Remenergie regeneratie

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
zwergje
Forum newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: do 14 sep 2017, 09:56

Remenergie regeneratie

Bericht door zwergje » do 31 mei 2018, 15:28

Verschillende artikelen stellen dat (bepaalde modellen van) de Up!, Citigo en Mii uitgerust zouden zijn met een remenergie regeneratie systeem. Geldt dat vanaf bepaalde bouwjaren? Of zit dat standaard op bijvoorbeeld de Up! vanaf de eerste uitvoering?

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Remenergie regeneratie

Bericht door TwitNour » do 31 mei 2018, 16:52

Ik heb het vermoeden dat het in mijn Up in ieder geval wel aanwezig is. Mijn Up komt uit 2013. Ik heb het gemerkt wanneer de airco aanstaat en de blazer op stand 3 of 4. Op het moment dat ik rem vanuit een hogere snelheid (80 km/h of hoger) naar stilstand toe, merk ik dat de blazers iets sneller blazen tijdens het remmen. Wanneer ik tot stilstand kom stopt dit weer. Het is geen groot verschil maar ik merk dit wel.

zwergje
Forum newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: do 14 sep 2017, 09:56

Re: Remenergie regeneratie

Bericht door zwergje » vr 01 jun 2018, 08:27

Hee, daar ga ik eens op letten. Meer info welkom :)

zwergje
Forum newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: do 14 sep 2017, 09:56

Re: Remenergie regeneratie

Bericht door zwergje » vr 01 jun 2018, 08:31

"Bij de Volkswagen-dealer is per direct de up EcoFuel te bestellen. Deze up-op-aardgas beschikt naast zijn hoogefficiënte motor standaard over extra energiebesparende techniek als start/stop en remenergie-regeneratie"

https://www.groen7.nl/volkswagen-up-eco ... de-dealer/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Remenergie regeneratie

Bericht door kgroot.nl » vr 01 jun 2018, 09:21

Het is niet helemaal regeneratie.
Bij de bluemotion modellen schakeld de dynamo los als je normaal rijd. Als je remt word deze ingeschakeld. Vandaar dat je airco etc dan ook harder gaat blazen
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Remenergie regeneratie

Bericht door TwitNour » vr 01 jun 2018, 09:24

kgroot.nl schreef:Het is niet helemaal regeneratie.
Bij de bluemotion modellen schakeld de dynamo los als je normaal rijd. Als je remt word deze ingeschakeld. Vandaar dat je airco etc dan ook harder gaat blazen
Wat is dan jouw definitie van regeneratie? In mijn ogen is dat dus juist het opslaan van de energie van de beweging in elektriciteit bij het remmen, in plaats van alleen in warmte.

"Regenerative braking is an energy recovery mechanism which slows a vehicle or object by converting its kinetic energy into a form which can be either used immediately or stored until needed."

matser
Forum newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 12:59
Locatie: Brabant

Re: Remenergie regeneratie

Bericht door matser » vr 01 jun 2018, 21:24

Als je een voltmetertje in je sigarettenaansteker plaatst, zie je ook dat tijdens het remmen je boordspanning omhoog gaat. Op mijn meter zelfs tot 14.9 Volt.
GTI, Deep Black Pearl, LED

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Remenergie regeneratie

Bericht door kgroot.nl » za 02 jun 2018, 12:29

TwitNour schreef:
kgroot.nl schreef:Het is niet helemaal regeneratie.
Bij de bluemotion modellen schakeld de dynamo los als je normaal rijd. Als je remt word deze ingeschakeld. Vandaar dat je airco etc dan ook harder gaat blazen
Wat is dan jouw definitie van regeneratie? In mijn ogen is dat dus juist het opslaan van de energie van de beweging in elektriciteit bij het remmen, in plaats van alleen in warmte.

"Regenerative braking is an energy recovery mechanism which slows a vehicle or object by converting its kinetic energy into a form which can be either used immediately or stored until needed."
Remgeneratie is een algemeen woord ervoor. VW ziet dit als de verloren energie die je hebt bij het remmen gebruiken om zo de accu etc op te laden. Het is niet zo dat er energie van het remmen ergens opgeslagen word in een batterij zoals een elektrische auto
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Remenergie regeneratie

Bericht door TwitNour » za 02 jun 2018, 13:04

Ja maar dat was wel een beetje voor de hand liggend toch? De Up is geen hybride natuurlijk

Plaats reactie