0w20

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Rosinfield
Vagling liefhebber
Berichten: 187
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 20:57
Locatie: ZO Friesland

0w20

Bericht door Rosinfield » do 25 aug 2022, 17:25

Vandaag de Up GTI (bj 2020) opgehaald (Fury). Er zit blijkbaar 0w20 olie in. Ik had altijd begrepen dat deze longlife olie alleen wordt gebruikt in combinatie met een variabel onderhoudsschema (eens in de 30 000 km of 2 jaar, tenzij eerder een melding). Kennelijk nu ook in combinatie met vast interval (eens in de 15000 km of 1 jaar). Klopt dit?
Up! GTI Vag Techniek Stage 1; KW v1 schroefset; Milltek Road +; OZ Formula HLT
Wheels Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: 0w20

Bericht door dennuus1 » do 25 aug 2022, 18:38

Geen idee, wat ik wel weet is dat je beter de 5w30 kunt pakken, zeker in een auto waar sportief mee gereden word.

En elk jaar of max 15.000 km verversen uiteraard.

Die 0w20 is bijna zo dun als water, leuk om de uitstoot wat lager te kunnen krijgen ivm milieu bullshit, maar niet leuk voor de levensduur van de motor.

Gebruikersavatar
Rosinfield
Vagling liefhebber
Berichten: 187
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 20:57
Locatie: ZO Friesland

Re: 0w20

Bericht door Rosinfield » do 25 aug 2022, 19:50

Ik heb eens wat gegoogeld, maar heb slechts kunnen vinden dat 0w20 zorgt voor grotere efficientie en brandstofbesparing. En niets. gebaseerd op empirische gegevens, wat wijst op schadelijkheid voor de motor. Lijkt me op zich sowieso erg onwaarschijnlijk, gezien het feit dat hele volksstammen er mee rondrijden.
Up! GTI Vag Techniek Stage 1; KW v1 schroefset; Milltek Road +; OZ Formula HLT
Wheels Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: 0w20

Bericht door dennuus1 » do 25 aug 2022, 20:10

Achja, wat weet ik er nou ook van als autotechnicus....

E10 brandstof rijden ook hele volksstammen mee rond, dat is ook zo goed spul..

Tegenwoordig heeft ook elke auto een EGR klep, dus daar rijden ook hele volksstammen mee rond, dus dat zou dan gewoon goed moeten zijn voor de motor..

0w20 is er niet voor om de inwendige wrijving, en daarmee uitstoot omlaag te krijgen, maar omdat het zo goed smeert, daarom rijden ze in de racerij ook met 10w60.. :roll:

Maar goed, Google zal het wel weten :)

Succes ermee :dance:

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: 0w20

Bericht door Gert » do 25 aug 2022, 21:31

Ik heb ook even dr. google geraadpleegd en vond heel snel deze pagina. Die sluit m.i. goed aan bij de kritische noot die dennuus1 bij deze olie kraakt. Dus ik geloof in dennuus1 en in dr. google ;)

https://www.denhartogbv.com/technisched ... 0w20-olie/

Verder zei mijn moeder vroeger altijd "wat anderen doen daar hebben wij nieeeeets mee te maken" ;) Er is dus an sich onvoldoende grond om je bij andere hele volkstammen aan te sluiten. Dat vond mijn moeder althans en ik nu ook ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: 0w20

Bericht door Gert » do 25 aug 2022, 22:51

PS Heb nog eens kritisch naar die pagina van denhartogbv gekeken en eigenlijk is dat een heel warrig betoog eindigend in de conclusie kom maar naar ons en wij helpen je ook met 0w20. De enige conclusie die ik aan dat betoog kan vastknopen is een ietwat andere nl deze. Welke olie ik het beste kan gebruiken is een beetje onzeker maar een ding staat vast: 0w20 moet ik niet hebben ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Rosinfield
Vagling liefhebber
Berichten: 187
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 20:57
Locatie: ZO Friesland

Re: 0w20

Bericht door Rosinfield » vr 26 aug 2022, 00:19

Maar met dat alles lees ik nergens iets over veelvuldige problemen met de motor van die volksstammen agv 0w20. Dat is dan toch raar?
Verder rijd ik wel op 98 overigens.
Vond dit artikel van de ANWB. Deze olie is dus alleen geschikt voor de modernste motoren kan ook per merk auto verschillen in nadere specificaties en het is niet verstandig er het circuit mee op te gaan of constant te planken. Ook niet bij veelvuldig korte afstanden:
https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-r ... ie-kies-je

Ook dit artikel is interessant en wat mij betreft geruststellend. Het start stop systeem laat ik uitschakelen
https://www.mpmoil.nl/blog/van-10w-40-n ... -motorolie
Up! GTI Vag Techniek Stage 1; KW v1 schroefset; Milltek Road +; OZ Formula HLT
Wheels Afbeelding

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: 0w20

Bericht door Gert » vr 26 aug 2022, 07:50

Wanneer en je oliepeil metertje en alarmlichtje stuk zijn, loopt het uiteindelijk heel slecht af, in elk geval met de motor. Wanneer ze het wel doen maar je negeert ze idem dito. Dan kan dat zelfs snel gaan. Met 0w20 ligt het natuurlijk veel genuanceerder maar ik denk dat veel innovaties en/of verbeteringen wel wat lijken op het verkopen van knollen voor citroenen. Ofwel, zoals Cruijf zei "elk voordeel hep ze nadeel". Zo ligt het bij 0w20 ook een beetje denk ik. En trouwens inderdaad ook met het start/stop systeem.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

PierreRS
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: di 19 jul 2022, 16:15

Re: 0w20

Bericht door PierreRS » za 03 sep 2022, 14:53

Ja de oliediscussie kom je op alle forums tegen.
Er zijn zelfs speciale forums welk merk olie het beste is.
Zelden dat daar iedereen het met elkaar eens is.

Olie is natuurlijk maar een van de componenten van de motor.
En ook de fabrikant moet natuurlijk altijd kiezen wat hij gaat gebruiken en voorschrijven. Is meestal een compromis.

En per saldo moet je natuurlijk ook wat je met de auto doet meewegen. Circuit gebruik of gewoon met het NL verkeer meehobbelen maakt natuurlijk verschil.

Welke olie je ook gebruikt, goed warmrijden en tijdig vervangen van de olie maakt wel heel veel verschil.

hutch
Vagling liefhebber
Berichten: 366
Lid geworden op: do 09 jun 2016, 18:40

Re: 0w20

Bericht door hutch » za 03 sep 2022, 17:03

Rosinfield schreef:
do 25 aug 2022, 17:25
Kennelijk nu ook in combinatie met vast interval (eens in de 15000 km of 1 jaar). Klopt dit?
Volgens mij wel.

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: 0w20

Bericht door Blackciti » zo 11 sep 2022, 16:21

dennuus1 schreef:
do 25 aug 2022, 20:10
Achja, wat weet ik er nou ook van als autotechnicus....

E10 brandstof rijden ook hele volksstammen mee rond, dat is ook zo goed spul..

Tegenwoordig heeft ook elke auto een EGR klep, dus daar rijden ook hele volksstammen mee rond, dus dat zou dan gewoon goed moeten zijn voor de motor..

0w20 is er niet voor om de inwendige wrijving, en daarmee uitstoot omlaag te krijgen, maar omdat het zo goed smeert, daarom rijden ze in de racerij ook met 10w60.. :roll:

Maar goed, Google zal het wel weten :)

Succes ermee :dance:
Eens met jou Dennus.

Plaats reactie