benzine verbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Ron UP » do 05 jul 2012, 20:19

dubbel-UP! schreef:continue 160 km/h gaat die 1 op 12 :lol: :lol:
Bij 172 geeft ie 9.9 liter aan per 100km :shock:
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

tommyUP
Forum newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 24 jun 2012, 01:21

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door tommyUP » vr 06 jul 2012, 13:46

Is het zo dat als je op cruise control 100 rijd, je veel zuiniger rijd dan zonder cc 100km/u? Ik ga namelijk een up! kopen (waarschijnlijk) zonder CC, en wil weten wat dit op de snelweg voor verschil kan maken

Gebruikersavatar
eas
Vagling liefhebber
Berichten: 941
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 18:43
Locatie: krommenie

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door eas » vr 06 jul 2012, 14:00

met een cruisecontrol op de snelweg ga je natuurlijk zuiniger rijden
ff instellen dat je dus net ff langzamer rijd als de rest op de rechterbaan :)
lekker relaxt rijden , veel constanter , en je kan af en toe je rechterbeen ff verzetten , dus dat drive pakket is een must !
Laatst gewijzigd door eas op vr 06 jul 2012, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
fiat panda twinair 65 pk lounge 2013

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Psycho_Mantis » vr 06 jul 2012, 14:30

tommyUP schreef:Is het zo dat als je op cruise control 100 rijd, je veel zuiniger rijd dan zonder cc 100km/u? Ik ga namelijk een up! kopen (waarschijnlijk) zonder CC, en wil weten wat dit op de snelweg voor verschil kan maken
Ik zou gewoon CC erbij nemen als ik jou was. Die kosten haal je er echt uit.

tommyUP
Forum newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 24 jun 2012, 01:21

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door tommyUP » vr 06 jul 2012, 16:56

Psycho_Mantis schreef:
tommyUP schreef:Is het zo dat als je op cruise control 100 rijd, je veel zuiniger rijd dan zonder cc 100km/u? Ik ga namelijk een up! kopen (waarschijnlijk) zonder CC, en wil weten wat dit op de snelweg voor verschil kan maken
Ik zou gewoon CC erbij nemen als ik jou was. Die kosten haal je er echt uit.
Ik rijd amper op de snelweg, dus ik betwijfel het. Hoeveel schatten jullie dat het ongeveer scheelt? Met 1 liter kom je .... km/uur verder met CC dan zonder?

Gebruikersavatar
Martin33
Vagling liefhebber
Berichten: 388
Lid geworden op: do 24 mei 2012, 17:26

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Martin33 » vr 06 jul 2012, 17:55

tommyUP schreef:
Psycho_Mantis schreef:
tommyUP schreef:Is het zo dat als je op cruise control 100 rijd, je veel zuiniger rijd dan zonder cc 100km/u? Ik ga namelijk een up! kopen (waarschijnlijk) zonder CC, en wil weten wat dit op de snelweg voor verschil kan maken
Ik zou gewoon CC erbij nemen als ik jou was. Die kosten haal je er echt uit.
Ik rijd amper op de snelweg, dus ik betwijfel het. Hoeveel schatten jullie dat het ongeveer scheelt? Met 1 liter kom je .... km/uur verder met CC dan zonder?
dat zal lastig te meten zijn denk ik want de meeste mensen die cc hebben zullen deze ook erg vaak gebruiken (ben er 1 van) op de snelweg is het relaxter omdat je je niet druk hoeft te maken over je snelheid en kan dus meer aandacht aan het rijden besteden.
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd

Gebruikersavatar
el coche SEAT
Donateur member
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
Locatie: BrunssUP!m

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door el coche SEAT » vr 06 jul 2012, 18:17

Net voor de derde keer Super E10 getankt.
Het lijkt dat het verbruik niet stijgt, maar zelfs iets daaltl
Met ruim 7200 kilometer nu een gemiddelde van 1 op 19.0.

Hier ben ik absolut tevreden mee.
Skoda CITIGOe IV Style, Crystal blue metallic 83 pk 2020 Afbeelding

SEAT Leon ST FR, Desire Red metallic, 150 PK 2017 Afbeelding

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door up! » vr 06 jul 2012, 18:58

Ik doe sinds de laatste tankbeurt mijn best om zo zuinig mogelijk te rijden, rijd op de snelweg constant 96 km/h, laat de auto uitrollen etc. Ik moet El Coche SEAT natuurlijk wel inhalen op www.spritmonitor.de :lol: Het benzineverbruik na 380 km is volgens de boordcomputer nu 4,1 liter gemiddeld. Vanochtend gaf de boordcomputer een totale reikwijdte van 928 kilometer aan (380 km gereden sinds tankbeurt en nog 548 km te gaan tot de tank leeg is) Op 35 liter! :D :shock: :lol:
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door NoTVR » vr 06 jul 2012, 19:41

Ja, dat had ik ook, maar helaas liep de totale reikwijdte af toen ik eenmaal over de 600km was gekomen; ik dacht dat die 950km er ook wel in zat. Maar ik ben benieuwd wat het wordt. De BC is niet helemaal eerlijk.

Gebruikersavatar
Martin33
Vagling liefhebber
Berichten: 388
Lid geworden op: do 24 mei 2012, 17:26

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Martin33 » vr 06 jul 2012, 19:59

is wel een beetje te verklaren, de niveaumeting in de brandstoftank meet de hoogte van de brandstof in de tank 0-100% en met behulp van je gem. verbruik rekend de boardcomputer uit hoeveel kilometer je ongeveer zou kunnen rijden. De tank is niet volledig vierkant of rond dus bijvoorbeeld op halve tank hoogte zou je tank bijvoorbeeld nog voor 30% vol kunnen zitten en zal daarna veel sneller zakken. De tankinhoud is ook geschat (ca. 35 liter) en nooit precies aangegeven.

je zou dus bij 1:20 max. 700km kunnen rijden op een tank.
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd

Gebruikersavatar
el coche SEAT
Donateur member
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
Locatie: BrunssUP!m

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door el coche SEAT » vr 06 jul 2012, 20:53

up schreef: . Ik moet El Coche SEAT natuurlijk wel inhalen op http://www.spritmonitor.de
Van mij mag je, veel rijplezier.
:lol:
Skoda CITIGOe IV Style, Crystal blue metallic 83 pk 2020 Afbeelding

SEAT Leon ST FR, Desire Red metallic, 150 PK 2017 Afbeelding

Gebruikersavatar
Up-Jury
Donateur member
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
Locatie: Heerhugowaard

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Up-Jury » za 07 jul 2012, 00:51

Martin33 schreef:is wel een beetje te verklaren, de niveaumeting in de brandstoftank meet de hoogte van de brandstof in de tank 0-100% en met behulp van je gem. verbruik rekend de boardcomputer uit hoeveel kilometer je ongeveer zou kunnen rijden. De tank is niet volledig vierkant of rond dus bijvoorbeeld op halve tank hoogte zou je tank bijvoorbeeld nog voor 30% vol kunnen zitten en zal daarna veel sneller zakken. De tankinhoud is ook geschat (ca. 35 liter) en nooit precies aangegeven.

je zou dus bij 1:20 max. 700km kunnen rijden op een tank.
Sluit ik mij geheel bij aan !

Over het algemeen zie ik in deze topic dat er een gemiddeld verbruik is van 1:19 a 1:20 bij normaal gebruik en dat het eigenlijk niet hoger wordt.
Zelf probeer ik zuinig te rijden en kom ook op dit gemiddelde en ik gebruik mijn CC best vaak.
Vorige week hadden we veel last van wind en storm en mijn verbruik lag dan ook hoger, afgelopen week was het aardig wind stil en lag mijn verbruik ook lager.

Dus afgelopen week heb ik 630 km gereden en mijn benzinemeter staat nu net voor rood dus ik kan nog wat kilometers maken voordat ik ECHT moet gaan tanken terwijl vorige week ik al diep in het rood stond bij dezelfde hoeveelheid kilometers.

Als ik/ je echt elke keer de maximum toegestane snelheid ga rijden op de weg dan haal ik/ je 1:19 niet.

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door dubbel-UP! » za 07 jul 2012, 10:59

Up-Jury schreef:
Martin33 schreef:is wel een beetje te verklaren, de niveaumeting in de brandstoftank meet de hoogte van de brandstof in de tank 0-100% en met behulp van je gem. verbruik rekend de boardcomputer uit hoeveel kilometer je ongeveer zou kunnen rijden. De tank is niet volledig vierkant of rond dus bijvoorbeeld op halve tank hoogte zou je tank bijvoorbeeld nog voor 30% vol kunnen zitten en zal daarna veel sneller zakken. De tankinhoud is ook geschat (ca. 35 liter) en nooit precies aangegeven.

je zou dus bij 1:20 max. 700km kunnen rijden op een tank.
Sluit ik mij geheel bij aan !

Over het algemeen zie ik in deze topic dat er een gemiddeld verbruik is van 1:19 a 1:20 bij normaal gebruik en dat het eigenlijk niet hoger wordt.
Zelf probeer ik zuinig te rijden en kom ook op dit gemiddelde en ik gebruik mijn CC best vaak.
Vorige week hadden we veel last van wind en storm en mijn verbruik lag dan ook hoger, afgelopen week was het aardig wind stil en lag mijn verbruik ook lager
Dus afgelopen week heb ik 630 km gereden en mijn benzinemeter staat nu net voor rood dus ik kan nog wat kilometers maken voordat ik ECHT moet gaan tanken terwijl vorige week ik al diep in het rood stond bij dezelfde hoeveelheid kilometers.

Als ik/ je echt elke keer de maximum toegestane snelheid ga rijden op de weg dan haal ik/ je 1:19 niet.
Die 1:19 kun je met gemak halen, ook als je de max toegestane snelheid rijdt. :D
Echter alleen als op 50 en 80 km/uur wegen.. :P :P
(laastste tankbeurt was 1:21,7 met 75 pk zonder BM)
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Gebruikersavatar
Martin33
Vagling liefhebber
Berichten: 388
Lid geworden op: do 24 mei 2012, 17:26

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Martin33 » za 07 jul 2012, 11:17

Die 1:19 kun je met gemak halen, ook als je de max toegestane snelheid rijdt. :D
Echter alleen als op 50 en 80 km/uur wegen.. :P :P
(laastste tankbeurt was 1:21,7 met 75 pk zonder BM)
Op de snelweg zijn die snelheden ten zeerste af te raden om een verkeerschaos te voorkomen maar netjes zo'n verbruik.
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd

Gebruikersavatar
Ken
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: do 19 apr 2012, 19:44
Locatie: Alkmaar

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Ken » za 07 jul 2012, 14:40

3de tank, 1:16,4

Veel snelweg gereden 130 km/u met heel veel en harde tegenwind heen en terug gehad :s.
Zag benzine meter snel naar beneden glijden. Dacht nog ff of er een lek was haha.
Dus dit was wel een niet zo zuinige rit in vergelijking met de andere 2 tanks.
Got it!:|| Diep Parel Zwart | Hogerup! | Blauwe beweging 60pk | zwart/titaanzwart bekleding | Rij | Uitvoerend | Mappen+Meer |Dynamische driehoek | reserve wiel || :P

Gebruikersavatar
Crash
Vagling liefhebber
Berichten: 240
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 20:50

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Crash » za 07 jul 2012, 14:44

Vandaag getankt, 640 km gehaald en precies 35 liter getankt. Volgens de BC had ik nog voor 40 km benzine in de tank.

Veel 50 en 80 wegen gereden en geen autosnelweg, ik ben er tevreden mee :mrgreen:
| High Up! | Dark Silver | 75pk Bluemotion | Executive | Drive | Dynamic 'Triangle' | Kunstlederen stoelbekleding | Zonder type-aanduiding | Dashboardpad Dark Silver |

jUPiter
Vagling liefhebber
Berichten: 457
Lid geworden op: wo 06 jun 2012, 19:39
Locatie: Achterhoek

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door jUPiter » za 07 jul 2012, 15:05

Vandaag 50 liter getankt, op deze tank 1 op 10 gereden, maar ik heb mijn Up! ook nog niet en rij nog 1 week met mijn passat en daar zal het verbruik dan ook wel aan liggen :lol: :lol: :lol:
Van een Passat Variant 1.8 Turbo naar een UP!

Gebruikersavatar
Jojo
Vagling liefhebber
Berichten: 152
Lid geworden op: di 12 jun 2012, 12:53

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Jojo » za 07 jul 2012, 17:28

Net getankt met mijn uppie zonder bmt. 620 gereden en 32,5 liter getankt. Verbruik 1 op 19. Halve tank opgereden op de snelweg, voor de rest korte stadsritjes met koude motor en wat 80km wegen. Wel in de stad goed gelet op uit laten rollen bij stoplicht en snel opschakelen e.d. Ben d'r blij mee. :D
Up! Black-edition 60pk, zonder bluemotion!

Hatchback
Forum newbie
Berichten: 55
Lid geworden op: za 07 jul 2012, 16:51

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Hatchback » za 07 jul 2012, 17:54

Ik reed 2900 km in de BM 44Kw met een gemiddeld verbruik van 22.4 liter.
Ik rijd redelijk door en zeker niet op de manier zoals de boordcomputer aangeeft! Ik hou de motor op toeren, maar ben geen scheurmonster. Ook heb ik best veel korte ritten gemaakt.

Ik was een keer vanuit N-H naar Limburg en een keer naar Duitsland ter hoogte van Groningen.
Daar heb ik ± 15 km op topsnelheid gereden en die kwam precies uit op wat het boekje aangeeft: 160 km. Let wel: ik reed "geeikte" km's afgelezen op een TomTom.
Tot m'n verbazing reed dat heel relaxt!
Ik rij meestal Hi :roll: in m'n uppie
Oops ik bedoel in m'n Hi uppie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jeroen Spits
Vagling liefhebber
Berichten: 233
Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
Locatie: Heerhugowaard

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Jeroen Spits » zo 08 jul 2012, 08:17

Terug uit Frankrijk!


Elke tankbeurt even gerekend, 1 op 16 tot 1 op 19!

Let wel: Veel hoge bergen, doorkachelen, veel schakelen etc!

Van 5 tot 3500 km even gezet in twee weken.
Up! op je bumper!

Plaats reactie