, staat niet vermeld op het matje en ook niet op de schakelaar of regelapparaat afgedrukt. Denk dat je dat kunt meten of berekenen nadat het aangesloten is?
Bijlagen
etka.JPG
IMG_20201130_131735.JPG

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Project inbouw OEM stoelverwarming

Bericht door Gert » di 01 dec 2020, 12:31

Bedankt Gurby. Het is ook wel logisch dat de rug verwarmd wordt. Door de fout van de dealer heb ik destijds afgezien van stoelverwarming want wel vlug last van een koude rug maar niet van een koude kont.

Ik schat dat het vermogen hooguit iets van een paar honderd watt is. Want als ik de stoelverwarming in mijn e-up aan doe verandert de range niet, net als bij brandende lichten wat ik ook op een paar honderd watt schat. Verder is het een fijne optie en ik zou het best ook in een benzine up willen hebben want je kunt dan in een lekker frisse auto rijden en toch behaaglijk zitten. Het is ook heel snel warm dus fijn in een koude auto.

Overigens heb ik gemerkt dat de stoelverwarming 2 standen heeft en dat je gewoon kunt doorklikken op de aanknop om van stand te wisselen. Uit heb boekje maak ik zelfs op dat er sprake is van 3 standen maar dan tellen ze uit misschien mee als stand. Weet uiteraard niet of dit ook voor de benzine up geldt en voor jouw pakket maar meld het maar ter informatie.

PS Volgens mij heeft jouw setje dat (die standen) ook want ik meen nu twee LED lampjes te zien op de aan/uit knop van jouw setje. Dat heeft de mijne ook er branden dan een of twee gele streepjes.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

gurby
Forum newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: do 18 jun 2020, 13:14

Re: Project inbouw OEM stoelverwarming

Bericht door gurby » vr 12 feb 2021, 20:50

Dit project ligt even stil, de spullen liggen in huis maar ik heb wat lekkage problemen met het panoramadak van mijn gezinsauto Seat Alhambra, en dat heeft even prio. En daarna wil ik voor de zomer begint nog wat aan mijn hobby auto doen, dus ik denk dat ik de stoelverwarming in de Mii pas in voorjaar/zomer weer ga voortzetten.

Wordt vervolgd!

Arjan-tsi
Vagling liefhebber
Berichten: 280
Lid geworden op: za 08 dec 2018, 15:11

Re: Project inbouw OEM stoelverwarming

Bericht door Arjan-tsi » di 16 mar 2021, 15:57

Ik heb nog een complete stoelverwarming kabelboom liggen inclusief aansluitschema
IMG_20210314_204508.jpg
VW Up TSI 153pk 258nm
VW golf GTI 409pk 532nm

gurby
Forum newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: do 18 jun 2020, 13:14

Re: Project inbouw OEM stoelverwarming

Bericht door gurby » za 22 okt 2022, 20:40

Ach ik zie het nu pas @Arjan-tsi.

De stoelverwarming nog steeds niet ingebouwd maar de spullen liggen op de plank en dat ligt me dwars. Heb deze week de laatste stekkertjes gehaald bij de dealer en ga er zeer binnenkort aan beginnen. Eerst de elektronica, zodat ik de matten makkelijk op werking kan testen voordat ik ze in de stoelen bouw.

Als er (hopelijk binnenkort) voortgang is laat ik dat weten!

gurby
Forum newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: do 18 jun 2020, 13:14

Re: Project inbouw OEM stoelverwarming

Bericht door gurby » vr 16 dec 2022, 22:53

Oké mensen, het mocht even duren maar we zijn begonnen!

Vandaag gestart met de nieuwe schakelaars in het dashboard. De achterruitverwarming moet van rechts naar links, draadjes nu even (provisorisch) doorverbonden en links ingestoken want ik moet nog even een paar insteekstekkertjes bijkopen volgende week om dat netjes te maken.

Dan is het kabelgedeelte klaar om, netjes in een bundel getaped, naar het regelapparaat te trekken dat rechts onder stuur hangt. Daarna spanning erop via de juiste zekering en kan ik de matten testen op werking. Als ze werken, dan gaan de stoelen open om de matten erin te lijmen. In VCDS kan ik nog aanvinken dat het boordregelapparaat de stoelverwarming uitschakelt als de motor uit gaat (STOP/START) dus dat tzt ook even doen.

Ziet er al een stuk beter uit met de schakelaars incl stoelverwarming, het begin is er ;-)
Bijlagen
IMG_20221216_204731.JPG
IMG_20221216_195924.JPG
IMG_20221216_204731.JPG

Plaats reactie