Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » wo 11 feb 2015, 19:27

Ik heb voor de kerst mijn winterbanden onder de up gedaan, en niet veel later hoorde ik steeds een vaag 'pok' geluid bij drempels of hobbels. Het is niet constant maar wel vreemd om te horen. Het zit linksvoor.

Ik ben er mee naar de dealer gegaan en zij konden niet zeggen wat het probleem kon zijn, (het kon ook geen kwaad, ze hadden van alles gecontroleerd).
Toch zat het me niet lekker, dus ik filmpjes gemaakt van de weg en het geluid en weer terug naar de dealer. Vandaag is de auto weer terug geweest en het enige wat ze daar zeiden wat het kon zijn is het rubber waar de veer in zit te hard is (door bijv. kou) als hij dan terug veert en dan en tegen het rubber terecht komt dat het dan dat geluid maakt. Ze hebben het nu goed ingevet dus we gaan het wel zien..

Hebben meer mensen hier last van?

Zie fimpjes;

Bij de 3e seconde hoor je het.
https://www.youtube.com/watch?v=r_Op_80FIbc

bij seconde 6. (rij wel wat hard over de drempel, deed ik even om er echt zeker van te zijn dat je het geluid goed hoort)
https://www.youtube.com/watch?v=3VhryiZC7T4

Bij seconde 3.
https://www.youtube.com/watch?v=h6JB9hlLSOw
Laatst gewijzigd door Kirsten0950 op wo 11 feb 2015, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
All I need is that feeling of Freedom

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Vinniepilon » wo 11 feb 2015, 19:53

Je video's staan op privé!
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door kgroot.nl » wo 11 feb 2015, 20:32

Anders even een keer in de buurt afspreken. Wil wel even luisteren :)
Werk in Gouda bij vw dus opzich nie zo ver om :mrgreen:
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Jup
Forum newbie
Berichten: 54
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 16:41

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Jup » wo 11 feb 2015, 21:01

Winterbanden (en velgen?) hebben de juiste maat?

Ben benieuwd of het ook nog optreed als de zomerbanden er weer op liggen.

Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » wo 11 feb 2015, 21:09

Vinniepilon schreef:Je video's staan op privé!

Das wel een beetje dom ? Ga het zo aanpassen. xD
All I need is that feeling of Freedom

Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » wo 11 feb 2015, 21:10

kgroot.nl schreef:Anders even een keer in de buurt afspreken. Wil wel even luisteren :)
Werk in Gouda bij vw dus opzich nie zo ver om :mrgreen:

Oke, het punt is dat het niet zomaar op te wekken is.. :( opeens is het er en dan kan het ook opeens weer weg zijn.. Maar als het blijft kunnen we dat zeker eens doen :) thx!
All I need is that feeling of Freedom

MarvinUp
Vagling liefhebber
Berichten: 104
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:19

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door MarvinUp » wo 11 feb 2015, 21:12

Dan zijn wss gewoon je winterbanden die idd aanlopen bij een drempel of hobbel. dan zal je wel onwijze ballonnen van winterbanden eronder hebben. Je kan 2 dingen doen: 1. andere maat winterbanden. 2.Zachtjes over drempels/hobbels rijden.

Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » wo 11 feb 2015, 21:13

Kirsten0950 schreef:
Vinniepilon schreef:Je video's staan op privé!

Das wel een beetje dom ? Ga het zo aanpassen. xD
Het staat op openbaar! Thx voor het melden, :D
All I need is that feeling of Freedom

Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » wo 11 feb 2015, 21:16

MarvinUp schreef:Dan zijn wss gewoon je winterbanden die idd aanlopen bij een drempel of hobbel. dan zal je wel onwijze ballonnen van winterbanden eronder hebben. Je kan 2 dingen doen: 1. andere maat winterbanden. 2.Zachtjes over drempels/hobbels rijden.

Het is niet het wiel/band.. Het is de maat van het reservewiel. (noem ik niet echt onwijze ballonnen van winterbanden) Ze hebben daar al naar gekeken, ik heb het alleen sinds ze eronder zitten (daarom meld ik dat erbij) maar volgens de vw dealer ligt het daar niet aan, ze hebben vandaag het wiel eraf gehaald en gecontroleerd daar zat/zit het probleem niet.
All I need is that feeling of Freedom

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Vinniepilon » wo 11 feb 2015, 21:25

Het is wel duidelijk hoorbaar! Dus moet te vinden zijn lijkt mij!
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » wo 11 feb 2015, 21:35

Vinniepilon schreef:Het is wel duidelijk hoorbaar! Dus moet te vinden zijn lijkt mij!
Ja leek mij ook, maar helaas..
All I need is that feeling of Freedom

Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » wo 11 feb 2015, 21:39

Jup schreef:Winterbanden (en velgen?) hebben de juiste maat?

Ben benieuwd of het ook nog optreed als de zomerbanden er weer op liggen.
Ja heb de juiste maat :) Het zijn stalen wielen. Ja daar ben ik ook benieuwd naar, maar ga over 1.5 week op wintersport dus om nu even die wielen eraf te halen en de andere erop te doen vind ik ook weer zo :p

Ik heb dat ook de eerste keer bij de dealer aangegeven dat ik mijn zomerbanden er om wilde gaan doen om te kijken of het daar aan lag, maar daar zeiden ze snel al dat, dat het niet kon zijn.
All I need is that feeling of Freedom

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door TwitNour » wo 11 feb 2015, 22:42

Als je toch zou willen uitsluiten moeten die zomerbandjes er toch weer even onder. Eerder kan je het nooit zeker weten naar mijn mening.

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Vinniepilon » do 12 feb 2015, 06:38

kgroot.nl schreef:Anders even een keer in de buurt afspreken. Wil wel even luisteren :)
Werk in Gouda bij vw dus opzich nie zo ver om :mrgreen:
Anders toch even langsgaan bij deze jongeman Kirsten, misschien kan hij je helpen.
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » do 12 feb 2015, 08:28

TwitNour schreef:Als je toch zou willen uitsluiten moeten die zomerbandjes er toch weer even onder. Eerder kan je het nooit zeker weten naar mijn mening.

Ja is ook zo, als geluid blijft dan ga ik dan ook doen, na de vakantie. (voor de winters hier heb je toch niet echt winterbanden nodig :p)
All I need is that feeling of Freedom

Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » do 12 feb 2015, 08:28

Vinniepilon schreef:
kgroot.nl schreef:Anders even een keer in de buurt afspreken. Wil wel even luisteren :)
Werk in Gouda bij vw dus opzich nie zo ver om :mrgreen:
Anders toch even langsgaan bij deze jongeman Kirsten, misschien kan hij je helpen.

Als het geluid blijft, ga ik dat wel doen :)
All I need is that feeling of Freedom

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door MauriceR. » do 12 feb 2015, 17:15

Ik heb het vermoeden dat het een samenloop van omstandigheden is: omdat de band gewisseld is, denk je dat het daar aan ligt. Ik zou even iets verder (laten) zoeken: veerpoot, draagarm, stuurstang. Waarschijnlijk zit daar iets ruimte op omdat een (borg)moer of bout enigszins los zit. Komt in NL heel vaak voor, helaas... de verkeersdrempels.

Andere mogelijkheid - maar dat lijkt me niet waarschijnlijk: bout van het wiel die niet goed vast zit of... de plastic wieldop (als je die op de velg hebt, natuurlijk) zit een beetje los. Kortom, ga even naar een garagebedrijf waar ze ff tijd voor je hebben.

Ik heb hetzelfde gehad met mijn laatste Saab 9-3. Bleek speling op een draagarm te zijn. Vastgezet en nooit meer last van gehad.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Kirsten0950
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 18:04
Contacteer:

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Kirsten0950 » do 12 feb 2015, 19:23

MauriceR. schreef:Ik heb het vermoeden dat het een samenloop van omstandigheden is: omdat de band gewisseld is, denk je dat het daar aan ligt. Ik zou even iets verder (laten) zoeken: veerpoot, draagarm, stuurstang. Waarschijnlijk zit daar iets ruimte op omdat een (borg)moer of bout enigszins los zit. Komt in NL heel vaak voor, helaas... de verkeersdrempels.

Andere mogelijkheid - maar dat lijkt me niet waarschijnlijk: bout van het wiel die niet goed vast zit of... de plastic wieldop (als je die op de velg hebt, natuurlijk) zit een beetje los. Kortom, ga even naar een garagebedrijf waar ze ff tijd voor je hebben.

Ik heb hetzelfde gehad met mijn laatste Saab 9-3. Bleek speling op een draagarm te zijn. Vastgezet en nooit meer last van gehad.

M.

Ik dacht inderdaad dat,dat het aan het wiel lag, maar hij is 2 keer bij de dealer geweest, de eerste keer hebben ze al gelijk gekeken naar het wiel, daar zat het probleem niet, ook hebben ze toen alles goed vastgezet wat enigszins los kan trillen. De auto is gisteren voor de 2e keer terug geweest, en hebben zelfs het wiel eraf gehaald en konden daar niks vinden. Wat ze nu vermoeden dat het is, is het rubber van de veer, dat was erg hard, omdat je veer in en uit gaat door een hobbel/drempel komt hij tegen het rubber aan en dat schijnt het geluid te maken. Ze hebben het nu ingevet en ik heb er gister even mee over drempels gereden, toen hoorde ik het niet, maar dat is dus vaker zo, het is niet constant..

Dus ik hoop dat het nu weg blijft, en zo niet, weer filmpjes maken en gaan we wel weer verder zoeken, maar was eerder benieuwd of meer up rijders er last van hebben. Ik heb het nu bijna ander halve maand, en het is (misschien) nog niet opgelost..
All I need is that feeling of Freedom

Gebruikersavatar
PR010
Vagling liefhebber
Berichten: 289
Lid geworden op: za 08 nov 2014, 15:25
Locatie: Rotterdam

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door PR010 » do 12 feb 2015, 21:46

Dit was bij mij hitteschild. En tweede keer dat ik het had heb ik al mn rubbers ingevet. Nu nergens meer last van!
Black on Black

Gebruikersavatar
Keesf
Forum newbie
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 15:18

Re: Raar 'pok' geluid bij drempels op hobbels.

Bericht door Keesf » do 12 feb 2015, 23:00

Kirsten0950 schreef:
MauriceR. schreef:Ik heb het vermoeden dat het een samenloop van omstandigheden is: omdat de band gewisseld is, denk je dat het daar aan ligt. Ik zou even iets verder (laten) zoeken: veerpoot, draagarm, stuurstang. Waarschijnlijk zit daar iets ruimte op omdat een (borg)moer of bout enigszins los zit. Komt in NL heel vaak voor, helaas... de verkeersdrempels.

Andere mogelijkheid - maar dat lijkt me niet waarschijnlijk: bout van het wiel die niet goed vast zit of... de plastic wieldop (als je die op de velg hebt, natuurlijk) zit een beetje los. Kortom, ga even naar een garagebedrijf waar ze ff tijd voor je hebben.

Ik heb hetzelfde gehad met mijn laatste Saab 9-3. Bleek speling op een draagarm te zijn. Vastgezet en nooit meer last van gehad.

M.

Ik dacht inderdaad dat,dat het aan het wiel lag, maar hij is 2 keer bij de dealer geweest, de eerste keer hebben ze al gelijk gekeken naar het wiel, daar zat het probleem niet, ook hebben ze toen alles goed vastgezet wat enigszins los kan trillen. De auto is gisteren voor de 2e keer terug geweest, en hebben zelfs het wiel eraf gehaald en konden daar niks vinden. Wat ze nu vermoeden dat het is, is het rubber van de veer, dat was erg hard, omdat je veer in en uit gaat door een hobbel/drempel komt hij tegen het rubber aan en dat schijnt het geluid te maken. Ze hebben het nu ingevet en ik heb er gister even mee over drempels gereden, toen hoorde ik het niet, maar dat is dus vaker zo, het is niet constant..

Dus ik hoop dat het nu weg blijft, en zo niet, weer filmpjes maken en gaan we wel weer verder zoeken, maar was eerder benieuwd of meer up rijders er last van hebben. Ik heb het nu bijna ander halve maand, en het is (misschien) nog niet opgelost..



exact hetzelfde probleem hier!

ben dr al mee bij de dealer geweest. daar was t natuurlijk niet te horen. ik krijg t idee dat t alleen is als de motor/ophanging koud is. is bij mij tenminste alleen op het eerste stuk nar een tijd stil te hebben gestaan.

en wielen en of banden zijn t niet. ik rij nu op de std spoke velgen met dealer conti's eronder. maar met mn wintersetje hoorde ik t ook

Plaats reactie