Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vochtprobleem

Bericht door Tom Westendorp » ma 19 jan 2015, 10:07

Een keer naar een andere dealer gaan om een second opinion te vragen? Als je dit topic doorleest zul je zien dat er een aantal dealers de problemen met succes verholpen hebben. Wat wil je bereiken met een juridische strijd? Ontbinding van de koop? Nakoming?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Vochtprobleem

Bericht door Altos » ma 19 jan 2015, 10:39

Ik heb zelf niet superveel last van vocht in de auto, behalve als ik nat uit de regen kom en instap maar dat heb ik met alle auto's en bussen waar ik in heb gereden.
Ik vind de Up/Mii/Citigo niet speciaal extra gevoelig voor dit probleem.
Kanttekening is wel dat ik mijn ruiten elke 2/3 weken goed reinig...ik denk dat er soms wat te veel verwacht wordt van alles in alle omstandigheden, maar ook dat is maar een mening.
Ook heb ik Rain-X op de buitenkant zitten van alles autoruiten, hierdoor blijft er bijna geen water achter op de ruit (ook als deze stil staat) waardoor condens niet "door kan slaan"
Er zullen vast genoeg gevallen te maken hebben met lekkage of iets dergelijks, maar een massaal probleem is het niet vind ik.
Ruiten goed schoon, blazers van ventilatie systeem goed gericht en op ruit stand met standenschakelaar op 1 of 2 (in het begin misschien 3?) en ik heb nu de airco ook niet aan trouwens, alleen op een wat langere rit om toch de pomp wat te laten draaien als alles al lekker warm is, dan valt het extra verbruik ook wel mee.
Probeer eerst eens te achterhalen of alles wel voldoende schoon is ipv meteen roepen en een zak kattenkorrels in je auto te ploffen, werkt er niks, laat het de dealer idd oplossen met als stok tussen de deur dat je prints van dit forum mee kunt nemen met daarop de maatregelen die andere dealers wel getroffen hebben bij de probleem gevallen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vochtprobleem

Bericht door Tom Westendorp » ma 19 jan 2015, 10:59

Het is bekend dat er meerdere auto's last hebben van een vochtprobleem net zo goed als dat het probleem opgelost kan worden. In dit topic staan meerdere zaken die je zelf ook eenvoudig kunt onderzoeken.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Vochtprobleem

Bericht door MauriceR. » ma 19 jan 2015, 17:52

Zoals wrs in mijn fuely-link wel te zien is, gebruik ik mijn auto sporadisch en niet altijd over lange afstanden. Momenteel is 'ie verbazingwekkend droog. Ik had al geen last, maar de laatste maanden merk ik helemaal niets van vocht. Ook niet na vanmorgen toen ik de laag sneeuw van de ruit moest vegen. Ik heb de airco momenteel altijd aan staan. Vorig jaar deed ik dat niet en dat leidde nog wel eens tot een beslagen ruit. Kortom de airco maakt bij mij het verschil.

M
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vochtprobleem

Bericht door TwitNour » ma 19 jan 2015, 18:32

MauriceR. schreef:Zoals wrs in mijn fuely-link wel te zien is, gebruik ik mijn auto sporadisch en niet altijd over lange afstanden. Momenteel is 'ie verbazingwekkend droog. Ik had al geen last, maar de laatste maanden merk ik helemaal niets van vocht. Ook niet na vanmorgen toen ik de laag sneeuw van de ruit moest vegen. Ik heb de airco momenteel altijd aan staan. Vorig jaar deed ik dat niet en dat leidde nog wel eens tot een beslagen ruit. Kortom de airco maakt bij mij het verschil.

M
En dat merk je ook wel aan de pomp denk ik...?

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Vochtprobleem

Bericht door Vinniepilon » ma 19 jan 2015, 18:54

P@trick & Mii(rella) schreef:met deze self made vochtvreter zijn we er toch niet????

het is een structureel probleem, en de oplossing moet toch bij VW liggen. ik heb inmiddels een emmer met kattenbak korrels er in staan om proberen het vocht van de ramen te krijgen. maar dit is toch niet de oplossing. en dan rijden we ook nog eens altijd met de airco aan en aangezien hij niet op water loopt maar op benzine kost dit natuurlijk ook aardig wat meer.

is er niet niemand hier op het forum die een beetje juridisch onderlegd is welke iets tegen PON kan beginnen?

mijn dealer wijkt het aan de kleine ritjes welke er met de Mii gemaakt worden, nou mijn BMW doet nog kleinere ritjes en die heeft er absoluut geen last van.

om gek van te worden :evil: :evil:
Misschien een rare vraag, maar als je zoveel last hebt van vocht in de auto dan moet je dat ook kunnen voelen dat er een mat nat is. Hebben jullie dit misschien geconstateerd? En anders een keer naar een andere dealer of naar vagtechniek( op eigen kosten ) ik neem aan dat er nog garantie op de auto zit!

Anders om te drogen zet de ramen op een kier als het mooi droog weer is, en niet een uurtje maar een uur of 8 en doe dit een paar keer.

Succes!
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Vochtprobleem

Bericht door MauriceR. » ma 19 jan 2015, 19:33

TwitNour schreef:
MauriceR. schreef:Zoals wrs in mijn fuely-link wel te zien is, gebruik ik mijn auto sporadisch en niet altijd over lange afstanden. Momenteel is 'ie verbazingwekkend droog. Ik had al geen last, maar de laatste maanden merk ik helemaal niets van vocht. Ook niet na vanmorgen toen ik de laag sneeuw van de ruit moest vegen. Ik heb de airco momenteel altijd aan staan. Vorig jaar deed ik dat niet en dat leidde nog wel eens tot een beslagen ruit. Kortom de airco maakt bij mij het verschil.

M
En dat merk je ook wel aan de pomp denk ik...?
Ja, misschien wel. Ik vraag me af hoeveel het scheelt. Zeg 10%. Rekenvoorbeeld: ik rijd 5000 km/jaar met de Up. Stel, ik rijd zonder airco 1:17, dan is dat 294 liter/jaar. Als ik 1:15,5 rijd is dat 322 liter. 28 liter per jaar meer, maar de kans op ongelukken is een stuk kleiner door niet-beslagen ramen een stuk kleiner. Ik woon in een kinderrijke buurt met twee middelbare scholen en drie basisscholen die allemaal om half 9 starten. Als ik dan met de auto naar mijn werk ga met beslagen ruiten is het op zijn zachtst gezegd asociaal als ik daardoor een kind overhoop rijd. Dan maar iets meer verbruik. En trouwens, met de huidige prijzen mogen we toch niet klagen.

Ik snap wel dat veel Up-rijders heel erg gecharmeerd zijn van de lage kosten en dat ze dat ook willen vasthouden, maar ik zou geen ach-en-wee willen gaan roepen als je verkeersveiligheid afzet tegen iets meer kosten.

Afgezien van het feit natuurlijk dat sommige Ups gewoon rijdende badkuipen zijn en dat PON geheel ten onrechte niks van zich laat horen.

Zover ik weet is het niet het eerste VW-model dat met dit soort problemen kampt. 10 jaar geleden reed een collega in een VW Sharan. Natte vloerbedekking leidde tot de oorzaak: verstopte paravan-afvoer. +/- 6 jaar geleden wilde mijn vrouw een EOS leasen. De maatschappij gaf aan dat die uit het aanbod was gehaald vanwege voortdurende lekkage-klachten en -kosten...

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vochtprobleem

Bericht door TwitNour » ma 19 jan 2015, 19:57

Je hebt een punt met wat je zegt, maar nu is 5000km niet echt de afstand die de gemiddelde Up rijder rijdt in een jaar. Ikzelf rijd ongeveer 12.000 en dan is het verschil wel wat hoger, maar nog steeds niet extreem hoog tov een heel jaar. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat je in de zomer ten alle tijden wel de airco aan hebt staan, en dus zou je alleen het verschil van de koudere maanden mee moeten tellen.

Overigens is 1 op 16 met altijd airco aan helemaal niet zo'n slechte prestatie vind ik, alleen ik snap ook dat Up-rijders dit meer iets vinden als "niet volledig benutten van hoe zuinig hij kan rijden"

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Vochtprobleem

Bericht door Touchwood » ma 19 jan 2015, 21:11

Ook met dit vochtige winterweer moet alleen de ventilator op 1 of 2 genoeg zijn. Airco hoogstens even op ontvochtiger-defrost-stand in het begin. Als dat niet voldoende is is de auto ergens lek.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vochtprobleem

Bericht door Tom Westendorp » ma 19 jan 2015, 23:49

TwitNour schreef:Je hebt een punt met wat je zegt, maar nu is 5000km niet echt de afstand die de gemiddelde Up rijder rijdt in een jaar. Ikzelf rijd ongeveer 12.000 en dan is het verschil wel wat hoger, maar nog steeds niet extreem hoog tov een heel jaar. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat je in de zomer ten alle tijden wel de airco aan hebt staan, en dus zou je alleen het verschil van de koudere maanden mee moeten tellen.

Overigens is 1 op 16 met altijd airco aan helemaal niet zo'n slechte prestatie vind ik, alleen ik snap ook dat Up-rijders dit meer iets vinden als "niet volledig benutten van hoe zuinig hij kan rijden"
Aan de andere kant is het ook niet echt zuinig als ik zonder enige moeite 1 op 14 haal met een 177pk sterke Smart Brabus. Ik heb met de up van Vagtechniek zonder enige moeite over 7000 kilometer 1 op 18,3 gereden. Ik denk dat de helft van de gebruikers op dit forum niet doorheeft hoeveel er te winnen valt doo je eigen rijstijl aan te passen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vochtprobleem

Bericht door TwitNour » di 20 jan 2015, 00:36

En was die 7000 met of zonder airco? Of regelmatig? Rijstijl is de key inderdaad, dat heb ik zeker wel gemerkt. Vooral het anticiperen op het verkeer voor je is ontzettend belangrijk. Onnodig moeten remmen is allemaal verloren energie en dat moet je vermijden. Ik ben zelf ook nog steeds aan het experimenteren met hoe je nou het zuinigste kan rijden, maar ja, dat is voor een ander topic!

Het vochtprobleem bij sommige Ups blijft en het is nu wel duidelijk dat er bij een handjevol mensen het probleem verholpen kan worden als je er rekening mee houdt - gezien de airco bij wat mensen helpt - maar bij lang niet alle gevallen. Het gaat hier om een serieus probleem dat net zoals Tom ook zei, opgelost moet en kan worden.

Zelf heb ik geen last van vocht in de auto. Uiteraard heb je wel eens beslagen ramen bij het instappen met regenachtig weer, maar dat heb ik in alle auto's gehad die ik tot nu toe heb mogen rijden. De airco is voor beslagen ramen bij mij nooit nodig geweest. Wel beslaan mijn ramen als ik net iets te lang de interne luchtcirculatie aan heb staan. Dat doe ik eigenlijk alleen wanneer ik door boerenwegen rijd of langs de IFF (een fabrikant van geur en smaakstoffen waar het in een straal van 500m enorm stinkt). Soms vergeet ik de schuif weer terug te zetten en dan beginnen de ramen na een paar minuten te beslaan. Echter nooit een probleem.

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Vochtprobleem

Bericht door Altos » di 20 jan 2015, 08:37

Kan me hier helemaal in vinden TwitNour +1

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Vochtprobleem

Bericht door Autheo » di 20 jan 2015, 08:41

Touchwood schreef:Airco hoogstens even op ontvochtiger-defrost-stand in het begin.
Wat bedoel je precies met die stand, kun je dat specifiek instellen? Bij mijn standaard airco kan die alleen aan of uit, en verder regel je het met de temperatuurknop, de ventilator en de recirculatieknop. Wat is daarbij dan de 'ontvochtiger-defrost-stand'? :?

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Vochtprobleem

Bericht door Touchwood » di 20 jan 2015, 09:25

Nou ja, een specifiek benoemde en in te schakelen defrost-stand heeft de airco van de Up niet, maar je kunt die stand nabootsen door:

- luchtstroom richten op de ruiten (rechter draaiknop bovenaan);
- roosters goed richten;
- circulatiefunktie tijdelijk even uitzetten;
- ventilator naar behoefte;
- en de AC aan om de lucht in de auto zo snel mogelijk van vocht te ontdoen.

Als dat allemaal niet in korte tijd helpt is de auto lek. Water onder de matten of zo. Volkswagen geeft overigens als advies om de airco altijd aan te laten net als de ventilator. Dat aanlaten van de airco is bij zo'n variabele AC-pomp niet meer zo belastend als bij vroegere AC-pompen.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robert_High_Up
Forum newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 10 aug 2014, 22:59
Locatie: Oegstgeest

Re: Vochtprobleem

Bericht door Robert_High_Up » za 07 feb 2015, 09:16

Ik heb mijn Groove up sinds 3 okt. en kwam er 3 weken geleden achter dat mijn bekleding onder mijn bijrijders mat helemaal doorweekt was.
Ik ben toen terug gegaan naar de Dealer (Kamsteeg Voorschoten), en dit probleem laten zien.
Er is toen direct een afspraak gemaakt om dit probleem op te sporen.
Het bleek mijn voorruit te zijn.
Alles heel netjes opgelost, en zelfs een gratis leen auto gekregen voor 3 dagen.
Auto is ook helemaal droog gemaakt van binnen. :clap:
Top service en ik ben weer helemaal blij. :dance:

Een tip voor vocht in je auto: Vul een sok met kattenbakvulling en knoop deze dicht en leg deze onder je stoel. Dit werkt echt.(Spreek uit ervaring in andere auto's)
Drark Silver Groove Up!, Ypsilon Velgen, Panorama Schuif / Kanteldak, Executive pakket

Wally-81
Forum newbie
Berichten: 41
Lid geworden op: do 06 mar 2014, 19:51

Re: Vochtprobleem

Bericht door Wally-81 » zo 01 mar 2015, 15:13

Best vervelend om te lezen dat veel mensen vocht problemen hebben in de UP.

Wat ik vrij vervelend vind, is dat als mijn ramen beslagen zijn, en je de airco hoger zet. Dat het verschrikkelijk lang duurt dat de ramen zichtbaar zijn.. En dacht met airco dat zo opgelost zou moeten zijn..

Ik rij zelf in de Seat Mii 'jaartje oud' Maar ondervindt gelukkig nog niet dat het van binnen druppelt, of dingen zeiknat zijn
Seat MII, Dynamic Sport 2014

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Vochtprobleem

Bericht door Vinniepilon » zo 01 mar 2015, 17:15

@wally bij temperaturen rond het vriespunt en lager werkt de airco niet. Dan kan je hier inderdaad problemen van ondervinden. Zorg ervoor dat je auto van tijd tot tijd goed lucht. Ramen schoon zijn. Meer kan je niet doen.
Succes!!!
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
HeHo
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: di 09 jul 2013, 14:19

Re: Vochtprobleem

Bericht door HeHo » ma 02 mar 2015, 12:43

Wally-81 schreef:Best vervelend om te lezen dat veel mensen vocht problemen hebben in de UP.

Wat ik vrij vervelend vind, is dat als mijn ramen beslagen zijn, en je de airco hoger zet. Dat het verschrikkelijk lang duurt dat de ramen zichtbaar zijn.. En dacht met airco dat zo opgelost zou moeten zijn..

Ik rij zelf in de Seat Mii 'jaartje oud' Maar ondervindt gelukkig nog niet dat het van binnen druppelt, of dingen zeiknat zijn

Dit zou de standaard accessoire moeten zijn. Geleverd door elke VW, Skoda of Seat dealer. :mrgreen:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (17.54 KiB) 7769 keer bekeken

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Vochtprobleem

Bericht door Altos » ma 02 mar 2015, 12:55

Hiermee worden je ramen dusniet echt schoon hè...hiermee smeer je alleen het vuil uit. Dan snap ik wel dat er veel aanslag achterblijft waar condens weer snel vat op heeft. Achja, men moet iets te mauwen hebben hè.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Vochtprobleem

Bericht door Psycho_Mantis » ma 02 mar 2015, 18:02

Altos schreef:Hiermee worden je ramen dusniet echt schoon hè...hiermee smeer je alleen het vuil uit. Dan snap ik wel dat er veel aanslag achterblijft waar condens weer snel vat op heeft. Achja, men moet iets te mauwen hebben hè.
Natuurlijk scheelt een een goed schone voorruit ook een hoop, en zal minder snel beslaan.
Helaas blijft de up een gevoelige auto voor vocht.

Plaats reactie