vraagje over de originele UP radio

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

vraagje over de originele UP radio

Bericht door Marantz » do 18 apr 2013, 18:38

Radio RCD 215
Ik kom er niet uit, ik wil graag het FM zendervolg systeem aanzetten maar ik heb een half uur zitten drukken en zweten, maar krijg dit nergens te voorschijn (pagina 11 & 30/31 radio manual).
TP-RDS werkt wel maar het volg systeem niet, als ik de polder uit rij begint het gesodemieter.
Ik krijg in het display wat in het boekje staat (SKM VOL GAL DIS PDC AUX) maar het tussen deel wat ook beschreven is in het boekje niet, RDS en AF.
En om AF gaat het nu...........
Weet iemand wat ik verkeerd doe of wat ik moet doen om AF te krijgen ?
Thx

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: vraagje over de originele UP radio

Bericht door Autheo » di 23 apr 2013, 12:43

Marantz schreef: TP-RDS werkt wel maar het volg systeem niet, als ik de polder uit rij begint het gesodemieter.
Ik krijg in het display wat in het boekje staat (SKM VOL GAL DIS PDC AUX) maar het tussen deel wat ook beschreven is in het boekje niet, RDS en AF.
En om AF gaat het nu...........
Volgens mij doet bij mij het volgsysteem het wel, maar ik ga er nog wel naar kijken of het beter kan. Nu is het zo, dat als ik in 'grensgebieden' kom, de zender wat onduidelijk wordt. Dat is vooral goed te horen wanneer er gesproken wordt: in de grensgebieden zit de nieuwslezer te lispelen alsof die z'n mond met konijnentanden [ :mrgreen: ] heeft versierd. Ik vermoed dat dat door de AF functie komt, maar hoe ik die heb ingesteld zou ik zo niet meer weten. Als ik er achter ben, hoor je het van me.

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: vraagje over de originele UP radio

Bericht door Marantz » di 23 apr 2013, 14:58

Autheo schreef:
Marantz schreef: TP-RDS werkt wel maar het volg systeem niet, als ik de polder uit rij begint het gesodemieter.
Ik krijg in het display wat in het boekje staat (SKM VOL GAL DIS PDC AUX) maar het tussen deel wat ook beschreven is in het boekje niet, RDS en AF.
En om AF gaat het nu...........
Volgens mij doet bij mij het volgsysteem het wel, maar ik ga er nog wel naar kijken of het beter kan. Nu is het zo, dat als ik in 'grensgebieden' kom, de zender wat onduidelijk wordt. Dat is vooral goed te horen wanneer er gesproken wordt: in de grensgebieden zit de nieuwslezer te lispelen alsof die z'n mond met konijnentanden [ :mrgreen: ] heeft versierd. Ik vermoed dat dat door de AF functie komt, maar hoe ik die heb ingesteld zou ik zo niet meer weten. Als ik er achter ben, hoor je het van me.
Zou ik zeer op prijs stellen :D
Ik heb het nu als ik de polder uit rij, zoals 2 weken geleden, en richting Duitsland rij, de ontvangst na Amersfoort slechter begint te worden tot niet meer hoorbaar, alleen ruis.
Bij mij werkt het dus geheel niet terwijl als TP actief is (wat wel het geval is) het wel zou moeten werken, tenminste, dat denk ik....
Hoop spoedig wat te horen, vast bedankt :mrgreen:

Gebruikersavatar
STB
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 14:08

Re: vraagje over de originele UP radio

Bericht door STB » di 23 apr 2013, 17:20

Ik ben nog van de 99% op dit forum die moet wachten op z'n auto. Mijne is er vrijdag. Ik wil wel met je meedenken:

- radio zender moet RDS ondersteunen
- geen AM frequentie
- RDS moet aanstaan! (Inherent)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: vraagje over de originele UP radio

Bericht door Autheo » di 23 apr 2013, 19:37

Heb nog eens even goed gekeken of ik iets met de AF functie kon regelen, maar ook bij mij is het zoals jij het uit het boekje citeert:
Marantz schreef:Radio RCD 215
Ik krijg in het display wat in het boekje staat (SKM VOL GAL DIS PDC AUX) maar het tussen deel wat ook beschreven is in het boekje niet, RDS en AF.
In mijn boekje (van het Seat Sound System 1.X) wel bij de RDS en AF functie een voetnoot, dat die niet overal beschikbaar is.

Uit het hoofdstuk 'Radiomodus' begrijp ik, dat als de zendernaam wordt weergegeven, de RDS functie actief is, en daarmee dus ook de AF functie. Als je de zendernaam in je schermpje ziet, zou het volgsysteem ook moeten werken. Ik weet niet welke zender bij jou verdwijnt. Heb je al eens geprobeerd als je de TP functie uitschakeld, of de zender dan wel wordt vastgehouden? Maar als dat een regionale FM zender is, kan ik me voorstellen dat de ontvangst daarvan buiten de regio dan minder wordt en overgaat in ruis. Alleen zenders met een landelijke dekking zullen via de automatische AF functie automatisch op de beste ontvangst afstemmen. Ook in dat hoofdstukje staat, dat niet alle zenders RDS ondersteunen, en dat al naar gelang het toestel de RDS en AF niet zijn geactiveerd. Maar ik vermoed dus, dat in onze toestellen automatisch die functies zijn geactiveerd.

Ik heb zelf in ieder geval via de seek-mode SKM alle zenders nog eens gescand. Morgen onderweg zal ik dan horen of er iets veranderd is in het "lispelen" , want anderf if het wewelend om naar het nieuf te luifteren.

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: vraagje over de originele UP radio

Bericht door Marantz » di 23 apr 2013, 20:46

Autheo schreef:Heb nog eens even goed gekeken of ik iets met de AF functie kon regelen, maar ook bij mij is het zoals jij het uit het boekje citeert:
Marantz schreef:Radio RCD 215
Ik krijg in het display wat in het boekje staat (SKM VOL GAL DIS PDC AUX) maar het tussen deel wat ook beschreven is in het boekje niet, RDS en AF.
In mijn boekje (van het Seat Sound System 1.X) wel bij de RDS en AF functie een voetnoot, dat die niet overal beschikbaar is.

Uit het hoofdstuk 'Radiomodus' begrijp ik, dat als de zendernaam wordt weergegeven, de RDS functie actief is, en daarmee dus ook de AF functie. Als je de zendernaam in je schermpje ziet, zou het volgsysteem ook moeten werken. Ik weet niet welke zender bij jou verdwijnt. Heb je al eens geprobeerd als je de TP functie uitschakeld, of de zender dan wel wordt vastgehouden? Maar als dat een regionale FM zender is, kan ik me voorstellen dat de ontvangst daarvan buiten de regio dan minder wordt en overgaat in ruis. Alleen zenders met een landelijke dekking zullen via de automatische AF functie automatisch op de beste ontvangst afstemmen. Ook in dat hoofdstukje staat, dat niet alle zenders RDS ondersteunen, en dat al naar gelang het toestel de RDS en AF niet zijn geactiveerd. Maar ik vermoed dus, dat in onze toestellen automatisch die functies zijn geactiveerd.

Ik heb zelf in ieder geval via de seek-mode SKM alle zenders nog eens gescand. Morgen onderweg zal ik dan horen of er iets veranderd is in het "lispelen" , want anderf if het wewelend om naar het nieuf te luifteren.
Het lijkt erop dat jou uitleg de correcte is en dat is als de radio TP in geschakeld is, cq kan worden, RDS en AF ook automatisch actief is.
Vandaar dat AF en RDS niet te vinden zijn in het menu.
Waar ik vaak naar luister is Sky Radio en Q-music.
Sky is degene die dus slechter werd.
Heb geen idee hoe het zit met de dekking in Nederland van deze zenders, ik dacht dat alle (hoofd) zenders landelijk dekkend waren maar schijnbaar niet.
Duurt weer even voordat ik het Q en Sky gebied verlaat.

Gebruikersavatar
STB
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 14:08

Re: vraagje over de originele UP radio

Bericht door STB » wo 24 apr 2013, 08:57

Gewoon 3FM luisteren ;-)

Plaats reactie