Ervaring met Volkswagen Up! ASG (automaat)?

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
sneeuw
Vagling liefhebber
Berichten: 129
Lid geworden op: do 05 jul 2012, 22:27

Ervaring met Volkswagen Up! ASG (automaat)?

Bericht door sneeuw » do 12 jul 2012, 20:20

Beste forumleden,

Ondanks dat de Volkswagen automaat pas midden september uit komt, heeft iemand al ervaring met hoe deze auto rijd?

Tot zover heb ik maar één review gelezen.

Ik twijfel om ik hem tóch zal bestellen, ondanks ik er nog niet in gereden heb :-/ Anders wachten tot volgend jaar misschien, dat duurt langggg.

Gebruikersavatar
šváb
Vagling liefhebber
Berichten: 227
Lid geworden op: ma 16 apr 2012, 21:37

Re: Ervaring met Volkswagen Up! AGS (automaat)?

Bericht door šváb » do 12 jul 2012, 22:12

Laatste bericht wat ik heb gehoord (een week of 4 geleden) is dat hij vanaf ca week 40 leverbaar is. Uitstoot is wel wat hoger, dus ik weet niet hoe dit zit met zuinigheidsklasses/belasting/verbruik. Onzekerheid hierover en de lange levertijden waren voor mij redenen om hem niet te bestellen, hoewel ik een echte automaat-liefhebber ben. Qua werking kun je het vergelijken met het systeem wat Fiat (duologic?) ook heeft.

Ze rijden alleen nog rond Wolfsburg (voor de pers) voor zover ik weet. Bij Pon in Leusden hadden ze hem nog niet.
VW Up! | 60PK BMT | High Up! | Deep black pearl | Executive | Drive | Dynamic | Leder | Panoramadak | Aparte set winterbanden

Afbeelding

Gebruikersavatar
JuP !
Forum eindbaas
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 29 jan 2012, 23:27
Locatie: Pixo Look 1.0

Re: Ervaring met Volkswagen Up! AGS (automaat)?

Bericht door JuP ! » ma 18 feb 2013, 20:15

----schop----

Inmiddels zijn er al de nodige Up!/Mii/Citigo's afgeleverd met 5 traps ASG. Wat is jullie ervaring hiermee? Van horen zeggen schijnt PON geen (Up!) automaat in de demovloot te hebben, en als een dealer er al eentje heeft dan zijn ze al snel verkocht.
Volkswagen Polo 6C 1.8 GTI 2015
Nissan Pixo Look 1.0 2012 Scuderia



zeg maar JP ! ;)

Gebruikersavatar
Nikooos
Vagling liefhebber
Berichten: 175
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 10:04

Re: Ervaring met Volkswagen Up! AGS (automaat)?

Bericht door Nikooos » ma 18 feb 2013, 21:48

Ik rij in een Citigo automaat. Ik heb nooit automaat gereden, dus dat is sowieso al wennen, maar ik ben er eigenlijk wel tevreden mee.
Hij schakelt alleen niet snel, het duurt gewoon even voordat hij geschakeld heeft en je moet met je rechtervoet echt reageren op een schakelmoment om een nekhernia te voorkomen. Vooral in het begin, want na een tijdje ga je wel wennen en reageren tijdens de schakelmomenten.

Ik moet zeggen dat ik dus prima kan rijden met de automaat, maar ik zou nog steeds net zo lief een handbak hebben. Het was dat deze auto bij de dealer mijn naam riep en dat ik dus voor een mooie prijs een auto had met een goede samenstelling, maar het was wel een automaat. Maar ik heb er geen spijt van en ik rij er echt naar volle tevredenheid mee.

Ik rijd er nu mee met, ik denk, een gemiddeld verbruik van ongeveer 1:17 in deze kou met de kachel hoog en de stoelverwarming aan enzo.
CitiGo Elegance 1.0 44KW/60PK|deep black metallic|Nano black interieur|Automaat|5 deurs|travelpack|all season pakket|Sunset|Parkeersensoren|Radio Funky|Move & Fun|14" Apus wit

Gebruikersavatar
JuP !
Forum eindbaas
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 29 jan 2012, 23:27
Locatie: Pixo Look 1.0

Re: Ervaring met Volkswagen Up! ASG (automaat)?

Bericht door JuP ! » do 21 feb 2013, 17:37

Dankjewel Nikooos! Zijn er nog meer mensen die tevreden zijn met hun automaat of juist niet?
Volkswagen Polo 6C 1.8 GTI 2015
Nissan Pixo Look 1.0 2012 Scuderia



zeg maar JP ! ;)

Gebruikersavatar
oubaasje
Vagling liefhebber
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 27 apr 2012, 15:47
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Ervaring met Volkswagen Up! ASG (automaat)?

Bericht door oubaasje » do 21 feb 2013, 19:10

JuP ! schreef:Zijn er nog meer mensen die tevreden zijn met hun automaat of juist niet?
Hier is er nog een die heel tevreden is!
Mijn nieuwe Move up (de oude High up van mei 2012 ingeruild) rijdt super. Heel ontspannen: je kunt je helemaal op het verkeer concentreren en je hoeft niet na te denken of je moet opschakelen of terugschakelen. Handen kunnen aan het stuur blijven. Juist in mijn directe omgeving met veel rotondes (van 80 naar 60 en 50 en weer terug) waar je constant aan het schakelen zou moeten zijn, is dit een uitkomst.
De 'kickdown' fungeert prima als je even snel moet invoegen. Ook de mogelijkheid, door even een tikje te geven aan het knuppeltje, om zelf in te grijpen (bijvoorbeeld op een steile helling) is uniek. Die mogelijkheid heb je niet bij de duurdere automaten!
Tijdens het rijden merk je wel dat de motor even 'inhoudt' als er opgeschakeld wordt . Maar ook bij het handschakelen is dat het geval, alleen deed je het dan zelf en dan accepteerde je het. Overigens kun je dat ook wat corrigeren met je gaspedaal.
Zuinigheid? Nog niet veel ervaring. De boardcomputer geeft nu gemiddeld 5,3 l/100km aan maar in werkelijkheid zal dat wel iets hoger liggen. Ook door de verwarmde stoelen.
Verder heb ik de indruk dat de move up (met de standaard velgen en 165/70 R14 banden) qua vering superieur is aan de highup met de spoke velgen. Maar dat kan ook verbeelding zijn.
In ieder geval zou ik niet meer terug willen naar een auto zonder automaat
Ad

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ervaring met Volkswagen Up! ASG (automaat)?

Bericht door Tom Westendorp » do 21 feb 2013, 20:02

Het grotere comfort dat je ervaart is waarschijnlijk toe te rekenen aan de hogere banden. Beste comfort upgrade op iedere auto als je het mij vraagt. Ik zweer bij kleine velgen met dikke banden.

Mooi dat de automaten bevallen. Ik vind het er ook erg chique uitzien als ik een up! interieur met automaat zie.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
JuP !
Forum eindbaas
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 29 jan 2012, 23:27
Locatie: Pixo Look 1.0

Re: Ervaring met Volkswagen Up! ASG (automaat)?

Bericht door JuP ! » vr 22 feb 2013, 13:54

Dat ziet er iig netjes uit !!

Afbeelding
Volkswagen Polo 6C 1.8 GTI 2015
Nissan Pixo Look 1.0 2012 Scuderia



zeg maar JP ! ;)

Gebruikersavatar
Nikooos
Vagling liefhebber
Berichten: 175
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 10:04

Re: Ervaring met Volkswagen Up! ASG (automaat)?

Bericht door Nikooos » vr 22 feb 2013, 14:09

Die van mij heeft nog een mooi Citigo logo op de pook ;)
CitiGo Elegance 1.0 44KW/60PK|deep black metallic|Nano black interieur|Automaat|5 deurs|travelpack|all season pakket|Sunset|Parkeersensoren|Radio Funky|Move & Fun|14" Apus wit

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: Ervaring met Volkswagen Up! ASG (automaat)?

Bericht door aut5MIIsport60 » vr 22 feb 2013, 14:25

Ziet er zeker netjes uit, heb daarbij een donkerder Style Sport interieur met wat chroomaccenten.

Nadeel, behalve dat ie op volautomaar te snel doorschakelt en je zo vaak in het 1500/1800 tpm gebied sukkelt.
En als je vooraan het stoplicht staat en moet daarna linksaf de hoogte op (hier heb je veel viaductjes met fietspaden er onder door) dan zit ie na 10 mtr al ongevraagd in z'n 3 en gaat dan in de bocht/hoogte vreselijk traag terugschakelen (de auto achter je moeten dan op de rem).De oplossing is simpel, even tiptronic de bak bedienen en pas op recht stuk in 3..
Benzineverbruik is bij mij hoog, omdat ie vaak in het verkeerde toerental met ongunstig koppel sukkelt.

Nog een nadeel vind ik, dat er geen P-stand is. De Mii moet dus altijd op de handrem en in Neutraal, anders kan niet.
Bij mij staat ie op een hoogje voor garage. Met de vrieskou heb ik een paar keer aanlopende remmen de eerste meters gehad vanwege die handrem.

In april gaan we een stuk van zo'n 2x 2000 km rijden ,denk dat de Automaat beter tot z'n recht komt op de snelweg ipv bochtige/drempels/hoogtes in de stad vanwege het trage terugschakelen.
MII style Sport 60pk semi-aut5

Jeroen
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: za 09 mar 2013, 16:17

Re: Ervaring met Volkswagen Up! ASG (automaat)?

Bericht door Jeroen » za 09 mar 2013, 16:21

Het schakelen naar de derde versnelling, net na de bocht, is inderdaad erg vervelend. Als je wat meer gas geeft, dan trekt de auto iets langer door in de tweede. Als je daarna heel even gas mindert, schakelt de auto alsnog door naar 3. Door een beetje te spelen met het gaspedaal is de automaat goed te beïnvloeden!
High up automaat, mét open dak!

Michel83
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 19:32

Re: Ervaring met Volkswagen Up! ASG (automaat)?

Bericht door Michel83 » vr 10 aug 2018, 14:54

aut5MIIsport60 schreef:
vr 22 feb 2013, 14:25

Nog een nadeel vind ik, dat er geen P-stand is. De Mii moet dus altijd op de handrem en in Neutraal, anders kan niet.
Bij mij staat ie op een hoogje voor garage. Met de vrieskou heb ik een paar keer aanlopende remmen de eerste meters gehad vanwege die handrem.
Dit lijkt mij op zich ook een nadeel...
Maar: waarom zou die in N geparkeerd moeten worden?
Zet die gewoon in D of R en zet daarna de motor uit. Vermoedelijk is dit dan hetzelfde als een manuele bak in 1 of R zetten? Alleen om te kunnen starten moet die dan eventjes in N gezet worden.
Wanneer motor (en contact) reeds uit staan en de wagen staat op dat moment in N, dan gaat gewoon in D of R zetten vermoedelijk geen effect hebben daar het elektronisch gestuurd wordt.

Plaats reactie