Pagina 1 van 1

ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Geplaatst: za 27 feb 2021, 15:08
door Laurens0318
ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor.

Veel leesplezier
ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor.pdf
(1.78 MiB) 655 keer gedownload

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Geplaatst: zo 28 feb 2021, 00:29
door Up!grade TSI
Laurens0318 schreef: ↑
za 27 feb 2021, 15:08
ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor.

Veel leesplezierZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor.pdf
Top, leuk om te lezen over dit machtige machientje

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Geplaatst: zo 28 feb 2021, 11:57
door damianw26
Leuk om te hebben inderdaad!

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Geplaatst: zo 28 feb 2021, 13:06
door Activate
Thnx!!

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Geplaatst: wo 03 mar 2021, 16:59
door Blackciti
Even snel bekeken, interessant.
Maar wat mij gelijk opvalt is het enorme vliegwiel. Een groot vliegwiel is zwaar en zorgt er namelijk voor dat de gasrespons traag is. Hierdoor is de motor minder vel.

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Geplaatst: wo 03 mar 2021, 17:29
door Laurens0318
Blackciti schreef: ↑
wo 03 mar 2021, 16:59
Even snel bekeken, interessant.
Maar wat mij gelijk opvalt is het enorme vliegwiel. Een groot vliegwiel is zwaar en zorgt er namelijk voor dat de gasrespons traag is. Hierdoor is de motor minder vel.
Klopt is redelijk groot, men had ook voor een balansas module kunnen kiezen.
Soms is kosten het enige antwoord 😉

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Geplaatst: wo 03 mar 2021, 18:13
door damianw26
Wat mij opvalt is dat de olie zo ontzettend snel warm is, 15min 15km als vuistregel lijkt niet te gelden voor de 1.0 tsi

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Geplaatst: wo 03 mar 2021, 19:37
door Luukyy
10 minuten is niks... uiteraard moet die warmte dan nog wel de rest van t blok verwarmen, maar dat is wel erg snel.

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Geplaatst: wo 03 mar 2021, 21:00
door Laurens0318
damianw26 schreef: ↑
wo 03 mar 2021, 18:13
Wat mij opvalt is dat de olie zo ontzettend snel warm is, 15min 15km als vuistregel lijkt niet te gelden voor de 1.0 tsi
Veel motoren passen thermomanagement toe( zo snel mogelijk de cilinderkop opwarmen) in zo’n geval zet men soms zelfs de waterpomp stil tijdens de opwarmfase. Hierdoor warmt de motor erg snel op en komt dit ten gunste van de uitstoot. Dat opwarmen vind je dus terug in een snel stijgende olietemperatuur.

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Geplaatst: vr 05 mar 2021, 15:18
door Tom Westendorp
damianw26 schreef: ↑
wo 03 mar 2021, 18:13
Wat mij opvalt is dat de olie zo ontzettend snel warm is, 15min 15km als vuistregel lijkt niet te gelden voor de 1.0 tsi
Hang er maar eens een OBD lezer aan. Je zult versteld staan van het enorme verschil tussen wat de voorgeprogrammeerde boordcomputer aangeeft en er daadwerkelijk aan warmte in de motor zit.

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Geplaatst: vr 05 mar 2021, 18:28
door Luukyy
Tom Westendorp schreef: ↑
vr 05 mar 2021, 15:18
damianw26 schreef: ↑
wo 03 mar 2021, 18:13
Wat mij opvalt is dat de olie zo ontzettend snel warm is, 15min 15km als vuistregel lijkt niet te gelden voor de 1.0 tsi
Hang er maar eens een OBD lezer aan. Je zult versteld staan van het enorme verschil tussen wat de voorgeprogrammeerde boordcomputer aangeeft en er daadwerkelijk aan warmte in de motor zit.
Maar waarom zou de fabrikant de consument op het verkeerde been zetten door de temperatuur op de boordcomputer sneller op te laten lopen dan wat de temperatuur in werkelijkheid doet? Ik zie het voordeel daar niet van in, zowel voor de fabrikant als de consument.

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Geplaatst: vr 05 mar 2021, 23:49
door Arjan-tsi
Tom Westendorp schreef: ↑
vr 05 mar 2021, 15:18
damianw26 schreef: ↑
wo 03 mar 2021, 18:13
Wat mij opvalt is dat de olie zo ontzettend snel warm is, 15min 15km als vuistregel lijkt niet te gelden voor de 1.0 tsi
Hang er maar eens een OBD lezer aan. Je zult versteld staan van het enorme verschil tussen wat de voorgeprogrammeerde boordcomputer aangeeft en er daadwerkelijk aan warmte in de motor zit.
Toevallig gister nog gedaan omdat ik de olie temp in de mfa wil hebben bij een tsi/gti maar dat klopt toch aardig
IMG_20210304_124154.jpg
IMG_20210304_124159.jpg

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Geplaatst: za 06 mar 2021, 11:59
door damianw26
Olie temperatuur klopt altijd wel, koelwater vaak niet helemaal omdat de meter precies op 90 graden moet blijven hangen.

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Geplaatst: wo 10 mar 2021, 16:09
door Blackciti
Laurens0318 schreef: ↑
wo 03 mar 2021, 17:29
Blackciti schreef: ↑
wo 03 mar 2021, 16:59
Even snel bekeken, interessant.
Maar wat mij gelijk opvalt is het enorme vliegwiel. Een groot vliegwiel is zwaar en zorgt er namelijk voor dat de gasrespons traag is. Hierdoor is de motor minder vel.
Klopt is redelijk groot, men had ook voor een balansas module kunnen kiezen.
Soms is kosten het enige antwoord 😉
Klopt ook. Motoren daarmee uitgerust hebben dan ook een beduidend mooiere, betere, loopcultuur.