Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Drup
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:20
Locatie: Alkmaar

Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door Drup » wo 06 jun 2018, 16:02

Onze grote vakantiereis is begonnen! Omdat ik hier zelf altijd veel plezier beleef aan het lezen van verslagen van autotripjes, doe ik nu zelf ook maar een duit in dat zakje.
Onze reis met de Up zal ons door 8, hoogstwaarschijnlijk 9, misschien zelfs door 10 landen voeren: Nederland, Duitsland, Polen, Litouwen, Letland, Estland, door Finland helemaal naar het noorden boven de Poolcirkel, en dan naar Zweden. Doel van de reis (voor zover de trip zelf al geen doel is :)) is een bezoek brengen aan onze zoon Jos, die in de buurt van Kiruna woont in Zweeds Lapland. Omdat we al eerder eens door zowel Zweden als Noorwegen naar het Hoge Noorden zijn gereden, leek het ons leuk om het eens anders te doen en door een vrij onbekend deel van Europa te reizen.
De totale afstand zal ergens uitkomen tussen de 7000 en 8000 kilometer in 3 weken tijd. De heenweg zal 11 dagen duren (met hele dagstops in de steden Vilnius, Riga en Tallinn), de terugreis zal door Zweden en Duitsland gaan en 4 dagen in beslag nemen. Tussendoor zullen we misschien ook nog even Rusland en Noorwegen aan doen.
Al met al een aardige afstand voor een Up maar we hebben er alle vertrouwen in. Dat de Up meer is dan een "stadsautootje" weten we natuurlijk al lang. Later meer!

Gebruikersavatar
Bertjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 925
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door Bertjuh » wo 06 jun 2018, 17:38

Fijne en veilige reis gewenst..!!
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
arend van duijn
Vagling liefhebber
Berichten: 586
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 17:04
Locatie: Katwijk

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door arend van duijn » wo 06 jun 2018, 20:11

Fijne reis !!! :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

Gebruikersavatar
Nicolewhiteup!
Vagling liefhebber
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 14:53

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door Nicolewhiteup! » wo 06 jun 2018, 20:13

Dat klinkt erg gaaf. Veel plezier en ik hoop dat je wat foto’s post, zodat we mee kunnen genieten.

Gebruikersavatar
Drup
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:20
Locatie: Alkmaar

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door Drup » do 07 jun 2018, 19:01

Vandaag de eerste etappe gereden. Alkmaar - Lagow, Polen, totaal 826km in 10 uur. Regelmatig gestopt. Bij de voormalige grens Oost/West Duitsland de snelweg afgegaan op zoek naar wat resten van de grens. Ook een museum bezocht gevestigd in een voormalig checkpoint, waarin je o.a. kon zien wat men zoal niet verbouwde aan een auto om er mensen in te kunnen smokkelen. Onder het motorblok, in de benzinetank, geen plek bleef ongeprobeerd. Het gereedschap wat de grenswachten gebruikten om de auto’s te inspecteren was er nog en kon je gewoon vastpakken. Een bijzondere plek, zeker voor mensen van mijn generatie, bij wie de Koude Oorlog nog in het bloed zit.
De Up! rijdt fantastisch, zoals we ook van de vorige gewend waren. Geen enkel probleem om er uren in te vertoeven. De TSI motor maakt het allemaal nog prettiger. Natuurlijk in Duitsland even de topsnelheid uitgeprobeerd. Ik heb 2 pogingen gedaan, bij de eerste kwam ik tot 195 op de teller, bij de 2e tot 190. Voor zover ik kon beoordelen op een vlak stuk weg. Tot 170 gaat het best wel snel en gemakkelijk. Daarboven gaat de auto wat meer deinen in lange bochten en krijg je het gevoel dat je beiden handen wat steviger aan het stuur moet houden. Maar een kruissnelheid van 160 is comfortabel en prima te doen. En nog steeds wat power over om even wat sneller in te halen. Heerlijk! Wat een fijne wagen is het toch.
Bijlagen
IMG_20180603_130343374_HDR.jpg
Laatst gewijzigd door Drup op ma 02 jul 2018, 17:38, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door Tom Westendorp » vr 08 jun 2018, 09:57

Super gaaf!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Drup
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:20
Locatie: Alkmaar

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door Drup » vr 08 jun 2018, 19:34

Dag 2
Lagow - Olsztyn, totaal 574km. Naar de andere kant van Polen, hoofdzakelijk over drukke B-wegen. Vandaar dat we er 8 uur over gedaan hebben. Geen punt: we hebben vakantie. Een paar puntjes die mij als Nederlander opvallen in Polen:
1. De wegen zijn superstrak en ongelooflijk mooi, of erbarmelijk slecht. Dat laatste vooral in en vlakbij de bebouwde kom. Overal wordt gewerkt aan de weg. Ik denk dat als je over 5 jaar gaat kijken Polen de allermooiste wegen van Europa heeft.
2. Het lijkt wel alsof de helft van al het verkeer bestaat uit vrachtwagens.
3. De Polen houden van inhalen. Op momenten dat wij vinden dat het niet kan. Natuurlijk: er zijn veel vrachtwagens, maar die rijden 110 waar je maar 90 mag, dus waarom inhalen? :?
4. Een 2 baans weg wordt soms als 3 baans gebruikt.
5. Bij ieder tankstation kun je wodka kopen. :o Niet een enkel flesje, maar planken vol verschillende soorten. Opgesteld direct achter de kassabediende. Handig voor als je het mocht vergeten...
6. Op een weg met bomen ernaast wordt met een bord gewaarschuwd voor..... bomen.
Verder geen Vagling gezien onderweg. Alleen in Olsztyn: Een Citygo in de typische vooroordeel-rol van pizzabezorger in de stad. Oh oh, wat wordt deze auto toch onderschat en miskend....
Onderweg kwamen we ook langs het hoogste Christusbeeld ter wereld (33 meter, ex. de sokkel, dat wel), en of je nou wat hebt met het geloof of niet, imposant was het wel. Morgen weer verder!
Laatst gewijzigd door Drup op ma 02 jul 2018, 18:42, 18 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door Autheo » vr 08 jun 2018, 21:23

Leuk dat je ons laat meegenieten van je mooie trip!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door Tom Westendorp » za 09 jun 2018, 08:04

Leuke verslagen!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Drup
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:20
Locatie: Alkmaar

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door Drup » za 09 jun 2018, 20:00

Leuk dat het leuk wordt gevonden. Dan gaan we maar door hè!

Dag 3
Olsztyn - Vilnius (Litouwen), 457km. Hoofdzakelijk B-weggetjes en veel gestopt, dus 10 uur over gedaan. Eerst nog door het Noordoosten van Polen, een streek genaamd Mazurië. Heuvels, bossen, meren en moerassen. Weinig verkeer en veel kleine kronkelende weggetjes. Heerlijk rijden! Herten en koeien die de weg over kunnen steken. Snel ga je dus niet. Geen buitenlander te bekennen. Het is dat het zover weg is anders zou ik er zo af en toe een weekendje naar toe gaan.
Onderweg het 3 landenpunt aangedaan Polen/Litouwen/Rusland. Rusland? Jazeker, Kaliningrad, zoek maar op. De grens tussen Polen en Litouwen is er niet echt, want EU, maar de Russische grens is stevig bewaakt met hekwerk, camera’s en uitkijktorens. Ziet er intimiderend uit. Het leuke is wel dat dit hekwerk 10 meter achter de daadwerkelijke grens is geplaatst, zodat je vanaf de grenspaal 10 meter Rusland in kunt lopen. Dit mag niet, maar toch gedaan. We zijn dus stiekem even in Rusland geweest. Ook mag je vanaf de grenspaal foto’s in Poolse en Litouwse richting nemen, maar absoluut niet richting Rusland. Toch gedaan.... zou niet weten wat ze er tegen kunnen doen want ik sta in de EU. Vragen om uitlevering? :mrgreen:
Even later zijn wij met de Up! daadwerkelijk de grens overgestoken naar Litouwen. Op weg naar de hoofdstad Vilnius, waar we nu zijn. Hier blijven we 2 nachten zodat we morgen de stad kunnen bekijken. Wordt vervolgd.
Bijlagen
IMG-20180609-WA0016.jpg
IMG-20180605-WA0008.jpg

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door damianw26 » za 09 jun 2018, 23:43

Geweldig!
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door Tom Westendorp » zo 10 jun 2018, 09:41

Dit is echt het beste topic van het jaar als je het mij vraagt. Wat een te gekke trip zeg! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Drup
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:20
Locatie: Alkmaar

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door Drup » ma 11 jun 2018, 20:14

Dag 5
Vilnius (Litouwen) - Riga (Letland), 369km
Na een hele dag door Vilnius te hebben rondgelopen zijn we vandaag weer vertrokken. Het is een prachtige stad. De oude binnenstad staat op de UNESCO-werelderfgoedlijst. Maar ik zal jullie er niet mee lastigvallen want dit is een autoforum ;).
Doel van vandaag is Riga, hoofdstad van Letland. Om daar te komen moeten we eerst naar de andere kant van Litouwen. Het is zo niet groot, zo’n anderhalf keer de grootte van ons land, maar het wegennet is voor een groot deel nog onverhard. Eigenlijk alles zo’n beetje buiten de hoofdwegen. Geen wonder dus dat we er ruim 8 uur over gedaan hebben. Sommige weggetjes zijn net een wasbord en dat doet met een Up! van amper 5 maanden oud toch wel een beetje zeer, zowel tussen de oren als tussen de benen zeg maar :pray: . Maar hij heeft het gelukkig ongeschonden doorstaan. En: We hebben wél het echte platteland van Litouwen gezien en dat ziet er heel anders uit dan de steden. Het deed mij veel aan Rusland denken (niet dat ik er ooit ben geweest). Kleine houten en verweerde huisjes, vrouwen met sjaaltjes om hun hoofd en kippen die de weg oprennen.
Het wegennet van Litouwen is nog in opbouw. Er is weinig verkeer, er zijn vrijwel geen verkeersborden. Ook richtingborden zijn er nauwelijks. Op de doorgaande wegen staat nergens de toegestane snelheid aangegeven, maar mijn Tomtom gaf wel steeds wisselende maximum snelheden aan, dus die heb ik maar als richtpunt aangehouden. Dit voelt zóóó ver weg. Genieten!
Even tijd voor geografisch inzicht. Wisten jullie dat het geografische middelpunt van Europa in het oosten van Litouwen ligt? Echt waar! Blijkt uit metingen gedaan in 1998, door Franse wetenschappers. Dat wij in Nederland meestal denken dat Tsjechië, Oostenrijk of Hongarije midden Europa is, geeft aan hoe weinig besef we hebben van de grootte van ons werelddeel, en dan vooral van wat ten oosten en ten noorden van ons ligt. Wij noemen Polen Oost-Europees. Dat vinden ze niet leuk, want voor hen is dat Rusland en daar hebben ze over het algemeen geen positieve gevoelens bij. Oost-Europa heeft voor hen een negatieve klank. Maar ze hebben ook helemaal gelijk: Polen ligt niet in Oost-Europa maar in centraal Zuidwest-Europa.
Wij hebben het middelpunt bezocht, een hoge pilaar met een rij van alle vlaggen van de Europese landen. Leuk om te zien.
Aan het eind van de middag passeerde we de grens van Letland, echt een heel ander land, maar dat komt de volgende keer wel. We gaan eerst weer een dag op stap in de hoofdstad Riga. Wordt vervolgd. Oja: In heel Litouwen één Up gezien, een elektrische, uiteraard in de binnenstad van Vilnius.
Bijlagen
IMG-20180606-WA0000.jpg
IMG-20180607-WA0006.jpg
IMG-20180607-WA0007.jpg
IMG-20180611-WA0012.jpg
IMG-20180607-WA0011.jpg

Gebruikersavatar
Bertjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 925
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door Bertjuh » di 12 jun 2018, 06:17

Geweldig dit.. Prachtig om te lezen!!
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Drup
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:20
Locatie: Alkmaar

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door Drup » wo 13 jun 2018, 22:06

Dank voor de complimenten heren! :thumbup:

Dag 7 Riga (Letland) - Tallinn (Estland) 319 km
De kortste etappe van de reis. Daarom hadden we genoeg tijd om de Up! even te ontdoen van al het stof dat het in Litouwen heeft opgehapt. In een wasbox in Riga, Letland. Hoe grappig is dat? Het Lets is een onbegrijpelijke taal maar plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden.
Riga is trouwens een schitterende en zeer sfeervolle stad: ga ik nu niet over uitweiden. Wil alleen zeggen dat het zich makkelijk kan meten met London, Parijs, Praag, Barcelona of Rome. Tip voor een stedentrip dus.
Letland is echt een ander land dan Litouwen. Rusland is (nog) nadrukkelijk aanwezig. Op de radio in de auto kon ik alleen maar Russische of Russischtalige zenders ontvangen (25% van de Letse bevolking is Russisch). Het stratenplan is duidelijk ook Russisch: rechtdoorgaand verkeer en afslaand verkeer krijgen van 2 kanten tegelijk groen licht, haakse invoegstroken op buitenwegen, vierbaanswegen zonder afscheiding in het midden, onoverzichtelijke kruisingen waarbij je pas op het laatste moment kunt zien waar je tegenligger naar toe gaat (ik had bijna een aanrijding). Iedereen die wel eens kijkt naar die Russische crashfilmpjes op Youtube zal het bekend voorkomen. Tel daarbij op de vele Russische nummerborden (dè dominante buitenlander hier), af en toe zo’n gare Lada, én van die Russische troijka muziek die uit de beatsaudio schalt, en het plaatje is compleet :o
We zijn overigens maar één Vagling tegengekomen in Letland, een elektrische Up in de binnenstad van Riga.
Wanneer je de grens met Estland passeert is alles anders. De wegen zijn ruim en overzichtelijk. Duidelijke voorsorteerstroken, alles staat goed en van te voren aangegeven. En het verkeer: rustig en beschaafd. Dit is gewoon Scandinavië! Dat vinden de Esten trouwens zelf ook. Hebben zich altijd al meer met Finland verwant gevoeld dan met de andere twee Baltische staten.
Nu zijn we in Tallinn, hoofdstad van Estland, ook een juweeltje van een stad! Morgen de hele dag de stad verkennen, daarna met de boot naar Finland. De kilometerstand staat op 2448. Wordt weer vervolgd.
Bijlagen
IMG-20180608-WA0002.jpg
IMG-20180609-WA0010.jpg
IMG-20180609-WA0009.jpg
IMG-20180609-WA0001.jpg
IMG-20180609-WA0008.jpg
IMG-20180609-WA0002.jpg
IMG-20180609-WA0003.jpg

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door Tom Westendorp » do 14 jun 2018, 09:05

Super gave update wederom! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

hutch
Vagling liefhebber
Berichten: 366
Lid geworden op: do 09 jun 2016, 18:40

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door hutch » do 14 jun 2018, 17:42

Ook dit is een genot om te lezen. Zo'n zilvergrijze Up (TSI) is toch wel hartstikke mooi.

Gebruikersavatar
Drup
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:20
Locatie: Alkmaar

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door Drup » vr 15 jun 2018, 21:18

Dag 9 Tallinn - Varkaus (Finland) 338 km
In Tallinn naar de haven gereden om de boot naar Helsinki te nemen. De overtocht over de Finse Golf duurt 2,5 uur dus je bent er zo. Omdat we pas om half 3 in Finland aankwamen waren we pas om 19u op de plaats van bestemming. Rond Helsinki lang vastgestaan in het verkeer en ook op weg naar Varkaus was het een tijdlang druk. En dat in één van de dunbevolkste landen van Europa... Nou in het zuiden merk je daar nog niets van.
Een dag waar niet zoveel over te vertellen valt, omdat het ook een beetje saai was. Ik dacht regelmatig met weemoed terug aan de afgelopen dagen. Polen en de Baltische Staten waren voor ons nieuw, anders en daardoor spannend. Deze eerste dag in Finland voelt ineens alsof iemand de muziek uitzet en roept dat het feestje is afgelopen: nu alleen nog even je jas terugvinden en hup, door de stille nacht naar huis. Morgen gaan we richting Lapland en daar kijken we zeker naar uit, maar vandaag voelt als een overgangsdag.
Omdat ik op auto- en reisgebied niet veel te melden heb, ook geen foto’s, hier toch maar 3 foto’s gemaakt in Tallinn, hoofdstad van Estland, één van de mooiste steden van Europa.
Oja: in heel Estland 1 vagling gespot, een Citigo, uiteraard in Tallinn. Dus in iedere Baltische Staat één gespot, het lijkt wel of ze het er om doen! :D
Bijlagen
IMG-20180615-WA0002.jpg
IMG-20180615-WA0003.jpg
IMG-20180615-WA0004.jpg
IMG-20180609-WA0012.jpg

Gebruikersavatar
Drup
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:20
Locatie: Alkmaar

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door Drup » zo 17 jun 2018, 20:40

Dag 10 &11
Varkaus - Ranua - Kiruna (Zweden).
We zijn in Lapland! De afgelopen 2 dagen bijna 1000 km. gereden maar dat zegt hier niks. Afstanden worden hier niet in kilometers uitgedrukt, maar in uren. En dat waren er ongeveer 16.
Naarmate we noordelijker kwamen werd het steeds stiller op de weg. 1 tegenligger per 5 minuten, soms nog minder. Alleen rond stadjes en dorpjes was het wat "drukker". Vanaf midden Finland ziet het er ongeveer zo uit: Een licht golvende weg door bossen, af en toe een flauwe bocht en een meer. Dan, na een kilometer of 50, een dorp met zo’n 2 á 3000 inwoners. Daar zijn alle basisbehoeften aanwezig: tankstation, supermarkt, garage, ziekenhuisje, apotheek. Soms is er zelfs een stoplicht waar een paar auto’s voor staan te wachten :shock: Dan verlaat je het dorp weer en kom je opnieuw op een licht golvende weg door de bossen, om na een kilometer op 50 weer op een dorp te stuiten... In die bossen zie je af en toe wel een onverharde zijweg met een brievenbus, dus er wonen wel mensen. Als je stopt voor een pauze is de stilte oorverdovend. Zo stil zelfs, dat je die eenzame auto die af en toe voorbijkomt, al minuten van te voren kan horen aankomen. Een rare gewaarwording!
De 2e dag zijn we de Zweedse grens gepasseerd en kwamen we voor het eerst rendieren tegen. Vlak naast de Up!
We zijn nu in Kiruna waar we een week zullen blijven. De teller staat op 3750 km. Ik stop even met updates, totdat ik weer wat te melden heb. In ieder geval de terugreis volgende week. Wordt vervolgd!
Bijlagen
IMG-20180612-WA0004.jpg
IMG-20180612-WA0006.jpg
20180611_205729_Richtone(HDR).jpg
IMG-20180613-WA0007.jpg
IMG-20180616-WA0002.jpg

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Drup's Up! op ontdekkingsreis

Bericht door damianw26 » ma 18 jun 2018, 01:08

Toch jammer, want het blijft leuk om te lezen!
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Plaats reactie