Waarom rijdt deze High Up! fijner dan mijn Mii Chillout?

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Waarom rijdt deze High Up! fijner dan mijn Mii Chillout?

Bericht door oppermii » do 11 okt 2018, 20:30

Hoi,

Deze week 2 dagen mogen rijden in een High Up! BM uit 3/2014, met 185/50R16 banden. Mijn Mii Chillout Eco uit 1/2014 op 175/65R14 moest gerepareerd worden. De zoveelste reparatie dit jaar, dus ik was wel klaar met de Mii rijp voor iets anders!
In dezelfde dagen een Suzuki Swft proefgereden. Mooie auto, maar eigenlijk rijdt de Vagling fijner vind ik.

Althans dat gevoel heb ik telkens als ik uit de swift weer in mijn Mii stapte. Deze keer had ik het nog sterk+er toen ik weer in de Up! terug naar huis reed. De Up! lijkt fijner de te rijden dan mijn Mii?!

Hoe kan dat.... Ik dacht wellicht ligt het er aan dat de Mii een sport onderstel heeft en de Up! niet, maar het onderstel lijkt gelijk te zijn (BM en Eco). Toch lijkt de Up comfortabeler, gaat wat comfortabeler over de drempels en de Mii stuitert wat meer lijkt het. Toch stuurt de Up! super scherp, net als de Mii eigenlijk. Enige objectieve verschil zijn banden? De Mii ophanging / veren maken wel wat geluiden bij het nemen van drempels, de Up is stil en lijkt meer te zweven....

Wat ik zelf bedacht had qua verklaringen:
1) Ik ben gek en ik spoort niet. Er is geen verschil, dat is alleen maar wat ik me inbeeld.
2) Toch een ander onderstel
3) De banden/velgen maken het verschil (grotere velgen, plattere banden zou juist minder comfortabel moeten zijn?)
4) De Up! heeft een andere set veren gemonteerd staan (lijkt me sterk, het gaat om Bosch car service in Eindhoven, vrij braaf bedrijf)
5) ???

Zijn er verschillen tussen de Up! en Mii, of beeld ik het me in?!

Up!:

Afbeelding

Mii:

Afbeelding

Opper

rednax
Vagling liefhebber
Berichten: 115
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 08:48

Re: Waarom rijdt deze High Up! fijner dan mijn Mii Chillout?

Bericht door rednax » zo 14 okt 2018, 12:41

Ik kan je bevindingen bevestigen. Ik reed eerst een Mii Sport, daar moest ik veel voorzichtiger (lees stapvoets) over bepaalde drempels mee rijden dan de opvolgende High Up. De Mii raakte veel makkelijker de drempel bij het inveren dan de Up.

Zelfs met de huidige GTI kan ik de drempels sneller op rijden dan met de Mii.

Dus ik denk dat een Mii toch anders is afgesteld is dan een Up of lager ligt.
Seat Mii Sport 5d Tribu 2013 - 2017
VW High Up! 5d Honey Yellow 2017 - 2018
VW Up! GTI Tornado Red 2018 - 2021
Uploos 2021 -

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Waarom rijdt deze High Up! fijner dan mijn Mii Chillout?

Bericht door oppermii » zo 14 okt 2018, 12:44

Hmmm toch maar n up kopen dan 😉

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Waarom rijdt deze High Up! fijner dan mijn Mii Chillout?

Bericht door mk1992 » zo 14 okt 2018, 19:00

Gewoon een suggestie, maar wie weet kan die leenauto die vooral daar is om uitgeleend te worden net een paar tienden minder (lees: te weinig) bandendruk hebben en daardoor heel soepel voelen.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Waarom rijdt deze High Up! fijner dan mijn Mii Chillout?

Bericht door oppermii » zo 14 okt 2018, 19:21

Ik denk niet dat dat het was, ik heb ze bekeken en ze zijn ook nog eens 2 maten groter die velgen. De auto lijkt echt meer te bewegen, zachter afgeveerd te zijn. Vooral de voor-achter bewegingen, zijwaarts lijkt het verschil kleiner met de mii

Plaats reactie