Ik heb het grootste deel vrij goed bestudeerd en in de meeste heb ik ook kortere of langere tijd gezeten en van alles van dichtbij bekeken, maar met geen enkele auto uit deze klasse heb ik een (proef)rit gemaakt, ondanks dat sommige verkopers al gelijk met de sleutels aan kwamen zetten. Toch wat ervaringen en meningen:
Om te beginnen het trio
107/C1/Aygo:
Was afgelopen zomer bijna van plan om een 107 aan te schaffen, tot ik er in ging zitten. Oké, het is een goedkope auto, maar om nu omhuld te worden door zulk matig aanvoelend plastic. Met name de schakelaars voor de ventilatie stoorde ik mij aan, maar ook de rest van het dashboard voldeed niet aan mijn eisen. Kofferruimte erg klein, qua uiterlijk niet onaardig, alleen die grote voorbumper vind ik lelijk. Schakelpook voelde aan alsof ie elk moment af kon breken, maar ja, da's maar net wat je gewend bent. De stoelen zaten redelijk, maar veel verwachtte ik er niet van. De prijs was echter wel aantrekkelijk... maar nee, ik zag mijzelf toch niet zo gauw in zo'n koekblik rondrijden.
Renault Twingo
Op de terugweg van de Peugeotgarage kwamen we toevallig langs de Renaultdealer en hoewel ik helemaal niks met dat merk heb, toch maar even gestopt om te kijken wat ze er zoal aan tweedehands auto's hadden staan. Ik was me namelijk aan het oriënter op ofwel een nieuwe A-segmenter ofwel een gebruikte auto uit het B-segment (met name Corsa, Polo en Grande Punto). Daar stond een heel rijtje Twingo's en om eerlijk te zijn had ik nog nooit zo nagedacht over die auto. Het bleek toch wel heel wat meer auto dan een 107 voor maar iets meer centen, dus de Peugeot werd op dat moment gelijk geschrapt. Binnen stonden twee nieuwe Twingo's en welja, van voren en opzij vond ik dat - in de juiste kleur - best een leuk wagentje. De achterkant moest ik wel erg aan wennen, vanwege die rare knik in het kofferdeksel en de in mijn ogen wat ielige achterlichten, maar oké, de Twingo heeft tenminste nog wat kofferruimte te bieden, in tegenstelling tot de 107. Plaatsgenomen achter het stuur en het zag er allemaal prima uit, maar wie heeft in vredesnaam bedacht om de kilometerteller in het midden van het dashboard te plaatsen?... En digitaal ook nog. Ik wil gewoon mooie wijzertjes binnen mijn blikveld zien bewegen. De stoelen daarentegen vond ik wel goed te doen en de bekleding zag er ook leuk uit. Zelf maar wat brochures uit het rek geplukt en vervolgens vertrokken. Ik kon maar niet aan dit model wennen, 't is best een leuk ding, maar niet een auto voor mij. En bovendien zou ik er zeker spijt van krijgen als de Up er zou zijn.
Kia Picanto
Ook een goede optie in deze klasse. Van buiten lekker speels, maar in mijn ogen hier en daar wel wat te druk en enkele details vind ik zelfs wat kitscherig aandoen. Ook ziet een Up er bijvoorbeeld veel breder uit, de Picanto oogt een stukje smaller. Vraag me ook af hoe lang het design nog fris blijft, ik vermoed dat dat van VW langer meegaat. Achterin kan ik met mijn 1,80m ook prima zitten en de kofferbak is wat mij betreft groot genoeg (wel kleiner dan die van de Up). Kofferbak is wel mooi afgewerkt (en er zit tenminste een lampje in!). Ook het interieur doet op het eerste gezicht redelijk hoogwaardig aan. Leuk ontwerp, door wisselende kleuren en materialen ziet het er geslaagd uit. Aardig wat knoppen, o.a. ook op het stuur. Daardoor doet de auto aan alsof hij een klasse hoger gepositioneerd is. Deze voelen over het algemeen ook redelijk aan, al deden bijvoorbeeld de knoppen voor de raambediening me het meest denken aan goedkoop speelgoed. Maar verder voelt het dashboard vrij degelijk aan, de tellers zien er wat mij betreft ook goed uit. Stuur ligt lekker in de hand. Stoelen zitten ook prima, maar het exemplaar waar ik in gezeten had, betrof er eentje met (kunst)leer en ik vroeg me wel af hoe dat eruit zou zien na enige jaren gebruik. Maar verdere afwerking overtrof mijn verwachting. Verdere pluspunten: zeven jaar garantie (al is de vraag wat voor adders daar onder het gras sluipen en hoeveel je er in de praktijk aan hebt) en net als de Twingo een viercilinder motor. Nadelen: cruisecontrol is niet af fabriek te bestellen, inbouw ervan kost liefst 700 euro. Standaard speakers schijnen niet geweldig te zijn, maar ik weet niet of dat bij andere auto's in deze klasse veel beter is. Een ander nadeel vind ik dat veel opties niet los te bestellen zijn, maar gebundeld zijn in een 'pack'. En met een beetje uitrusting is de Picanto geen koopje meer. Voor hetzelfde geld zou ik veel liever een Up bestellen.
Opel Agila
Eigenlijk hoort deze niet helemaal in het rijtje thuis, want de Agila is echt een stuk ruimer dan de rest, maar omdat ik al vele jaren zonder enig noemenswaardig probleem in een Opel rondkachel, heb ik ook naar dit model gekeken. Een hogere zit zorgt voor een beetje mini-mpv-gevoel. Het model ziet er zeker met de juiste velgen en in een goede kleur best leuk uit. En dat voor een auto die volgens mij vooral bereden wordt door moeders met kleine kinderen en grijsharigen, want ja, daar is die wat hogere zit toch wel ideaal voor. Geen heel spannende auto dus, maar wel lekker ruim en van binnen en buiten geen stoffig karretje. Omdat ik mijn nieuwe auto vooralsnog toch grotendeels alleen rijd en ik iets compacts zoek, is dit model mij echter een maatje te groot. Dat Opel op dit moment 5 jaar gratis onderhoud aanbiedt, maakt de Agila wel een sterke aanbieding, maar met mijn eisenpakket is 'ie alsnog aardig wat duurder dan een vergelijkbare Up. En ook groter en zwaarder, dus minder zuinig en straks weer meer wegenbelasting. Volgend jaar komt Opel met een échte A-segment auto in Up-formaat, maar dat duurt me helaas nog wat te lang.
Ford Ka
Schijnt goed te rijden. De enige auto in dit rijtje waar ik nog niet in gezeten heb, maar het interieur ziet er wel stoer uit. Echter wat mij betreft ook wat (te) druk. De buitenkant vind ik echter verre van stoer, naar mijn mening is dit een wagentje die de titel 'vrouwenauto' met recht mag dragen. En dat komt echt door het exterieurontwerp, want met de rest zit het wel snor. Heb me om deze reden niet in deze auto verdiept, dus veel meer weet ik er niet over te vertellen.
Overigen (niet nader kennis mee gemaakt)
Suzuki Alto en Nissan Pixo vind ik met name van voren foeilelijk, recht van achteren wil het nog wel, maar nee... hier ga ik alleen in rijden als het echt een aantrekkelijke aanbieding is of als ik geen andere keus heb. Het interieur vind ik persoonlijk niet om aan te zien, een grote bak met hard grijs plastic. Wat hebben we nog meer?... Hyundai i10. Lijkt me op zich een aardig wagentje, maar zoooo bedaagd. Hier wil je als jongere niet in gezien worden. Voor de Daihatsu Cuore geldt eigenlijk hetzelfde, zolang dit merk nog in Europa bestaat. Fiat Panda dan? Hmm, nee. Het nieuwe type leek me in eerste instantie nog wel wat toen ik er impressies van zag, maar in de praktijk valt het uiteindelijke model me toch wat tegen. En bovendien weer net iets te groot. Het dashboard is ook niet helemaal naar mijn smaak, al kan ik niet ontkennen dat ze er werk van hebben gemaakt. Dat terwijl ik de Punto wel een geslaagde auto vind. Van buiten althans. En de Fiat 500 vind ik best een lekker gebakje.
Het VAG-trio Up, Citigo en Mii
Vorig jaar zomer maar geen Twingo besteld, mede omdat ik bang was dat ik er spijt van zou krijgen na het verschijnen van de Up. En inderdaad, ben er blij om dat de koop toen niet is doorgegaan, want de Up & Co zijn in veel zaken die ik belangrijk vind beter. Helaas niet in alles, maar ja, voor een auto in deze prijsklasse zullen er altijd wel compromissen blijven. Zo blijf ik het jammer vinden dat VW wat mij betreft net iets teveel bezuinigd heeft op bepaalde knoppen en materialen, maar op zich valt daar mee te leven. Het is niet echt een heel frivool drietal, maar ik kan het design wel waarderen. Ben er nog niet uit welke van de drie het gaat worden, ik wacht nog even op de prijslijsten van de Citigo en Mii die vermoedelijk over een paar weken beschikbaar zullen zijn, maar mijn voorkeur gaat in eerste instantie uit naar de Up en om die reden ben ik ook op dit forum om me te oriënteren. Ik heb geen haast, wil voor de herfst in een andere auto rijden, omdat mijn huidige auto dan weer toe is aan een beurt en apk. Als Skoda of Seat een ijzersterke aanbieding plus een goed inruilbod kan geven, tja, dan kan het net zo goed één van die twee worden. De Picanto dicht ik ook nog een minimale kans toe, maar zoals gezegd: de Up staat absoluut op één. En misschien... heel misschien wordt het toch een gebruikte B-segmenter. Maar ja, voor hetzelfde geld als zo'n tweedehandse een nieuwe auto, die weliswaar wat kleiner en minder luxe is, maar in gebruik en onderhoud flink voordeliger... da's de afweging.
Poe, wat een grote lappen tekst over deze kleintjes
