Mijn laatste Up?

Laat hier je nieuwe trots zien.
PlannedObsol
Forum newbie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 20:42
Locatie: Assen

Mijn laatste Up?

Bericht door PlannedObsol » zo 25 jul 2021, 15:07

Hoi,

Gisteren heb ik mijn (voorgeregistreerde) E-Up! opgehaald. Naast het gedram vanuit de overheid (continu BPM verhogingen, torenhoge benzineprijs) spreekt mij het concept elektrisch rijden op zich wel aan. Zou graag de techniek van Tesla willen hebben met de afwerking van Audi/BMW in een klein kastje voor een normale prijs. Dat blijft helaas een utopie want wat er op de markt komt of al is, is veel te duur, te groot, te zwaar of simpelweg lelijk (mijn mening uiteraard).

Als Mini liefhebber (ik wacht nog steeds met veel ongeduld op m'n nieuwe JCW) is de elektrische Mini voor mij ongeschikt (bereik, prijs). Blijft er 1 over: de E-Up. De dealer heeft er genoeg staan, dus afgelopen maandag gekocht en gisteren opgehaald. In mijn favoriete Up-'kleur' wit (m'n derde inmiddels in deze kleur). Hoewel het een standaard uitvoering is, vind ik 'm behoorlijk compleet: automatic climate control, regen/lichtsensor, verwarmde voorruit/stoelen, elektrische zijspiegels, DAB-radio, parkeersensoren en achteruitrijcamera.

Laadpaal in bestelling (duur grapje: moet van 1 naar 3 fase, groepenkast uitbreiden, 12 meter door de kruipruimte, gaten laten boren en Enexis moet nog aan de gang, oftewel 2900 euro), en tot die tijd de Granny charger gebruiken. De wallbox komt in de garage, laden doe ik liever buiten (mocht de boel tot zelfontbranding komen). Maar, er schijnt nog wat subsidiegeld in de pot te zitten voor ons armlastige consumenten, ben benieuwd of en wanneer dat komt. De beoordeling ervan duurt tot 13 weken :roll: .

Nog nooit eerder zelf gereden in een elektrische auto, dus heb ik me gisteren daarmee positief laten verrassen. het 'gas' intrappen geeft een leuk effect, zeker tot 60 km/h en tot 100 km/h zeer acceptabel (beter dan de gewone Up, maar geen GTI natuurlijk). Bij afgeregelde 130 km/h is de pret afgelopen (niet erg, daarvoor komt de JCW :whistle: ) en zie je de resterende range snel dalen (net als bij ingeschakelde airco). Rijdt verder relaxed en door mee te hobbelen met de andere lemmingen in het verkeer is de range zeer acceptabel. De automaat in B-stand zorg voor maximaal regenereren zodat je feitelijk alleen met het gaspedaal kunt rijden. Ideaal in stad en bij rotondes.

Omdat het voor mij nieuw was keek ik vaak nog naar de range om gevoel te krijgen bij het verbruik. Na 330 km te hebben gereden (rustig, snel), zit ik blijkbaar tussen 9 en 14 kW per 100 km als je onder 100 km/h blijft in de zomer. Jammer genoeg blijft Maps & More nog steeds een ramp, maar is deze (eenmalig) nodig om je eigen laadlocatie en laadbegrenzingen in te stellen. Daarnaast soms nog ruzie met de laadkabel om deze los te kunnen halen van de auto, is even wennen (direct laden, uitgesteld laden geneuzel) Verder heeft de E-Up een identiteitscrisis, met de e-sound doet ie een benzinemotortje na, schijnt nodig te zijn in ons rubbertegelparadijs.

Bijgevoegd een paar plaatjes (en de vorige Upjes):
Afbeelding
Afbeelding
Oer Up in Smilde:
Afbeelding
Tweede Up:
Afbeelding
GTI en Mii:
Afbeelding


Groeten, Hendrik.
Seat Ibiza 1.5 Sport 2022 Pure Red, Mini JCW 2021 Rebel Green, Dacia MCV 2014 Black

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Mijn laatste Up?

Bericht door Gert » zo 25 jul 2021, 19:07

Gefeliciteerd met deze slimme aanschaf. Een paar opmerkingen bij je verhaal:
1) Ik heb de 3-fase niet genomen maar door enexis alleen mijn hoofdzekering van 25 naar 35 A laten vervangen. Dat is gratis en verandert ook niets aan je maandelijkse kosten. Als je zoals ik max 250 km per dag rijd (zomer!) dan is van 18.00 tot 08.00 uur ruim voldoende om de e-up met 3,7 kw (16A) weer helemaal vol te plempen. Maar goed mogelijk is 3-fase wel fijn als je toch naar een Tesla overstapt ;) Ik kan zelfs prima uit met 10A laden.
2) Een nieuwe meterkast is altijd aan te raden natuurlijk. Ik zou wel alvast een extra kabel van meterkast naar garage mee laten leggen voor als je ooit zonnepanelen op de garage wilt leggen.
3) Volgens mij wint de e-up een stoplicht sprint ook van een GTI. Bedenk daarbij dat de e-up niet hoeft te schakelen en een GTI toch wel neem ik aan.
4) Ik had die e-sound gelukkig niet want anders zou ik hem met OBDeleven onmiddellijk uitzetten. Dat kost je zo een 75 euro (module+software) maar je kunt er nog veel meer leuke dingen mee doen, zoals de "lane assist" (waar ik permanent ruzie mee heb) omzetten naar "laatste stand onthouden". Dan hoef je hem niet elke dag weer uit te zetten. Wil je hem wel elke dag aan dan hoef je hem maar een keer aan te zetten.

Veel rijplezier maar dat kan niet missen.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

PlannedObsol
Forum newbie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 20:42
Locatie: Assen

Re: Mijn laatste Up?

Bericht door PlannedObsol » zo 25 jul 2021, 21:15

Hoi Gert, bedankt voor je reactie, ben erg content met de Up.

Onze lokale dealer biedt nu de laadpaal gratis aan (zonder montage) bij aanschaf van de Up, er komt uiteindelijk 1270 euro weer terug van de totale kosten. Van meterkast naar inpandige garage is het nu eenmaal 12 meter wat meerkosten geeft. Voor de Up en mijn gebruik is de granny charger op zichzelf genoeg. Huis is van 2001 en aansluiting is 1x40 en wordt 3x25 (300 euro Enexis), maar vastrecht gaat niet omhoog. Meterkast vervangen is blijkbaar niet nodig, zit nog genoeg ruimte naast de huidige 8 groepen.

Van 0-60 is de E-Up veel sneller dan de Up GTI, maar uiteindelijk van 0-100 niet. Is op zich ook niet belangrijk, wel het gemak waarmee je de E-up kunt versnellen, het is net een tram.

De Up is tweedehands (had maar liefst 6 km gereden), dan valt er niet veel te kiezen en e-sound is tegenwoordig zelfs verplicht. Blijkbaar standaard op modeljaar 2021. Lane assist is gelukkig een knopje op het dashboard en niet in een menu-structuur zoals in bijv. T-Cross.

Bij Mini gebruik ik BimmerCode waar een leek zoals ik snel zelf dingen kan instellen (stop/start, dagrijverlichting achter, standaard in sport mode, dat soort dingen) en je eigenlijk niet veel kunt verprutsen (evt. backup terugzetten). Bij VW is dacht ik VCDS eigenlijk een must, maar tijd/zin ontbreekt mij om me daarin te verdiepen. Ben op het werk al genoeg bezig met o.a. communicatieprotocollen :D

Zonnepanelen komen er alleen als ik ze off-grid kan gebruiken i.c.m. power-packs (of een directe afnemer, bijv. tweede elektrische auto, vaste airco). Nu nog veel te duur.

Groeten, Hendrik
Seat Ibiza 1.5 Sport 2022 Pure Red, Mini JCW 2021 Rebel Green, Dacia MCV 2014 Black

PlannedObsol
Forum newbie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 20:42
Locatie: Assen

Re: Mijn laatste Up?

Bericht door PlannedObsol » zo 03 okt 2021, 15:05

Nu 2.5 maand in bezit en inmiddels 4500 km verder.

De laadpaal is geïnstalleerd en de meterkast is een week geleden omgezet naar 3x25A, kan nu laden met 7 kW per uur. De laadpaal was bij aanschaf gratis (zonder montage) en eigenlijk de enige reden waarom ik 'm heb. De afstanden die ik met de Up rijd zijn uiterst voorspelbaar, feitelijk is dan de granny charger voldoende. Laadpaal (1270), montage met load balancing (1400), ombouw Enexis (265) is in verhouding toch een behoorlijk bedrag t.o.v. de granny charger (200). Had mazzel met de EV-subsidie van 2000, je wordt voorlopig als EV rijder wel erg verwend door de overheid (geen BPM, aankoopsubsidie, geen MRB). Maar ja, weigeren doe ik het natuurlijk niet, bovendien afgelopen vrijdag 7766 euro aan BPM mogen betalen voor de nieuwe Mini. Compenseert het weer een beetje.

De Up bevalt verder goed (had eigenlijk niet anders verwacht) en is heerlijk relaxed voor woon/werkverkeer. Rij altijd op maximale regeneratie, hoef je nauwelijks de rem nog te gebruiken. Andere ritten tot zo'n 100 km enkele reisafstand zonder bijladen gaat prima. Verbruik is in de zomer goed (11 kWh/100 km), maar loopt nu in de herfst alvast wat op. Maakt mij niet zoveel uit of ik nu om de 3 of 4 dagen moet laden. Als enige auto is het mij te beperkt, stel je komt terug met een bijna lege accu en moet daarna plotseling weg. Dat werkt dus niet.

Slechts 1 dingetje gehad met de Up. Bij ophalen had ik het idee al dat de voorruit vervormt, juist in het gezichtsveld. Bleek inderdaad te kloppen en is onder garantie vervangen, nieuwe voorruit is goed. Vervangen liet even op zich wachten, de ruiten met verwarming en lane assist sjabloon waren in backorder.

Groeten, Hendrik.
Seat Ibiza 1.5 Sport 2022 Pure Red, Mini JCW 2021 Rebel Green, Dacia MCV 2014 Black

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Mijn laatste Up?

Bericht door Gert » zo 17 okt 2021, 15:38

Ik plaats hieronder een linkje naar de leuke review die je op Autoweek hebt geplaatst.

https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... e-up-2020/

Er vielen mij 3 dingen op: dat je terecht zegt dat het met een laadpunt aan huis niet uitmaakt of je na 1, 2 of 3 dagen weer moet laden, dat de e-up niet bedoeld is voor lange ritten en dat je je een beetje zorgen maakte over de degradatie van de akku op langere termijn. M.i. volgt daaruit dat je de maximale ladingsgraad mag/moet instellen op bvb 80 procent. Dat maakt voor je dagrange en je laadfrequentie nauwelijks wat uit en uit onderzoek is gebleken dat dit de degradatie van de batterijen wat afremt. Heb je een keer de max range nodig, dan zet je hem weer even naar 100 procent.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Plaats reactie