K&N Luchtfilter

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Tom Westendorp » wo 03 okt 2012, 14:57

Ook een goed idee! Hoe kouder de lucht hoe beter.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » wo 03 okt 2012, 16:27

Even wat quotes:

1)
Warme lucht aanzuigen zorgt voor een betere verneveling van de benzine bij lage temperaturen en voorkomt eventuele bevriezing van de monopoint injector.

2)
Warme lucht zorgt voor een betere lucht / brandstof verstuiving en ontbrand efficiënter

3)
Lucht bezit een bepaalde hoeveelheid zuurstof die we nodig zijn voor een goede ontbranding.
Om zoveel mogelijk vermogen uit een motor te halen zijn we zoveel mogelijk zuurstof in de verbrandingsruimte nodig.
Het is een feit dat warme lucht meer volume (warmte zet uit) heeft dan koude lucht, omdat er meer koude lucht (en daarmee zuurstof) in de verbrandingskamer past dan warme lucht zal dit automatisch resulteren in een krachtiger verbranding en daarmee een hoger vermogen.
De vraag is echter hoe belangrijk is de temperatuur en zijn invloed op het vermogen?
is het echt zo belangrijk als soms te lezen is op het internet?
Sommige mensen willen ons doen geloven dat warme lucht desastreus voor het vermogen is en dat het vermogen voor “de helft” wegvalt als de lucht warm is, in dat geval zou de topsnelheid van hun auto’s in de winter 20-30km/h hoger moeten liggen als in de zomer (wat zeer zeker niet het geval zal zijn).
Het is wel een feit dat de meeste moderne motoren zijn uitgerust met temperatuur sensoren die de inlaatlucht temperatuur meten en de meetwaarden doorgeven aan de computer, deze zal bij hogere temperaturen wat ingrijpen om motorschade te voorkomen.
Rijdend boven de 30-40km/h zal het zeker geen problemen geven maar als je bijvoorbeeld een minuut met draaiende warme motor hebt stilgestaan voor de stoplichten en je gaat hierna accelereren dan kun je in dit geval bij warm weer merken dat de computer wat ingrijpt en je tijdelijk wat minder vermogen hebt. In dit geval werkt een koude luchtslang ook niet de oplossing omdat je stilstaat en er geen luchtstroom is.
Conclusie: Geef het luchtfilter een plek waar zo min mogelijk warme lucht langs stroomt (niet achter de radiateur of vlakbij het uitlaatspruitstuk) en maak een geleiding van de frisse lucht d.m.v. een hitteschild of koude luchtslang.
Let op:
de koude luchtslang is pas effectief als je hem een plek kunt geven waar hij vol in de rijwind “hapt” en daardoor een koude luchtstroom naar het filter kunt leiden.
Dit is bij de meeste auto’s moeilijk te realiseren omdat alles vaak dicht en volgebouwd is.
In dit geval kun je de luchtslang ook achterwege laten omdat de slang geen “gigantisch” verschil maakt.

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » wo 03 okt 2012, 16:41

Ik heb weer in de motorruimte "gehangen" maar kan geen plek vinden voor de stofzuiger luchthapper en de enige optie is een slang los hangen, maar dat word nu net afgeraden in het artikel hierboven wat over K&N ging tesamen met een koude luchtslang.
Ik loop even vast......

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Ron UP » wo 03 okt 2012, 16:59

Grappig, die 3 conclusies hierboven :D
Ik zei toch al ,dat koude lucht lekkerder is voor je motor :lol:
En dan nog een plek verzinnen, tja zo te lezen heb je je Up al binnenste buiten gekeerd en geen juiste plek gevonden.............dat hebben ze waarschijnlijk bij VW ook ff over t hoofd gezien bij het ontwerpen denk ik...........zo vanne...........eh.......geen ruimte meer voor koude lucht? Ach dan zetten we er gewoon een toetertje aan, ook wel goed hahahaha

Moet toch een manier zijn om iets te kunnen freubelen :?
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » wo 03 okt 2012, 18:44

Ik ben al sinds mijn pubertijd heeeeeel goed in freubelen maar zie hierin (nog) geen mogelijkheid zonder ergens de zaag erin te zetten, onderrand van de voorbumper bijvoorbeeld.
Ja, de slang erop en achter de bumper brengen is niet moeilijk, maar die luchthapper (die ik al heb) zou ik ook een goede plaats willen geven, maar dat is het nu net het "probleem".
Misschien dat een andere UP rijder eens kan kijken, hoe meer ogen, hoe meer er gezien word :shock: :shock: :shock: :shock:

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Tom Westendorp » wo 03 okt 2012, 21:16

Die slang er op en in de hoek links boven leggen? Allicht kouder dan precies naast de motor.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » wo 03 okt 2012, 21:48

Ja dat kan uiteraard maar dan praten we over een paar centimeter verschil met nu, daar begint mijn vrouw niet echt opgewonden van te worden ;)
Als ik naar wat foto's kijk van auto's met zo'n "cold air kit" dan is het bij 90% puur een verhaal van de aanzuigplek iets naar voren brengen, dus weg van het motorblok.
En dat zijn vaak geen grote lengtes dus lijkt het idee om de slang gewoon naar beneden te brengen achter/onder de linker koplamp een correcte oplossing.....

Als je kijkt naar die K&N sportkits, en van andere merken, is die sportkit alleen maar bedoeld om de lucht ergens anders vandaan te halen dan de standaard plek van het originele filter.
Er zit een op maat gemaakte alu pijp aan met daarop het filter, en voor de UP is dit niet verkrijgbaar vanwege het niet kunnen plaatsen van de filter verlenging / verplaatsing.
imagesCAB9XU2R.jpg
imagesCAB9XU2R.jpg (4.56 KiB) 3233 keer bekeken
Misschien is dit wat duidelijker :D
imagesCA0V95D0.jpg
imagesCA0V95D0.jpg (5.84 KiB) 3233 keer bekeken

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » wo 03 okt 2012, 22:16

Weet iemand wat de max lengte van een koude luchtslang mag zijn ?

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » do 04 okt 2012, 11:32

Even wakker worden allemaal, en ik ook uiteraard....... :o

Dit gaat over koudelucht toevoer
http://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI

Dit gaat over externe filters
http://www.youtube.com/watch?v=PAIxeQUSg-Q

Conclusie is simpel.
GEEN koudelucht slang
GEEN externe filters
WEL de originele luchtfilter box houden
WEL een K&N, of ander merk olie paneel filter, maar levert geen enkele winst op, en niet gebruiken op Turbo motoren.
!

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Roelio » do 04 okt 2012, 11:51

Ik denk dat als je wat gaatjes in de onderste rand van de bumper boort... Dat is die rand die je vanzelf kort wiekt als je een heuveltje overgaat dat die mond hier perfect achter te plaatsen is. Stuur mij die happer en de slang en ik zet het er zonder problemen op :)

Ps. waar woon je ergens CB ?
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » do 04 okt 2012, 12:06

Die happer is gewoon van de stofzuiger en die slang heb ik nog niet gekocht.
Bedankt voor het vriendelijke aanbod Roelio, maar na deze filmpjes laat ik alles zoals het nu is, dus originele luchtbox en aanzuigbuis.
Als ik dit eerder had geweten had ik dat K&N filter ook achterwegen gelaten en gewoon het originele papier filter gebruikt.
Groetjes uit A L M E R E...... :D

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Roelio » do 04 okt 2012, 12:39

Almere dat is niet al te ver haha... Nou ik wilde al posten na het zien van deze filmpjes dat het dus geen nut heeft.... Denk dat we het topic wel kunnen sluiten.... :(
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » do 04 okt 2012, 13:08

Ja, jammer he, al die leuke ideeen "down the drain" heeft mij gelukkig nog maar 77 euro gekost voor het filter ...........

Gebruikersavatar
P@trick & Mii(rella)
Vagling liefhebber
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 14:57
Locatie: Eindhoven

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door P@trick & Mii(rella) » do 04 okt 2012, 14:55

CBdicX en Roelio, die filtertjes die ze daar op dat youtube filmpje gebruiken zijn €10 filtertjes uit China. Deze verliezen altijd vermogen. Die rommel wil toch niemand op hun auto hebben. Ik heb deze Universele rommel ooit een getest op een vermogensbank tegen een K&N 57i kit welke speciaal voor die auto ontwikkeld was, en het verschil was duidelijk zicht baar. Beide een open filter maar het ene rommel en de andere kwaliteit.

We gaan op onze Up's/Mii's en Citigo's toch geen filters zetten van €10 of wel....... :evil: het ziet er leuk uit maar het houd echt geen vuil tegen, na een jaar rijden met zo'n €10 ding ziet hij er nog net zo schoon uit. Dat wil dus zeggen dat al het vuil mee de motor in gaat, en da willen we nie he :roll:

Het onderwerp was het K&N filter, welke in het origineel filterhuis gaat. Nou ik heb inmiddels mijn Mii dan eindelijk en zal hem morgen op de vermogensbank zetten om een voor en na meting te doen van het K&N filter welke in het origineel filterhuis gaat. Zal de resultaten morgen posten.
Laatst gewijzigd door P@trick & Mii(rella) op do 04 okt 2012, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Seat Mii, Candy white, drive pakket, Seat portable system, donkere ramen, verwarmde stoelen,17inch,K&N filtertje.
BMW 520i High executive M performance F11 2012, opties, uhm ja, alles.....

tweetup
Forum newbie
Berichten: 72
Lid geworden op: di 18 sep 2012, 12:44

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door tweetup » do 04 okt 2012, 14:57

Ben heel erg benieuwd. Ook al is er misschien effect, is dit dan wel merkbaar.
Besteld: High up, 75PK bmt, dark silver, executive, drive, panoramadak, leder. On the road since Nov. 10. Changed/added: OBD configured, Osram Nightbreakers, PIAA dagrijverlichting, armsteun. Zomervelgen: Upsilon!

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Ron UP » do 04 okt 2012, 16:12

Juist ja!!
Waarom noemen ze t anders een "open luchtfilter"? Ik heb t al eerder gezegd, die filters laten gewoon meer bende door dan het originele filter.....
Maar ben wel erg benieuwd naar je vermogentestbankuitdraai!!!!
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
P@trick & Mii(rella)
Vagling liefhebber
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 14:57
Locatie: Eindhoven

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door P@trick & Mii(rella) » do 04 okt 2012, 17:07

Ron UP schreef:Juist ja!!
Ik heb t al eerder gezegd, die filters laten gewoon meer bende door dan het originele filter.....

die €10 dingen wel ja, de kwaliteits filters niet.
Seat Mii, Candy white, drive pakket, Seat portable system, donkere ramen, verwarmde stoelen,17inch,K&N filtertje.
BMW 520i High executive M performance F11 2012, opties, uhm ja, alles.....

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » do 04 okt 2012, 18:04

P@trick & Mii(rella) schreef:CBdicX en Roelio, die filtertjes die ze daar op dat youtube filmpje gebruiken zijn €10 filtertjes uit China. Deze verliezen altijd vermogen. Die rommel wil toch niemand op hun auto hebben. Ik heb deze Universele rommel ooit een getest op een vermogensbank tegen een K&N 57i kit welke speciaal voor die auto ontwikkeld was, en het verschil was duidelijk zicht baar. Beide een open filter maar het ene rommel en de andere kwaliteit.

We gaan op onze Up's/Mii's en Citigo's toch geen filters zetten van €10 of wel....... :evil: het ziet er leuk uit maar het houd echt geen vuil tegen, na een jaar rijden met zo'n €10 ding ziet hij er nog net zo schoon uit. Dat wil dus zeggen dat al het vuil mee de motor in gaat, en da willen we nie he :roll:

Het onderwerp was het K&N filter, welke in het origineel filterhuis gaat. Nou ik heb inmiddels mijn Mii dan eindelijk en zal hem morgen op de vermogensbank zetten om een voor en na meting te doen van het K&N filter welke in het origineel filterhuis gaat. Zal de resultaten morgen posten.
Heb je toch niet goed naar de filmpjes gekeken, er zijn $20 filters gebruikt en $120 filters, puur voor het vergelijk of duurder beter is dan geodkoper, nee dus.
Het is zelfs nog sterker, ALLE geteste auto's, Turbo en niet Turbo, verliezen vermogen met de filters die tov de originele luchtfilter box gebruikt worden.
Een K&N paneel filter plaatsen in een orignele luchtfilter box maakt geen verschil, 0,0.
Dit zijn jongens die niets verdienen aan de resultaten, zij verkopen geen filters of kits dus gaat het hun alleen om het resultaat.
En nogmaals, er zijn dure en goedkope filters getest en maakt allemaal geen donder uit, het levert niets op, zelfs vermogen verlies (zonder originele box) !
Ja, die filter toestand buiten de auto met een grote vin ervoor, en dat was ook nog maar ca 2 %, niet op voelbaar nivo.

Die 57i kits en andere zogenaamde kits speciaal ontworpen voor een specifiek model is ook niets bijzonders.
Gewoon een filter met een op maat gemaakte alu buis die dan geheel pas is voor die specifieke auto.
K&N heeft niet zulke kits voor de UP, alleen het paneel filter, maar dat komt omdat er geen ruimte te vinden is voor zo'n alu buis, wat ik ook al constateerde, alles zit propvol onder de kap en het haalt toch niets (voelbaars) aan.....

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Ron UP » vr 05 okt 2012, 09:26

Gewoon plaatsen zo'n ding en je Up gaat als een raket ;)

Laten we er maar over ophouden....de 1 vind het niks op basis van praktijktesten en bewezen theorie en dan ander vind het juist wel een gunstig effect geven op de motor, misschien ook voor t mooiere geluidje..

En de extra koude luchttoevoer buiten die skyline geeft toch wel wat verbetering. En nog niet helemaal eerlijk want nu stond ie in de garage stil, en normaal gesproken heb je dus meer effect van de koudere rijwind...dus denk wel dat dit iets beter is voor de motor, was althans bij mn tdi wel duidelijk merkbaar

Een ieder bepaalt maar waar hij een goed gevoel bij heeft, dat is het beste :D

Succes allemaal ;)
Laatst gewijzigd door Ron UP op vr 05 okt 2012, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Roelio » vr 05 okt 2012, 09:47

We zijn hongerig naar geslaagde tunings helaas is de K&N hier niet een van.... Geeft alleen maar onnodige problemen :)

Dus als iemand hier een goed gevoel bij krijgt prima. Steek liever het geld in een SUB WUP WOB UP Box.....
Did you have your UP today ? Level UP !

Plaats reactie