Pagina 1 van 1

Aanhaalmomenten

Geplaatst: vr 25 jun 2021, 06:21
door Up!grade TSI
Goeiemorgen mede-forumleden, ik ben op zoek naar diverse aanhaalmomenten van het onderstel en remmerij.
Dus de bouten en moeren van de schokdempers v/a, veerpoot en stabilisatorstangen en de geleidepennen van de remklauw.
Alvast bedankt 👍🏻

Re: Aanhaalmomenten

Geplaatst: vr 25 jun 2021, 16:41
door Up!grade TSI
Up!grade TSI schreef:
vr 25 jun 2021, 06:21
Goeiemorgen mede-forumleden, ik ben op zoek naar diverse aanhaalmomenten van het onderstel en remmerij.
Dus de bouten en moeren van de schokdempers v/a, veerpoot en stabilisatorstangen en de geleidepennen van de remklauw.
Alvast bedankt 👍🏻
Het loopt nog geen storm met reacties, helaas :roll:

Re: Aanhaalmomenten

Geplaatst: vr 25 jun 2021, 18:05
door dennuus1
Vast = vast :)

Re: Aanhaalmomenten

Geplaatst: vr 25 jun 2021, 18:11
door Up!grade TSI
dennuus1 schreef:
vr 25 jun 2021, 18:05
Vast = vast :)
Van een professionele automonteur verwacht ik een ander antwoord, tuurlijk...sommige boutjes vast is vast prima, maar waar de veerpoot aan de fusee hangt mag er wat meer pk op.
Weet ik niet is ook een antwoord :lol:

Re: Aanhaalmomenten

Geplaatst: vr 25 jun 2021, 18:26
door Up!grade TSI
dennuus1 schreef:
vr 25 jun 2021, 18:05
Vast = vast :)
In het verleden was je wat behulpzamer bij technische vragen, kwam je zelfs met tekeningen.
Het zou wel erg jammer zijn als je het wel weet maar niet wilt zeggen... :?

Re: Aanhaalmomenten

Geplaatst: vr 25 jun 2021, 21:37
door dennuus1
Ik weet het niet, en ik gebruik voor jouw genoemde bouten geen momentsleutel.

Mijn collega's ook niet, mijn ex collega's van vorige werkgevers ook niet, en monteurs die ik ken die bij andere bedrijven werken ook niet...

Vandaar; vast = vast.

Je denkt toch niet dat automonteurs bij elk boutje gaan opzoeken met hoeveel nm ze vast moeten, en bij elk boutje een momentsleutel gaan pakken..

Het zijn geen cilinderkopbouten oid.

Geleidepennen moeten handvast, daar zit ook geen boutkop op, die zijn alleen puur om de remklauw te geleiden.

Als je een beetje sleutelervaring hebt weet je vanzelf wel hoe vast het spul moet..

Vaak ben je te bang!

Re: Aanhaalmomenten

Geplaatst: vr 25 jun 2021, 21:59
door Up!grade TSI
dennuus1 schreef:
vr 25 jun 2021, 21:37
Ik weet het niet, en ik gebruik voor jouw genoemde bouten geen momentsleutel.

Mijn collega's ook niet, mijn ex collega's van vorige werkgevers ook niet, en monteurs die ik ken die bij andere bedrijven werken ook niet...

Vandaar; vast = vast.

Je denkt toch niet dat automonteurs bij elk boutje gaan opzoeken met hoeveel nm ze vast moeten, en bij elk boutje een momentsleutel gaan pakken..

Het zijn geen cilinderkopbouten oid.

Geleidepennen moeten handvast, daar zit ook geen boutkop op, die zijn alleen puur om de remklauw te geleiden.

Als je een beetje sleutelervaring hebt weet je vanzelf wel hoe vast het spul moet..

Vaak ben je te bang!
Oké, thanks voor je uitleg, komt wel goed...

Re: Aanhaalmomenten

Geplaatst: ma 18 okt 2021, 21:32
door Wilfred-Up-75
Hallo, voor je specifieke aanhaalmomenten kun je het programma ElsaWin gebruiken, is wel te koop via Marktplaats. Hierin staat precies omschreven hoe iets los moet en weer vast plus de daarbij behorende aanhaalmomenten. Vast = Vast kan goed gaan, maar de aanhaalmomenten hebben wel een doel en vaak zetten we iets al te vast. Mvg

Re: Aanhaalmomenten

Geplaatst: zo 21 nov 2021, 13:41
door Blackciti
dennuus1 schreef:
vr 25 jun 2021, 18:05
Vast = vast :)
Ligt er ook aan wat voor treksterkte de bouten hebben die je gebruikt. 8.8 of 12.9. De eerst zijn beduidend minder sterk dan de tweede, die hebben een treksterkte van zo'n 90 kg per vierkante mm. De aanduiding staat op de boutkop.

Re: Aanhaalmomenten

Geplaatst: zo 21 nov 2021, 19:47
door Up!grade TSI
Blackciti schreef:
zo 21 nov 2021, 13:41
dennuus1 schreef:
vr 25 jun 2021, 18:05
Vast = vast :)
Ligt er ook aan wat voor treksterkte de bouten hebben die je gebruikt. 8.8 of 12.9. De eerst zijn beduidend minder sterk dan de tweede, die hebben een treksterkte van zo'n 90 kg per vierkante mm. De aanduiding staat op de boutkop.
Dat hoef je mij persoonlijk niet uit te leggen, gaat veel mensen ook boven hun pet hier denk ik.
Maar dan moet je het wel goed uitleggen ;)

Het eerste getal is 1/100 van de nominale treksterkte (Rm) in N/mm²
Het tweede getal is de verhouding tussen de nominale vloeigrens (Re) tot de nominale treksterkte maal 10
Even in Jip en Janneke-taal, treksterkte is wat een bout maximaal kan weerstaan voordat hij uit gaat rekken.
Bij het begrip vloeigrens begint de bout te vervormen, hij wordt als het ware "vloeibaar"
Een 8.8 bout heeft een treksterkte van 800 Newton per vierkante mm (N/mm²) veel techneuten spreken liever over kg, dan = 800N=80kg
Een 8.8 bout heeft een vloeigrens van 8x8x10=640 N/mm²

Wielbouten zijn meestal gemaakt van 10.9 staal, treksterkte dus 10x100=1000 N of 1 kN/mm² en vloeigrens van 10x9x10=900 N/mm²
Oftewel, deze getallen bevestigen dat een bout vlak voordat hij breekt eerst begint uit te rekken.
12.9 bouten weet ik zo geen voorbeeld van, misschien cilinderkopbouten? Treksterkte =1200N/mm² of 120 kg/mm², vloeigrens =1080N/mm²
Lang verhaal kort, hoe hoger de getallen op de bout-kop, hoe sterker (en hoe duurder) de bout ;)

Re: Aanhaalmomenten

Geplaatst: wo 24 nov 2021, 23:30
door dennuus1
Blackciti schreef:
zo 21 nov 2021, 13:41
dennuus1 schreef:
vr 25 jun 2021, 18:05
Vast = vast :)
Ligt er ook aan wat voor treksterkte de bouten hebben die je gebruikt. 8.8 of 12.9. De eerst zijn beduidend minder sterk dan de tweede, die hebben een treksterkte van zo'n 90 kg per vierkante mm. De aanduiding staat op de boutkop.

Goh, nooit geweten..