Olie verversen na inrijden

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Saagat
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 26 mei 2013, 19:54

Olie verversen na inrijden

Bericht door Saagat » zo 02 jun 2013, 19:45

Ik ben momenteel bezig met het inrijden van mijn citigo. Ik weet uit ervaring dat bij het inrijden, alles nog op elkaar afgestemd wordt (cilinder en zuigers), en dat er tijdens deze 'wrijving' hele kleine deeltjes slijpsel los komt. Het is normaal gesproken dan verstandig om je olie te verversen na het inrijden (1000 - 1500 km) om deze slijpsel eruit te laten lopen. Ik heb dit bij de Skoda dealer nagevraagd maar deze heeft mij verteld dat dit tegenwoordig niet meer nodig is aangezien het allemaal goed op elkaar is afgestemd. Ik geloof dat ook wel maar ik geloof niet dat er geen (lees: 0%) slijpsel ontstaat. Er zal heus wel iets loslaten, al is het maar een kleine percentage.

Mijn vraag is dan ook hoe jullie dit ervaren en of jullie wel of niet olie hebben ververst na het inrijden?

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Olie verversen na inrijden

Bericht door GuidoUp » zo 02 jun 2013, 20:38

Ik laat gewoon alles door mijn dealer doen... ik geef wel aan dat ik castrol olie wil

Verstuurd van mijn LG-E610 met Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: Olie verversen na inrijden

Bericht door Roelio » ma 03 jun 2013, 11:39

Is tegenwoordig niet meer nodig maar als het je een goed gevoel geeft doe je het toch gewoon :)
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: Olie verversen na inrijden

Bericht door dubbel-UP! » ma 03 jun 2013, 18:31

Niet doen! :idea:
Grovere slijpsel wordt door filter opgevangen en is geen probleem.

Fijnere slijpsel is nodig om juist alles op mekaar in te laten lopen.
Als je wel olie ververst loop je dus de kans dat het inlopen niet goed verloopt en die juist olie gaat verbruiken.

Dit was met zekerheid het geval met de tdi motoren van een paar jaren terug, maar omdat het principe voor elke motor gelijk is, zou ik het zeker niet doen.
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Plaats reactie