12V accu vervangen E-up makkie?

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Rinke
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 22:17

12V accu vervangen E-up makkie?

Bericht door Rinke » vr 19 mei 2023, 22:41

De VW E-up gaf op het dashboard aan dat de 12V accu vervangen moest worden. Het voltage van de accu lag iets onder het niveau wat het moest zijn. De auto is een 2e handsje en na een aantal jaar leek het me niet slecht om de accu te vervangen. Voor de zekerheid een nieuwe accu gekocht die ik er nu in wil zetten. In diverse benzine auto's heb ik veelvuldig een accu vervangen. Ik vroeg me alleen bij deze elektrische auto af of je de 12V accu net zo makkelijk kunt vervangen als bij de benzine auto's. Of komt er nog meer bij kijken? Wie heeft dat al eens gedaan?

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: 12V accu vervangen E-up makkie?

Bericht door Gert » za 20 mei 2023, 20:07

Ik heb weliswaar een e-up maar nog nooit de 12V accu hoeven te vervangen. Mijn (gezonde?) verstand zegt mij
dat dat gewoon probleemloos zou moeten kunnen net zoals bij een benzine auto. Voor tips, zie bvb:

https://www.accudeal.nl/advies/hoe-verv ... gKDX_D_BwE

Er is in de e-up weliswaar een hoogspannings aandrijfaccu (400 Volt) aanwezig maar omdat een 12 volt accu opgeladen moet worden met 13 tot 15 volt, zal dat in een e-up ook het geval zijn en dus moet er een transformator zitten tussen de aandrijfaccu en de 12 Volt accu. Kortom: van de 400 Volt accu zou je geen last moeten kunnen hebben.

Wat de start/stop betreft: dat zou geen probleem moeten zijn want volgens mij heeft een e-up die niet. Inleren van de accu lijkt me dus niet nodig.
Hoe nodig of verstandig het is om de e-up tijdens het vervangen van de 12V accu op een andere accu aan te sluiten weet ik niet. Omdat een 12 V accu ook gewoon stuk kan gaan lijkt me dat geen must.

Dit alles voor wat het waard is.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Rinke
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 22:17

Re: 12V accu vervangen E-up makkie?

Bericht door Rinke » do 25 mei 2023, 22:07

Bedankt Gert voor je info. Wat je zegt klinkt logisch.

TheIronShadow
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za 11 sep 2021, 17:55

Re: 12V accu vervangen E-up makkie?

Bericht door TheIronShadow » vr 26 mei 2023, 09:26

Zelf geen idee of het makkelijk is bij een elektrisch model. Wel weet ik dat bij een benzine/diesel model de accu ingeleerd moet worden. Moeten is een groot woord aangezien dit niet bij mijn citigo is gedaan. Alles werkt zonder problemen inclusief start/stop.

Ben geen monteur maar als ik het goed lees en begrijp doet het inleren van een accu zorgen voor de juiste aansturing van een dynamo, stoelverwarming en andere componenten.

Zelf heb ik VCDS en komt er een Carly OBD2 aan dus ik kan accu’s inleren. Nog nooit gedaan maar ziet er vrij simpel uit als ik het zo zie op internet.

Rinke
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 22:17

Re: 12V accu vervangen E-up makkie?

Bericht door Rinke » ma 29 mei 2023, 23:03

Dat inleren van een accu geldt toch alleen voor modellen met een start stop systeem? Dat zit hier (VW E-up uit 2014) niet op.

Accu verwisselen was een fluitje van een cent. Nieuwe Bosch accu met de goede specificaties erin gedaan. Oude accu was een onbekend merk en ook onbekend hoe lang die er al in had gezeten. Afijn alles werkt prima. Alleen blijft de melding "12 V-accu. werkplaats" bestaan. Hoe krijg je die melding weer weg?

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: 12V accu vervangen E-up makkie?

Bericht door Gert » di 30 mei 2023, 17:55

Ik zie 2 opties om de melding uit te zetten:
a) Net als bij INSP melding dwz contact uitschakelen, toets 00/set indrukken en ingedrukt houden, contact weer inschakelen, toets 0.0/set loslaten en binnen 10 seconden weer kort indrukken. Weet niet of dit in dit geval ook werkt maar het proberen lijkt me risicoloos.
b) ODB11 aanschaffen (ca. 75 euro incl licentie) Weet niet of je daar dit ook mee kunt uitzetten maar het zou me verbazen als dat niet zou kunnen. Bovendien kun je met ODB11 een heleboel andere leuke dingen instellen zoals voor de airco/verwarming de optie "laatst gekozen temperatuur vasthouden/reproduceren" en voor de lane assist "laatste stand (aan of uit) reproduceren". Weet niet of de oude e-up ook airco en/of lane assist heeft en dus weet ik niet hoe nuttig deze "dure" optie is. Ik weet zelfs niet of de oude e-up wel geschikt is voor ODB11. De kosten van a zijn in elk geval 0 euro
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Rinke
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 22:17

Re: 12V accu vervangen E-up makkie?

Bericht door Rinke » vr 16 jun 2023, 20:45

Tijdje terug de garage gebeld waar de up vandaan komt. Die liet weten dat de melding eruit gehaald wordt nadat de accu vervangen is door een ODB I en ODB II. Toch naar even naar de garage.

Plaats reactie