vw deceptie (UP! 3-deurs niet meer leverbaar)

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: vw deceptie

Bericht door Gert » zo 29 jul 2018, 19:00

Petrolhead Tom schreef:
za 28 jul 2018, 15:48
Het begint er wel een heel klein beetje op te lijken Gert dat je gewoon niet wilt accepteren dat we in Nederland geen markt hebben voor 3-deurs up!'s.
Wat bedoel je hier precies mee? Al zou ik de enige in NL zijn die een 3-deurs high up wil. Als Volkswagen hem gewoon maakt - samen met 100, 1000 of weet ik hoeveel andere 3-deurs, bvb voor de Belgische of Duitse markt - waarom zou ik hem dan in NL niet mogen bestellen en kopen? Wie heeft daar last of nadeel van?
Als ik een langere levertijd of een lagere inruilwaarde of desnoods een hogere prijs accepteer, wat is daar dan op tegen?
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: vw deceptie

Bericht door N!jntje » zo 29 jul 2018, 19:41

Ivm onjuistheden :(
Laatst gewijzigd door N!jntje op do 02 aug 2018, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: vw deceptie

Bericht door Tom Westendorp » ma 30 jul 2018, 08:07

@Gert, ik wil je best van allerlei uitleg voorzien maar ga dat omwille van dit topic niet per e-mail doen.

Het is heel simpel, de driedeurs maakt minder dan een half procent van de totale verkopen uit. De take up! is een lokkertje met private lease tarieven en de GTI is het sportieve hoogtepunt en dus in driedeurs leverbaar want: sportief.

PON moet betalen voor de auto's die zij willen voeren, je kunt niet sneller besparen dan door modellen die je toch niet verkoopt buiten de folder te houden. Niet meer en niet minder.

Wat ik overigens wel bijzonder vind is dat je aangeeft dat de 75pk motor en bak je super bevallen en dat je niet weet of bijvoorbeeld een GTI dat gevoel ook kan geven, als je dat nou wilt weten waarom maak je dan niet gewoon een proefrit?

Een High up! uit Duitsland betrekken kan gewoon, vrijwel elke dealer heeft een handelstak en kan zo'n auto voor je importeren. Ga er wel vanuit dat dit extra kosten met zich mee zal brengen en het daarom zomaar een best wel dure up! kan worden. Zelf importeren kan ook, stelt geen zak voor en scheelt je een hoop extra kosten. De garantie is in heel Europa geldig dus het maakt niets uit of je de auto importeert vanuit België of Duitsland.

Succes!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: vw deceptie

Bericht door N!jntje » ma 30 jul 2018, 08:38

Ivm onjuistheden :(
Laatst gewijzigd door N!jntje op do 02 aug 2018, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: vw deceptie

Bericht door Tom Westendorp » ma 30 jul 2018, 09:00

N!jntje schreef:
ma 30 jul 2018, 08:38
Rechtstreeks in duitsland vanuit de nederlandse dealer kopen is ook mogelijk. Dan regelt de dealer alles voor je en heb je gewoon de auto die je graag wilt. En waarschijnlijk (Afhankelijk van de auto) zelfs met 5 jaar garantie ipv de 2 in nederland. Tsja... Pon houd een hoop geld in zn achterzak. Maar Pon is ook via nederland gewoon te omzeilen.

Zoek dus een dealer die NIET onder pon valt. En dan een dealer die wilt meewerken in dit verhaal. Dan kun je met een beetje moeite maar zo je auto krijgen zoals jij hem wilt.
Je herhaalt wat ik al heb geschreven en er staat een hoop onzin in. Verlengde garantie kan ook gewoon in Nederland. Elke dealer kan via een omweg een auto in Duitsland bestellen, dat heet het vrij verkeer van goederen en gaat op voor de hele EU, sterker nog zelfs de groenteboer om de hoek kan een auto aan je leveren als hij weet hoe het werkt.

Je hoeft dus geen dealer te vinden die niet onder PON valt (gelukkig maar want dat bestaat helemaal niet, elke Volkswagen dealer in Nederland valt onder PON, ik begrijp dus niet wat je hiermee bedoelt te schrijven) Je kunt sowieso de auto krijgen als je hem hebben wilt er is echter geen droog brood op de up! te verdienen of dealers dus staan te springen om al die moeite te doen om één extra driedeurs up! te verkopen vraag ik me af.

als je per sé iets bijzonders wilt zul je wellicht iets dieper in de buidel moeten tasten en is het prijsverschil tussen een 75 pk en een GTI ineens best klein, nou dan wist ik het wel!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: vw deceptie

Bericht door N!jntje » ma 30 jul 2018, 10:20

Ivm onjuistheden :(
Laatst gewijzigd door N!jntje op do 02 aug 2018, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: vw deceptie

Bericht door Tom Westendorp » ma 30 jul 2018, 11:14

Lol, Van den Udenhout en Huiskes-Kokkeler zijn ongeveer de grootste zelfstandige dealers van Nederland. Rechtstreeks inkopen kan elke dealer en elke groenteboer, dat leg ik in mijn vorige post al uit. Elke dealer wil hier wel aan meewerken want elke dealer wil een auto verkopen maar als je oneindig veel moeite moet doen om één up! driedeurs te verkopen dan kan ik me voorstellen dat men liever heeft dat de verkopers zich inzetten voor de showroom. Mijn tip aan Gert: lever kant en klaar aan wat je wilt hebben, bezoek je dealer en pas het achteraf ook niet meer aan, dan ben je er.

5 jaar garantie zonder bijbetalen bestaat niet (dat is ofwel al betaald door de eerste eigenaar ofwel moet je zelf bijbetalen, kan wel zijn dat het niet op de bon staat) Daswelt auto's staan door het hele land, drie keer raden wie in Nederland verantwoordelijk is voor Das Welt? https://www.dasweltauto.nl/privacy-statement/ Voor wie geen zin heeft om te klikken:
1. Wie is verantwoordelijk voor de verwerking van uw gegevens?
In dit privacy statement beschrijft Pon’s Automobielhandel B.V. (hierna: “Das WeltAuto” of “wij”), in Nederland exclusief vertegenwoordiger van Volkswagen, SEAT en SKODA, hoe zij als verwerkingsverantwoordelijke met uw persoonsgegevens omgaat. Wij zijn verbonden aan Pon Holdings B.V. ("Pon") en maken onderdeel uit van de Pon groep. Dit privacy statement is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens die plaatsvindt in het kader van de “Mijn Volkswagen App”.
Zie daarvoor https://www.volkswagen.nl/mijnvolkswagen/app-ps-20.
Ik ben er altijd blij mee als mensen iets toevoegen aan de discussie maar in dit geval laat je zien dat je werkelijk geen flauw idee hebt waar je het over hebt. Het gaat er niet of of ik "het altijd beter weet" in dit geval weet ik het beter omdat ik op websites kijk en onderzoek doe. Mensen vertellen dat PON niet blij is met Das Welt is gewoon gelul. Je hebt overduidelijk geen idee waar je het over hebt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: vw deceptie (UP! 3-deurs niet meer leverbaar)

Bericht door kgroot.nl » ma 30 jul 2018, 12:06

+1 das welt is gewoon internationaal. In duitsland is de garantie ook gewoon 2 jaar op elk VW product of tegen meerprijs uit te breiden net als in NL.
Ik heb 8 jaar lang niets anders gedaan dan import (lees meer dan 1000 auto's per jaar)
Realiseer je alleen wel, het is en blijft een import auto dus gezeur met garantie en een lastige dealer kan nog wel is voor een leuke verrassing komen te staan.
+ inruil die lager is bij een importer.
Sterker nog wij importeren zelf ook. Op het moment heb ik 20 Move up's staan van een jaar oud. Heeft niet met een handelaar (zoals jij die bedoeld Nijntje) te maken. Het heeft er meer mee te maken of een dealer zin heeft in handel die hier in NL te duur of niet te koop is.

Ik heb PON even gebeld voor je, maar er is echt geen maar dan ook geen mogelijkheid voor een 3-deurs buiten de take up of gti.
Ik weet dat dit namelijk op klantwens in het verleden wel kon tegen bijbetaling
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: vw deceptie (UP! 3-deurs niet meer leverbaar)

Bericht door Gert » ma 30 jul 2018, 16:09

Beste mensen (Petrol Tom, Nijntje, kdegroot),
Bedankt voor jullie reacties. Ik vind de situatie waarin ik me kennelijk bevindt er niet echt helderder op geworden.

Na de gti is de 3 deurs highup (met 75 pk en panoramadak en uitgebreide audio) die ik heb ongeveer de duurste up. Het blijft voor mij een raadsel waarom ik die - terwijl hij wel door VW gemaakt wordt en in DE en BE gewoon besteld kan worden - in NL niet gewoon kan bestellen. Buiten de folder houden als vorm van bezuiniging. Geloof je het zelf kdegroot? Het enige dat nodig is is een hokje 3/5 deurs op het bestelformulier.

Ook is mij nog steeds niet helder welke dealer wel of niet wil importeren en waarom dat duurder zou zijn en hoeveel. Een mail met vragen hierover ligt al sinds afgelopen donderdag bij mijn dealer. Ik heb een beetje het gevoel dat zij niks voelen voor afwijken van pon en voor importeren maar mogelijk vergis ik me. Toen ik zei "maar dat kan toch niet, geen drie deurs highup"? is de persoon waar ik mee sprak het nog gaan navragen bij een collega en het was "200 procent zeker" dat niet kon wat ik wilde.

Verder had ik bij mijn bezoek de indruk dat ze me liever helemaal geen up wilden laten configureren/bestellen maar me er een uit (hun/de) voorraad wilden verkopen. Ik geloof dat ze zelfs verschillende gti's in voorraad hadden, maar natuurlijk net ook weer niet die ik wil (met panoramadak en zwart). Toen ik zei dat ik dan toch op zijn minst weer een nieuwe proefrit nodig had keken ze wat zuinig al geloof ik wel dat die geregeld kon worden. Trouwens, ik wilde helemaal niet configureren of proefrijden, ik wilde gewoon mijn eigen upje met een andere kleur en grotere velgen bestellen.

Kortom: ik vond en vind het bizar dat ik een 3 deurs 75pk auto die VW nog wel maakt en levert en die ik schat op 17 a 18 duizend euro in NL niet kan bestellen. Bijna even bizar vind ik het dat een oplossing dan zou moeten zijn om een 60 pk instapmodel van 11 duizend of een gti van rond de 22 duizend te kopen. Ik kan hem makkelijk betalen, krijg ook op voorhand wel zoals dat heet een stijve van de gti maar ik ben bang dat ik - ook na een proefrit, wie weet komt het er nog van - toch liever de wat stillere, minder pittige (en dus veiligere?) en comfortabelere 75 pk drie deurs highup heb. Zoals die ik nu heb.
Laatst gewijzigd door Gert op ma 30 jul 2018, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: vw deceptie (UP! 3-deurs niet meer leverbaar)

Bericht door Tom Westendorp » ma 30 jul 2018, 16:12

Gert als je het ja na de veelvuldige uitleg (die telkens een herhaling van zetten is) nog niet begrijpt dan ga je het ook niet begrijpen. Voor jou misschien ondenkbaar dat PON een model niet voert maar dat is de waarheid.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: vw deceptie (UP! 3-deurs niet meer leverbaar)

Bericht door Gert » ma 30 jul 2018, 16:19

Nee, ik begin het geloof ik wel te begrijpen: VW - althans pon - voert - althans in NL - mijn model niet. Knettergek dat is en blijft het en dat
maakt het zo moeilijk te verteren. Dat maakt het waarschijnlijk wel gemakkelijker om VW (vaarwel ;)) tegen VW te zeggen.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: vw deceptie

Bericht door Autheo » ma 30 jul 2018, 17:39

Gert schreef:
wo 25 jul 2018, 18:10
Dat de gti me gaat tegenvallen is toch wel denkbaar. Ik houd van pittig en geruisloos. Dat zit er niet in vrees ik als ik lees dat ze bij de gti een soort stemvorkje onder de motorkap geplaatst hebben om een sportieve brom tot in het compartiment te brengen. Ik ben er gek op, net als op knetterende uitlaten maar alleen als ze onder de kont van een ander zitten.

De deceptie zit er natuurlijk vooral in dat ik mijn zin niet (meer) kan krijgen. Dat haat ik.
Gert schreef:
wo 25 jul 2018, 20:17
Merci. Dat ga ik zeker navragen. Al kon het wel eens in de papieren lopen.

Zoniet dan rest mij het volgende:
1) Bedroefde mail naar volkswagen Duitsland met een kopie aan PON.
2) Mijn huidige up oprijden. Hij is gelukkig pas 4.
3) Uiteindelijk, terug naar Peugeot want pikken doe ik dit niet.
Hoi Gert,
Als ik dit topic doorlees, vraag ik me een beetje af of het warme weer je momenteel parten speelt. Ik zou zeggen: laat het eerst eens even bekoelen. Want als de grootste deceptie is dat je je zin niet kunt krijgen, zou je jezelf wel eens tekort kunnen doen.

Ik heb even naar jouw beginposts gekeken, waar je toch duidelijk heel enthousiast over de up! bent. En dat ben je eigenlijk nog steeds, want na vier jaar wil je eigenlijk een nieuwe. Alleen lukt het nu niet om regulier precies dezelfde uitvoering te krijgen als je nu hebt. Tenzij je dus alsnog een positief mailtje van je dealer krijgt.

Maar waarom zou je toch niet even over 'wat je haat' heenstappen? Je zou gewoon toch eens een uitgebreide proefrit met een 75 pk 4/5-deurs kunnen maken, waarmee je dan goed de situaties zou kunnen opzoeken waar jij denkt dat een 2/3-deurs prettiger is. Misschien dat je dan kunt ontdekken of dat een zo zwaarwegend argument blijft, of dat het misschien toch wel meevalt en die 4/5-deurs misschien wel wat andere voordelen biedt. En als geld niet het punt is, waarom zou je dan niet gewoon toch die proefrit in de GTI maken om zelf te ervaren of die stemvork nu echt zo vervelend is als je je nu voorstelt. Ik heb het geld er niet voor, maar anders zou ik het zelf zeker doen, al was het alleen maar om het verschil te kunnen beleven.

Mijn advies is dat je pas als bovenstaande je niet over je deceptie heen zou brengen, de genoemde stappen gaat zetten. Ik hoop voor je dat je dan bij Peugeot niet eventuele andere decepties wel moet pikken. Succes in ieder geval! Ben benieuwd naar het vervolg.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: vw deceptie (UP! 3-deurs niet meer leverbaar)

Bericht door Gert » ma 30 jul 2018, 18:33

Bedankt voor je adviezen Autheo. Het is zeker niet uitgesloten dat ik er een of meer van opvolg.
De kans op deceptie bij Peugeot kan meevallen want ik heb het er 30 jaar uitgehouden. Ik was er
zelfs VIP met gratis Peugeot assistance. Dwz dat ik met pech kon bellen en geholpen of opgehaald werd,
ook buiten de garantie. Dat ik vertrokken ben komt door het internet waar de vergelijkende testen
van VW up en Peugeot 108 over elkaar heen buitelden toen ik een 108 wilde aanschaffen.
De VW up won steeds glorieus, terwijl dit soort testen anders toch heel graag de kool en de geit sparen.
Immers, de testers willen bij alle merken een vorkje meeprikken. Zo is het dus gekomen.

Mijn enige kleine ergernis was dat ik de Peugeot die ik had en waar ik tevreden over was steeds niet meer kon kopen ;)
Omdat bij VW de situatie zo irrationeel overkomt erger ik me daar toch net wat meer aan.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tony
Forum newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 22:01

Re: vw deceptie (UP! 3-deurs niet meer leverbaar)

Bericht door Tony » ma 30 jul 2018, 18:40

Als ik zie hoe hoog het je zit dat er in NL geen 3 deurs leverbaar is in de uitvoering die je wil is de beslissing toch snel gemaakt? Hier 2 pagina's discussie voeren over wat Pon wel of niet zou moeten doen is dan nogal nutteloos. Zou lekker kijken naar een auto die wel aan je eisen voldoet zoals een Peugeot (liever jij dan ik) of het accepteren dat je een 5 deurs koopt...

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: vw deceptie (UP! 3-deurs niet meer leverbaar)

Bericht door dennuus1 » ma 30 jul 2018, 21:15

Koop een 5 deurs, ga naar de Turk om de hoek en vraag of hij de achterdeuren dicht wil lassen, tadaa 3 deurs, en je kunt weer lekker slapen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: vw deceptie (UP! 3-deurs niet meer leverbaar)

Bericht door Tom Westendorp » ma 30 jul 2018, 21:29

Gert schreef:
ma 30 jul 2018, 18:33
Ik was er
zelfs VIP met gratis Peugeot assistance. Dwz dat ik met pech kon bellen en geholpen of opgehaald werd,
ook buiten de garantie.
Bij Volkswagen heet dat "mobiliteitsgarantie" en wanneer je auto gewoon het onderhoud bij de dealer krijgt heeft iedereen hier recht op. Vanaf dag één. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: vw deceptie (UP! 3-deurs niet meer leverbaar)

Bericht door Gert » ma 30 jul 2018, 22:11

Petrolhead Tom schreef:
ma 30 jul 2018, 21:29
Gert schreef:
ma 30 jul 2018, 18:33
Ik was er
zelfs VIP met gratis Peugeot assistance. Dwz dat ik met pech kon bellen en geholpen of opgehaald werd,
ook buiten de garantie.
Bij Volkswagen heet dat "mobiliteitsgarantie" en wanneer je auto gewoon het onderhoud bij de dealer krijgt heeft iedereen hier recht op. Vanaf dag één. ;)
Dat is leuk! Ik had er al naar willen vragen. Het is bijzonder nuttig voor mijn plan B: de auto oprijden.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: vw deceptie (UP! 3-deurs niet meer leverbaar)

Bericht door Tom Westendorp » di 31 jul 2018, 06:31

Ik zou voor plan B gaan. Of een proefrit maken in een GTI ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: vw deceptie (UP! 3-deurs niet meer leverbaar)

Bericht door kgroot.nl » wo 01 aug 2018, 11:40

Ik vraag me af of het niet kunnen of niet willen begrijpen is.
Ik zal het uitleggen.

PON tekent in op bepaalde uitvoeringen. Een extra uitvoering kost simpelweg geld. Word de uitvoering weinig verkocht heeft het geen zin om de auto door te leveren.

Je kan klachtenbrieven, aanklachten, poedermails etc etc sturen maar de 3 deurs komt niet terug. Sterker nog toen ik bij Peugeot werkte (ja ook ik heb ooit de slechtste keuze van mijn leven gemaakt om dat te durven verkopen) werd de 107 3 deurs geschrapt wegens tegenvallende verkoopresultaten.

Ik zie het probleem overigens niet. 5 deurs is veel praktischer en veel couranter bij inruil
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: vw deceptie (UP! 3-deurs niet meer leverbaar)

Bericht door Gert » wo 01 aug 2018, 22:11

kgroot.nl schreef:
wo 01 aug 2018, 11:40
Ik vraag me af of het niet kunnen of niet willen begrijpen is.
Ik zal het uitleggen.

PON tekent in op bepaalde uitvoeringen. Een extra uitvoering kost simpelweg geld. Word de uitvoering weinig verkocht heeft het geen zin om de auto door te leveren.

....
Ik vrees dat hier geen touw aan vast te knopen is. Begrijp me goed, mogelijk is het logisch of begrijpelijk dat PON de de 3-deurs high up in de ban doet. Deze uitleg maakt dat niet inzichtelijk. Erger, het geeft het gevoel dat het inderdaad niet uit te leggen is.

Toen Peugeot de 3-deurs 107 eruit gooide was dat vast niet alleen voor Nederland.
Trouwens, VW gooit de 3-deurs highup er helemaal niet uit.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Plaats reactie