JAWromper schreef:@rjw Ik zelf zit nu te twijfelen om de VW UP! of de toyota aygo aan te schaffen.
Wat kan je mij nog meer vertellen over de Aygo? Hoe is de weglegging van de Aygo? en het stuurgedrag?
Bij mij speelt de kofferruimte namelijk niet zo'n grote rol, gezien het feit dat ik niet veel hoef te vervoeren.
Financieel heb ik beide auto's
op autoscout24 bekeken en dan zou de Aygo voordeliger zijn. Dus hoeveel meer auto je voor de UP! krijgt ben ik ook wel nieuwsgierig naar. In ieder geval wel goed om te horen dat je tevreden bent met je keuze voor de UP!
Voorheen een nieuwe aygo gereden voor 2 jaar(my07), tussentijds oude vectra sedan, en nu een nieuwe up.
Een korte uiteenzetting van de verschillen/mijn ervaring:
- brandstofverbruik van aygo is flink minder. 1:19,7 over 20dkm, met de up zit ik nu rond de 1:18,2 over 2,5dkm.
- Veercomfort van UP! veel hoger.
- kofferbak up veel bruikbaarder, groter. In eerste instantie leek het mij ook niet belangrijk, maar zeker met een 3drs is alles op je achterbank kwakken gewoon heel hinderlijk.
- indien 3drs: instap naar achter beter bij up
- Afwerking up vele malen hoger. Uiteraard afhankelijk van uitvoering. (leren stuur, verwarmingsknoppen verlichting dashboard), maar ook het materiaalgebruik van de up is beter.
- verwarming aygo iets krachtiger. Evensnel warm overigens.
- geluidsset UP! vele malen beter (6speaker versie iig)
- Up is vele malen stiller. Mogelijk daardoor hoger verbruik (harder rijden)
- aygo 68pk is/voelt sneller dan up 60pk bmt.(gewicht, versnellingsbak) mogelijk ook door het sportieve geluid en de 2e versnelling waarin je hem naar de 100 kan smijten.
- aygo stuurde, zeker gezien de 155 bandjes, iets directer dan de up. De wegligging is van beide auto's goed, op de snelweg onbeladen is de aygo iets zweverig in de snelle bochten (120+), dus gezien je een betere wegligging met meer comfort in de up hebt, kun je stellen dat deze dus beter is.
- aygo achterruitenwisser gaat niet aan bij inschakelen achteruit bij ingeschakelde ruitenwissers voor, geen comfortknipperlichten, geen deurschakelaar interieurverlichting passagierszijde.
- geen (semi)geïntegreerde navi oplossing op aygo.
- 3jaar garantie aygo vs 2 van de up
- hoogte verstelling bestuurderstoel UP, was niet op mijn aygo.
Verder is de up af fabriek met veel meer opties uit te rusten dan de toyota. Denk hierbij aan cruise control, CEB, vrijwel allemaal esp (aygos niet), bredere banden, enz enz.
Persoonlijk zou ik geen geld meer in een nieuwe aygo investeren. Deze voertuigjes worden massaal gedumpt, zeker nu de wegenbelastingvrijstelling is vervallen en de keuze voor een iets leukere bsegmenter weer interessanter wordt. Mocht je echt niet veeleisend zijn, kun je best een 2ehands aygo scoren voor weinig(denk aan de echte koopjes), maar ik zou zelf niet snel meer teruggaan naar de primitiviteit van de aygo.
Vergis je niet, de aygo is geen slechte auto, toen hij uitkwam was hij veruit de beste in het segment, maar de leeftijd hakt er nu gewoon dubbel zo hard in.
Een alternatief voor de up of aygo zou een picanto kunnen zijn. Deze biedt een vergelijkbaar weggedrag (zij het iets minder koersvast op de snelweg) maar wel een goede afwerking van binnen (sam sam met up. Mindere materialen, maar wel raambediening voor alle ramen aan bestuurderskant). Verder rijdt de picanto iets afstandelijker en minder zuinig. Door de kleine bandenmaat van de picanto zijn winterbanden wel weer lekker goedkoop.