De airco in zomerse omstandigheden...

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

De airco in zomerse omstandigheden...

Bericht door MauriceR. » vr 03 jul 2015, 05:52

Er zijn al pagina's volgeschreven over de matige werking van de kachel (vocht etc), maar nu het écht een keertje warm is, vind ik de capaciteit van de koelende werking van de airco bepaald niet meevallen! Reed gisteren door de stad in mijn Up! en even later in een Golf van 2014. Dat is toch wel een verschil.

Net als bij de kachel lijkt het alsof de ventilator-motor een stand mist. Mijn Up! is van 2014. Is dat bij latere modellen anders?

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: De airco in zomerse omstandigheden...

Bericht door Tom Westendorp » vr 03 jul 2015, 06:26

Mijn auto stond eergisteren vol in de zon. Toen kreeg ik het ook niet heel koud. Gisteren stond hij in de schaduw en werd het wel lekker fris. De omstandigheden zijn op dit moment natuurlijk ook vrij extreem. :whistle:

Morgen laat ik de airco even afvullen. Ik zal even updsten of dat veel verschil maakt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
PR010
Vagling liefhebber
Berichten: 289
Lid geworden op: za 08 nov 2014, 15:25
Locatie: Rotterdam

Re: De airco in zomerse omstandigheden...

Bericht door PR010 » vr 03 jul 2015, 06:45

mijne is ijs koud :D . Gewoon ff de airco Latem vullen en legen
Black on Black

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: De airco in zomerse omstandigheden...

Bericht door Tom Westendorp » vr 03 jul 2015, 08:01

PR010 schreef:mijne is ijs koud :D . Gewoon ff de airco Latem vullen en legen
Ik ben benieuwd of ik verschil merk! :D Mijn up! is nog maar twee jaar oud maar ik heb wel eens gehoord dat de systemen af fabriek niet helemaal vol zitten.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: De airco in zomerse omstandigheden...

Bericht door arnout84 » vr 03 jul 2015, 08:09

Toevallig laatst bij de beurt een (gratis) airco check laten doen. Bij de uitstroom was de temperatuur 10 graden op de koudste stand. Lijkt me prima toch?

Vergeet niet dat hoe warmer het wordt buiten hoe "slechter" je airco gaat werken. En had die golf geen climat control? Dat werkt in de praktijk altijd beter als een reguliere airco.

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: De airco in zomerse omstandigheden...

Bericht door GuidoUp » vr 03 jul 2015, 08:22

Airco werkt perfect!!!
2 weken geleden bij de beurt ook meteen grondige airco reiniging gedaan... :)
Belangrijk voor de airco is dat je hem voordat je op de plaats van bestemming bent, hem uitzet (de airco functie)
Dan kan hij drogen..
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Brenda_L
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 12:08

Re: De airco in zomerse omstandigheden...

Bericht door Brenda_L » vr 03 jul 2015, 08:35

Ik vind hem ook geweldig snel werken! Je moet wel de blazer op jezelf zetten want hij heeft natuurlijk niet binnen een paar minuten de hele auto afgekoeld. Maar ook met korte ritjes is het prima te doen.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: De airco in zomerse omstandigheden...

Bericht door Gert » vr 03 jul 2015, 12:12

In mijn 206 had ik climate controll en ik heb het gevoel dat die airco beter en sneller werkte dan die van de up. Ik reed toen trouwens nooit tegelijk met airco aan en dakje open omdat ik het idee had dat me dat extra brandstof zou kosten omdat de climate control dan tegen de klippen van de hel zou moeten koelen.

Weet iemand of dat bij de up inderdaad niets uitmaakt zoals ik vermoed. Ik bedoel dat als je tegelijk de airco aan hebt en het dakje open het (extra) brandstof verbruik hetzelfde is als bij airco aan maar dakje dicht?

Iemand een idee.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: De airco in zomerse omstandigheden...

Bericht door Tom Westendorp » vr 03 jul 2015, 13:53

Dakje in de kantelstand en airco volle polle. :dance:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
JCC
Vagling liefhebber
Berichten: 244
Lid geworden op: za 01 feb 2014, 10:49

Re: De airco in zomerse omstandigheden...

Bericht door JCC » vr 03 jul 2015, 14:54

Airco hier werkt perfect.
Okey met 38 graden buiten en de auto in de volle zon, wordt het geen 20 graden binnen.
Maar na paar minuten begint het wel aangenaam te worden.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: De airco in zomerse omstandigheden...

Bericht door Gert » vr 03 jul 2015, 17:44

Petrolhead Tom schreef:Dakje in de kantelstand en airco volle polle. :dance:
Aha. Een leuk compromis :D
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De airco in zomerse omstandigheden...

Bericht door TwitNour » vr 03 jul 2015, 19:08

Ik heb zo'n heel klein temperatuurmetertje in de auto liggen. Als ik die in de volle zonn zet geeft ie aan dat het 40 graden is in de auto. Wanneer ik met airco rijd en de meter in de blazer leg geeft hij na een tijdje 19º aan. Dat is natuurlijk niet de temperatuur in de auto zelf dan, maar wel de lucht die uit het rooster komt dus. Ja, het kan best een tikkie kouder, maar ik vind dat hij het niet al te slecht doet. De snelheid waarmee hij ook koud wordt vind ik ook zeker niet tegenvallen.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: De airco in zomerse omstandigheden...

Bericht door Gert » vr 03 jul 2015, 19:40

Ik vind het eigenlijk ook goed zat. Die van de 206 was misschien beter maar ook (minstens) 400 euro duurder. Echt koud in de auto is niet lekker en wat lauwer maakt als je uitstapt de slag met de hamer wat minder.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: De airco in zomerse omstandigheden...

Bericht door Autheo » za 04 jul 2015, 20:26

MauriceR. schreef:Er zijn al pagina's volgeschreven over de matige werking van de kachel (vocht etc), maar nu het écht een keertje warm is, vind ik de capaciteit van de koelende werking van de airco bepaald niet meevallen! Reed gisteren door de stad in mijn Up! en even later in een Golf van 2014. Dat is toch wel een verschil.

Net als bij de kachel lijkt het alsof de ventilator-motor een stand mist. Mijn Up! is van 2014. Is dat bij latere modellen anders?

M.
Ben maar een leek, maar ik veronderstel dat je bij een sterkere motor ook een wat grotere compressor voor de airco kunt plaatsen. Verschil tussen een up! en een Golf lijkt me dan logisch.

pkfreak
Vagling liefhebber
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 23 jun 2014, 18:45

Re: De airco in zomerse omstandigheden...

Bericht door pkfreak » za 04 jul 2015, 22:17

Gooi als het echt heel warm is (35+) de circulatieklep dicht en dan koelt hij nog verder.
Gr. Michel

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: De airco in zomerse omstandigheden...

Bericht door edwin blank » zo 05 jul 2015, 06:08

Hallo,

Een ontwerpfout is dat er geen volwaardige middenroosters in de Up zitten.
Dan zou de luchtverdeling een stuk beter zijn en de airco effectiever kunnen werken.
Typisch voor een auto met een kleine motor is dat de airco wel erg veel vermogen wegtrekt waardoor de auto (nog) trager accelereert.
Dit merk je met grotere motoren een stuk minder.


Edwin
Audi A8 D3 en andere auto's

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De airco in zomerse omstandigheden...

Bericht door TwitNour » zo 05 jul 2015, 09:29

Ik merk dat inderdaad heel erg. Ik heb gemerkt dat de airco op bepaalde momenten heel even uit gaat. Voor een stoplichg bijvoorbeeld (en dan heb ik het niet over na een start/stop van de motor). Als ik dan accelereer met de auto, hoor ik onderin een relais van de airco (waarschijnlijk?) en dan voel je tijdens dat wegtrekken dat de airco weer aan staat, omdat je een soort van 'schok' of 'tegenslag' voelde toen de airco weer aanging tijdens dag optrekken. Iemand wel eens gemerkt?

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: De airco in zomerse omstandigheden...

Bericht door Tom Westendorp » zo 05 jul 2015, 10:02

Dat hoort er een beetje bij. Ga voor de gein een keer met een Aygo rijden en je weet direct dat VW de zaken aardig goed voor elkaar heeft. Bij de Aygo mis je gewoon direct 15% vermogen op het moment dat de airco aangaat en dat merk je, die is niet meer vooruit te branden. De up! heeft het er een stuk makkelijker mee. Ik merk wel dat hij niet echt zin heeft om toeren te maken op het moment dat de airco op standje 4 staat en je moet vertrekken bij het stoplicht. Aan de andere kant heb ik ook niet echt zin om volgas te gaan sprinten met dit warme weer. :mrgreen:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

pkfreak
Vagling liefhebber
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 23 jun 2014, 18:45

Re: De airco in zomerse omstandigheden...

Bericht door pkfreak » zo 05 jul 2015, 11:28

TwitNour schreef:Ik merk dat inderdaad heel erg. Ik heb gemerkt dat de airco op bepaalde momenten heel even uit gaat. Voor een stoplichg bijvoorbeeld (en dan heb ik het niet over na een start/stop van de motor). Als ik dan accelereer met de auto, hoor ik onderin een relais van de airco (waarschijnlijk?) en dan voel je tijdens dat wegtrekken dat de airco weer aan staat, omdat je een soort van 'schok' of 'tegenslag' voelde toen de airco weer aanging tijdens dag optrekken. Iemand wel eens gemerkt?
Nee en ik vind ook raar dat de airco uit gaat.
Alleen met het start/stop systeem merk ik dat wat ook logisch is.
Gr. Michel

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: De airco in zomerse omstandigheden...

Bericht door Autheo » zo 05 jul 2015, 12:50

Petrolhead Tom schreef: Ik merk wel dat hij niet echt zin heeft om toeren te maken op het moment dat de airco op standje 4 staat en je moet vertrekken bij het stoplicht.
Destijds bij mijn Cuore (zelfde motor als de Aygo) was dat nog beter merkbaar. Heb van toen de gewoonte over gehouden om bij het stoplicht even handmatig de Airco uit te zetten, tijdens de wachttijd blijft de ventilator voldoende koele lucht blazen. En daarna pas weer het airco knopje indrukken als je weer op de gewenste snelheid bent. Dat bevalt me prima. OK, ik heb het dan niet over stadsverkeer, maar over stoplichten op provinciale wegen (je weet wel, tweebaans bij het stoplicht, en 100m daarna weer enkelbaans). In de stad gaat alles toch veel rustiger aan, daar ga je ook met Airco aan probleemloos in de stroom mee.

Plaats reactie