aut5MIIsport60 schreef:
Fabrikanten kiezen ervoor om de motortemp. zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te krijgen, vanwege uitstoot.
Die energie gaat ten koste van de kachelcapaciteit.
Ach, met jas aan ben ik breder.
Opwarming motor gaat niet ten koste vd kachel, de kachel wordt normaal gesproken niet begrenst als je de verwarming vol open zet. De emissies worden met andere foefjes op peil gehouden, hoewel begintemperatuur wel meespeelt natuurlijk.
Het zit m in de grootte van het koelsysteem en capaciteit van de kachelradiator. Hoe groter het koelcircuit, hoe langer het duurt. Of hoe kleiner je kachelradiator natuurlijk.
Ook belangrijk: de efficiëntie van de huidige motoren is veel hoger dan vroeger waardoor er minder energie (uit de brandstof) verloren gaat aan warmte (aan het koelsysteem dus). Er wordt dus meer energie omgezet in kracht.
Dit zie je bv goed bij de modernere VAG TDi motoren (pompverstuivers en common-rails), enorm rendement, en warmen daardoor erg slecht op waardoor het noodzakelijk is om een extra elektrisch verwarmingselement te plaatsen om het interieur sneller op te warmen.
Wel erg bijzonder dat de UP het dan beter doet dan Mii en Citigo. Je zou zeggen dat er technisch dan toch verschillen moeten zijn.
Ik had onlangs een Renault Megane als huurbak, daarbij viel het me al op dat de kachel bar slecht werkte, aan het tabelletje te zien is dat dus normaal.