Geluid achterboxen

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Gebruikersavatar
boattail
Forum newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 12:16
Locatie: Zoetermeer

Geluid achterboxen

Bericht door boattail » di 30 okt 2012, 22:20

Ik zat van de week even te spelen met de geluidsinstellingen en zette even het geluid enkel op de achterboxen. Dat was ff schrikken want dat klinkt echt als boxjes van 2 euro per stuk, weinig toon, gedempt, maw , leek helemaal nergens op.(helemaal in vergelijking met de voorspeakers)
Mijn vraag is dus , hoort dat zo die slechte geluidskwaliteit van die speakers achterin of moet ik terug naar de dealer om dit na te laten kijken?
High UP! 75PK met: Executive Pakket, Panorama kanteldak, Dynamic pakket 'triangle ', Maps and More.

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Geluid achterboxen

Bericht door GunSpeed » wo 31 okt 2012, 08:23

Heb net dezelfde ervaring, klinkt voor geen meter :oops:
up! Black BMT 75pk 3d

MAZE
Vagling liefhebber
Berichten: 288
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 10:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Geluid achterboxen

Bericht door MAZE » wo 31 okt 2012, 17:34

Ik vind het meevallen misschien toch anders dan een up. Ik ben veel met geluid bezig en afstellen en vind het dus niet tegenvallen, ken altijd beter maar wat verwacht je voor het geld dynaaudio/ bose soms het kan slechter peugeot 107 audio das pas waardeloos. Ik vind het meevallen voor t geld.

Gebruikersavatar
boattail
Forum newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 12:16
Locatie: Zoetermeer

Re: Geluid achterboxen

Bericht door boattail » wo 31 okt 2012, 18:44

Hoor je mij zeggen dat ik er veel van verwacht? Het klinkt gewoon als een boxje uit een radiowekker of zo. En dat slaat wat mij betreft nergens op.
Daarom ook mijn vraag of anderen dat ook hebben. Als het bij jou wel goed klinkt dan kan er dus iets niet goed zitten in mijn UP!
High UP! 75PK met: Executive Pakket, Panorama kanteldak, Dynamic pakket 'triangle ', Maps and More.

MAZE
Vagling liefhebber
Berichten: 288
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 10:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Geluid achterboxen

Bericht door MAZE » wo 31 okt 2012, 20:20

No offence btw schijnbaar verwachte je wel iets maar dit niet, misschien een fabrikage fout dealer misschien wel een speaker opgeblazen. Wat voor muziek luister je, wat is de setup/ afstelling van je radio misschien zit daar iets niet goed waardoor het minder klinkt. Ik gaan uit van 6 speakers aangezien je achter refereerd, voor heb je hoge tone achter niet wel voor en achter lage/ middentoon. Zal mijn setup van de fabrieksradio en speakers eens opschrijven, probeer mijn afstelling eens allicht word het beter geen garantie maar je ken het altijd proberen schrijf zelf de oude setting op en bewaar die voor je naar de dealer rijd.

Mag ook via pb

Tino
Vagling liefhebber
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 03 okt 2012, 15:40
Locatie: regio Arnhem

Re: Geluid achterboxen

Bericht door Tino » do 01 nov 2012, 09:12

Het zijn papieren speakers die niet te duur zijn heb mijn speakers vervangen door 3 weg Rockfort/fosgate en klinkt top maar kost ook drie keer zo duur.
Citi Go Elegance.Sideskirts.dakspoiler.voorspoiler.verlaagd.zomer 7X17 205-40-17 op monaco black.led kofferbak verlichting.dubbel uitlaatsierstuk.led dagrijverlichting.rest Gp Thunder 5700K.rode remklauwen.zwarte remtrommels.RVS pedalen set

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Geluid achterboxen

Bericht door Marantz » vr 02 nov 2012, 08:16

Geluids kwaliteit heeft niets te maken met wat voor materiaal de conussen/drivers gemaakt zijn, dat is 9 van de 10 keer puur marketing en het willen onderscheiden van de concurentie.
De meest exclusieve (lees duur) speakers zijn gemaakt papier pulp of exotische materialen zoals keflar en andere onduidelijke stoffen wat de prijs enorm op drijft.
Allemaal doen ze het zelfde, lucht verplaatsen en in trilling brengen, dat is nu eenmaal de natuurkunde achter de speaker en die is het zelfde voor een speaker van 10 euro en een van 100 euro.
Dat een speaker van 100 euro meer vermogen kan en moet over brengen is weer een ander verhaal.......

Dat de achter speakers "anders" klinken klopt, VW heeft namenlijk de 6 speakers in 3en opgesplitst.
Voor zijn tweeters, in de voordeuren zijn het woofers, en acher zijn het midden/breedband speakers.
Het type speakers voor de voordeur en achter kunnen het zelfde zijn alleen worden die ingezet in een ander frequentie gebied.
Als je de fader op de voorkant zet klinkt het goed want je hoort laag en hoog, voor de achterkant klinkt het dus gevoelsmatig niet goed omdat dat alleen het midden gebied is.
De speakers dienen dus als geheel beoordeeld te worden, en dat is in mijn oren prima.
Ik heb nu voor het eerst gekozen voor een fabrieks set waar ik in het verleden altijd ver boven de 1000 euro uitgaf voor radio, subwoofer en speakers.
Mijn laatste zelf samen gestelde set was Pioneer, met voor op het dashboard tweeters, in de voordeuren 2 weg speakers en achter 3 weg speakers, onder de voorstoel een (semi) subwoofer.
Dit soort sets gebruik ik al sinds begin jaren 80, en alleen Pioneer, en ik moet echt zeggen, terwijl ik mijn twijfels had, dit systeem klint prima, geen bassen die de kronen uit je mond trillen, maar voor dagelijks gebruik prima.
Lekker helder, goede duidelijke stemmen (dit komt dus door de achter speakers) en een beheersde bas.

Smaken verschillen maar zoals ik dit ervaar is er niets mis mee, maar je moet het beoordelen als geheel.......

Gebruikersavatar
boattail
Forum newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 12:16
Locatie: Zoetermeer

Re: Geluid achterboxen

Bericht door boattail » vr 02 nov 2012, 09:17

Kijk, duidelijke uitleg, dank daarvoor. Het geluid over het geheel genomen is idd prima maar enkel die achterboxjes niet.
Verder ook geen drama maar ik weet nu hoe dat komt.
High UP! 75PK met: Executive Pakket, Panorama kanteldak, Dynamic pakket 'triangle ', Maps and More.

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Geluid achterboxen

Bericht door Marantz » vr 02 nov 2012, 09:28

Graag gedaan, als je thuis op je versterker het hoog weg draaid krijg je ongeveer het zelfde effect als alleen de achter speakers in de UP...... ;)

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Geluid achterboxen

Bericht door GunSpeed » vr 02 nov 2012, 13:20

CBdicX schreef:Dat de achter speakers "anders" klinken klopt, VW heeft namenlijk de 6 speakers in 3en opgesplitst.
Voor zijn tweeters, in de voordeuren zijn het woofers, en acher zijn het midden/breedband speakers.
Het type speakers voor de voordeur en achter kunnen het zelfde zijn alleen worden die ingezet in een ander frequentie gebied.
Dit is toch wel een brug te ver... vooraan heb je inderdaad een gescheiden 2-wegsysteem met in de deuren laag/midden en in de A-stijlen het hoog. Achteraan zit gewoon een breedband speaker wat inhoud dat ie zowel hoog/midden/laag weergeeft. Alleen is de kwaliteit van deze speaker maar middelmatig en schiet ie wat tekort in het hoog, het laag daarentegen is iets minder dan vooraan maar zeker niet slecht... Het gehele systeem op zich fuctioneert heel doeltreffend voor de mensen die vooraan zitten, alleen als je achter in de auto zit klinkt het nogal dofjes. Ik als chauffeur ben zeer tevreden met het geluid dat dit wagentje meegekregen heeft (op de radio na, want die kan heel moeilijk een frequentie vasthouden :( ) ;)
up! Black BMT 75pk 3d

Ritish
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 16:32
Locatie: Rotterdam

Re: Geluid achterboxen

Bericht door Ritish » vr 02 nov 2012, 15:09

ik had het ook al gehoord ik dacht dat het kwam omdat de klankkast van de voordeuren groter is (verplaatst meer luchtdruk?) dan de speakerklankkasten achter.. ?? maar desondanks een van de beste geluidssystemen die standaart geleverd word en dat voor zo een kleine auto!
// 75Pk BMT High Up! Black Pearle / Drive,Executive,DynamicTriangle / Maps and More / Geleverd op: 16-06-2012 / Passat W8 Hemelverlichting, Vagcom Instellingen & Seat Armsteun //

Plaats reactie