tip!! hoedenplank touwtje

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Gebruikersavatar
Nikooos
Vagling liefhebber
Berichten: 175
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 10:04

Re: tip!! hoedenplank touwtje

Bericht door Nikooos » di 05 feb 2013, 14:44

Dan blijf ik ook nog even geduldig! ;)
CitiGo Elegance 1.0 44KW/60PK|deep black metallic|Nano black interieur|Automaat|5 deurs|travelpack|all season pakket|Sunset|Parkeersensoren|Radio Funky|Move & Fun|14" Apus wit

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: tip!! hoedenplank touwtje

Bericht door N!jntje » di 05 feb 2013, 17:08

Nikooos schreef:Dan blijf ik ook nog even geduldig! ;)
haha inge en nikoos wachten geduldig af :lol:
stiekem lezen er volgens mij nog meer mensen mee :D

ps: v up! Sorry voor het innemen van jou topic :oops:

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: tip!! hoedenplank touwtje

Bericht door Pop Up! » di 05 feb 2013, 19:52

N!jntje schreef:
Nikooos schreef:Dan blijf ik ook nog even geduldig! ;)
haha inge en nikoos wachten geduldig af :lol:
stiekem lezen er volgens mij nog meer mensen mee :D

ps: v up! Sorry voor het innemen van jou topic :oops:
Ik lees ook 'stiekem' mee en ben zeer benieuwd naar het resultaat :D
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: tip!! hoedenplank touwtje

Bericht door DonkUp » di 05 feb 2013, 21:03

N!jntje schreef:
Nikooos schreef:Dan blijf ik ook nog even geduldig! ;)
haha inge en nikoos wachten geduldig af :lol:
stiekem lezen er volgens mij nog meer mensen mee :D

ps: v up! Sorry voor het innemen van jou topic :oops:
Ik lees niet stiekem mee hoor, ik lees gewoon mee ;)
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: tip!! hoedenplank touwtje

Bericht door N!jntje » do 07 feb 2013, 17:37

Vandaag dan toch eindelijk alles binnen!
Toevallig was ik vrij van school dus ik ging er maar meteen mee aan de slag! :D

Er zijn 3 VAG onderdelen nodig! (per kant)
- oprolmechanisme seat
- steuntje waar je het klemmetje van de unit op vastmaakt
- doorvoergat voor het touwtje

De unit!
http://imageshack.us/photo/my-images/39/imag0804nn.jpg/

Stappenplan is als volgt!
-Je meet aan de onderkant van de hoedenplank waar je het gat moet maken (zo ver mogelijk in de buitenhoek! recht onder de stijl van het raam).
-Je maakt een gat van 12 mm voor doorvoergat van het touwtje.
-Deze boor je eerst in vanaf de onderkant (niet door en door ivm de stof van de hoedenplank die anders doorscheurt!).
-Dan prik je de priem vanaf de andere kant door het gat heen.
-Dan boor je vanaf de bovenkant door en door.
-Omdat het gat van de 12 mm niet voldoende is voor de nokjes moet je hem met de hand en een vijl lichtelijk opvijlen en alsmaar proberen of je ver genoeg hebt gevijlt! teveel vijlen is niet meer terug kunnen!
http://imageshack.us/photo/my-images/200/imag0802r.jpg/

En dan is het een kwestie van installeren!
Vanaf de onderkant het beeld
http://imageshack.us/photo/my-images/853/imag0806p.jpg/

Wanneerhet touwtje volledig opgerolt is! (hier is ook het doorvoergat voor het touwtje te zien! Bevestigt op de hoedenplank)
http://imageshack.us/photo/my-images/255/imag0805w.jpg/

En het geheel! (nu nog even met de hand vastgehouden omdat ik morgen naar onze plaatselijke autoschadehandel ga om een gaatje te laten boren in mn achterklep)
http://imageshack.us/photo/my-images/716/imag0807p.jpg/

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: tip!! hoedenplank touwtje

Bericht door Inge » do 07 feb 2013, 19:13

Ziet er goed uit. Ben benieuwd als het allemaal geïnstalleerd en bevestigd is. waarom trouwens een gaatje boren - kon je het niet lijmen?
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: tip!! hoedenplank touwtje

Bericht door N!jntje » do 07 feb 2013, 19:19

Inge schreef:Ziet er goed uit. Ben benieuwd als het allemaal geïnstalleerd en bevestigd is. waarom trouwens een gaatje boren - kon je het niet lijmen?
de mogelijkheid is om de unit bovenop de hoedenplank te monteren. Maar dan word het niet blind geinstalleerd.
Origineel zit deze unit aan de onderkant van de hoedenplank. En dan zie je er van de bovenkant vrijwel niks van 8-)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik stom ben geweest en dus weer wat op backorder heb moeten bestellen. Maar gelukkig kan ik dit stukje naderhand plaatsen. Het doorvoergat dat om het touwtje geplaatst moet worden had ik een klein stukje van afgebroken. Dus daar moet een nieuwe voor komen. Kost me wel 37 hele centen! :roll:

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: tip!! hoedenplank touwtje

Bericht door Inge » vr 08 feb 2013, 07:17

wauw daar ga je echt failliet aan! ;)
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
P@trick & Mii(rella)
Vagling liefhebber
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 14:57
Locatie: Eindhoven

Re: tip!! hoedenplank touwtje

Bericht door P@trick & Mii(rella) » vr 08 feb 2013, 08:12

Je ziet soms echt van die goedkope bras oplossingen (kofferbak verlichting), maar HULDE aan deze oplossing.

dit ziet er erg netjes uit!!! :D
Seat Mii, Candy white, drive pakket, Seat portable system, donkere ramen, verwarmde stoelen,17inch,K&N filtertje.
BMW 520i High executive M performance F11 2012, opties, uhm ja, alles.....

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: tip!! hoedenplank touwtje

Bericht door N!jntje » za 09 feb 2013, 00:13

En nu de info
Ik heb veel gezocht enz. En deze spullen behoren bij een optiepakket van de seat leon 1m.
Dit is ook op de golf 4 geleverd. Maar ik kan je nu al vertellen dat de set dan +- 12 euro per kant duurder word :roll: (Raar aangezien de set exact hetzelfde is. behalve het ophangpunt aan de klep)

Ik ben jammergenoeg 1 onderdeelnummer kwijt. Ik ben namelijk 1 bon kwijt. Dit onderdeelnummer is van het pootje waar je het koppelstukje opklikt. Deze die houdt het touwtje vast! De dealer kan dit direct opzoeken. kosten zijn 0,28 cent per stuk!
De unit is: 1M6 867 791 B41 (kosten 10,65)
de geleidehuls: 1M6 867 800 01C (kosten 0,36)

Totale kosten euro: 27,13

Vandaag heb ik het afgemaakt.
Eerst een klein gaatje geboord in de achterklep. Toen kwam ik erachter dat de achterklep uit meerdere lagen staal bestaat! Je moet dus door 2 lagen staal heen boren!
daarna een iets groter gaatje geboord (dit zodat je een mooier gat kan maken)
Afbeelding
En het onderdeelnummer wat ik kwijt was erin gestoken.
Afbeelding
Natuurlijk alles even mooi afgedekt ivm het slijpsel...
Afbeelding
De unit vastgeplakt met dubbelzijdige scotch tape!
Afbeelding

Resultaat!
Afbeelding
Afbeelding
En vanaf de binnenkant zie je dit
Afbeelding

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: tip!! hoedenplank touwtje

Bericht door Inge » za 09 feb 2013, 08:18

Ziet er top uit - petje af!
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: tip!! hoedenplank touwtje

Bericht door DonkUp » za 09 feb 2013, 11:18

Ziet er bijna af fabriek uit. Mooi gedaan hoor :)
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: tip!! hoedenplank touwtje

Bericht door DonkUp » zo 10 feb 2013, 15:43

N!jntje schreef:Ik ben jammergenoeg 1 onderdeelnummer kwijt. Ik ben namelijk 1 bon kwijt. Dit onderdeelnummer is van het pootje waar je het koppelstukje opklikt. Deze die houdt het touwtje vast! De dealer kan dit direct opzoeken. kosten zijn 0,28 cent per stuk!
De unit is: 1M6 867 791 B41 (kosten 10,65)
de geleidehuls: 1M6 867 800 01C (kosten 0,36)
Ik heb even gegoogled en het missende nummer is waarschijnlijk: 1M6 867 574 A
Maakt het voor de chef magazijn van de dealer wat makkelijker zoeken ;)
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: tip!! hoedenplank touwtje

Bericht door Autheo » wo 06 mar 2013, 22:49

Het kan ook heel simpel met een zuignapje, een schoenveter en een papierklemmetje.
Het zuignapje ter hoogte van de draad voor de achterruitverwarming op de stijl vastzetten. Een schoenveter van 50 cm daaraan vastmaken. Met het papierklemmetje het andere eind van de schoenveter zo'n 10 cm van de buitenrand (links of rechts) aan de hoedenplank vastklippen en klaar is kees. Kost nauwelijks wat, en is de eerste keer in twee minuten gemonteerd. Aan één kant is voldoende. En als je plank er een keer uit moet, is alles zo los. En daarna direct weer vast.
Let op: dit werkt natuurlijk alleen als je niets op de hoedenplank laat liggen. Dat is trouwens altijd af te raden, iets wat vrij licht lijkt, kan bij remmen (of erger) toch als gevaarlijk projectiel werken.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: tip!! hoedenplank touwtje

Bericht door Psycho_Mantis » vr 22 mar 2013, 16:43

Ik heb ook maar is even zitten boren in mijn up :mrgreen:

Bij de dealer heb ik de touwtjes en bevestigings punten van de Polo gekocht.
Helaas waren ze 3 cm te kort, dus heb ik met een ander touwtje 3 cm eraan vast gesmolten. Zie je niets van.

Maar het eindresultaat mag er wezen denk ik zo:

Afbeelding

Het polo touwtje:
Afbeelding

Blijft netjes strak zitten:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: tip!! hoedenplank touwtje

Bericht door Autheo » ma 01 apr 2013, 08:54

Op bijgaande foto de eenvoudige oplossing met een zuignapje, schoenveter en papierklemmetje. Totale kosten ws. nog geen euro. Het koordje komt niet tussen de klep en het rubber, als je de klem op de hoedenplank iets van de kant af verplaatst. Je hebt ook geen koordje aan beide kanten nodig, aan één kant werkt prima.
Bijlagen
2013-03-31 18.27.50.jpg
Zuignap, veter en papierklemmetje aan hoedenplank.
2013-03-31 18.27.50.jpg (40.17 KiB) 8328 keer bekeken

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: tip!! hoedenplank touwtje

Bericht door Psycho_Mantis » ma 01 apr 2013, 09:47

Beschadigd je achterklep niet door dat papier klemmetje?

Het is misschien wel effectief, maar vind het niet echt een mooie oplossing en het lijkt erop dat het zuignapje vaak zal los springen.
Daarom dat ik zelf ook maar had besloten om gewoon te gaan boren, zodat het fabriek-af lijkt.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: tip!! hoedenplank touwtje

Bericht door Autheo » ma 01 apr 2013, 10:19

@psycho mantis
Er wordt niets beschadigd door het papierklemmetje, dat raakt de klep niet. Om te voorkomen dat het zuignapje losschiet, heb ik het op een klein stukje met dubbelzijdige tape vastgezet.
Jouw oplossing is inderdaad mooier, en beslist sterker. Maar ja, dat mag je ook wel verwachten voor de prijs die jij ervoor betaald hebt. En jouw bezorgdheid voor een beschadigde klep? Jij hebt er in moeten boren....

SeatMii
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 08:40

Re: tip!! hoedenplank touwtje

Bericht door SeatMii » ma 29 apr 2013, 09:28

@N!jntje, echt super dat je dit hebt uitgezocht. Ik wilde dit eigenlijk ook al een tijdje doen. Nou heb ik na het lezen van dit forum ook die onderdelen gehaald die je hebt gebruikt. Ik heb een foto toegevoegd van de onderdeel.

Ik kan hierop geen dubbelzijde plakband bevestigen, heb jij toevallig die klepje erboven ook als losse onderdeel gekocht?
Bijlagen
IMG_0894.JPG
IMG_0894.JPG (273.57 KiB) 8170 keer bekeken

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: tip!! hoedenplank touwtje

Bericht door N!jntje » ma 29 apr 2013, 09:34

SeatMii schreef:@N!jntje, echt super dat je dit hebt uitgezocht. Ik wilde dit eigenlijk ook al een tijdje doen. Nou heb ik na het lezen van dit forum ook die onderdelen gehaald die je hebt gebruikt. Ik heb een foto toegevoegd van de onderdeel.

Ik kan hierop geen dubbelzijde plakband bevestigen, heb jij toevallig die klepje erboven ook als losse onderdeel gekocht?
Dat klepje hoor je erbij te krijgen. Hoort bij het onderdeel. Anders kan je hem niet bevestigen.

Zelf had ik van tevoren aangegeven dat als deze er niet bij zat ik het onderdeel niet zou afnemen. En mijn vw dealer EN seat dealer gaven beiden aan dat deze erbij hoort te zitten.

Dus ze motten het maar regelen :lol:
suc6

(als je iets aan informatie nodig hebt dan doe maar een PM.

Plaats reactie