Een vraag voor de ervaren rijders...

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Een vraag voor de ervaren rijders...

Bericht door Altos » vr 17 apr 2015, 07:28

Ik ben sinds een jaar in het bezit van een nieuwe Skoda Citigo...bevalt op zich goed.
Mijn broertje heeft er sinds 2 maanden ook een nieuwe, wel al met de aangepaste raamschakelaar en versnellingsbak enzo.
Het was me al opgevallen dat deze soepeler en stiller was dan de mijne.
Nu bracht ik gisteren mijn auto voor de eerste 15.000km beurt naar de dealer en kreeg als vervangend vervoer een Up! mee.
Ik rij dus vrolijk naar huis en na zo'n 10 km merk ik op dat deze auto met inmiddels bijna 30.000 op de klok vele malen fijner rijd dan mijn veel nieuwere Citigo! Geen rammel bij optrekken, geen knak in de koppeling, mooi lineair optrekken tot 3500 toeren, over het algemeen dus vele malen soepeler dan de mijne! Wel is de mijne veel zuiniger (gemiddeld 4,1 tegen deze Up! 5,1) bij dezelfde rijstijl.
Eerder heb ik wel eens aangegeven dat ik mijn auto niet fijn vind boven de 3000 toeren, daar was niet iedereen het mee eens en ik snap nu dus ook waarom...het kan dus wel degelijk fijn rijden boven de 3000 toeren met een Vagling!
Nu is mijn vraag dus eigenlijk...heb ik tijdens het inrijden iets verkeerd gedaan...komt ie nog los...of is mijn auto nu voor altijd stugger, slomer en rammeliger bij optrekken en rauw boven de 3000 toeren dan een andere auto???
Ik kom af van 18 jaar BMW's, Mercedes, Volvo en Skoda...en heb dit nog nooit gemerkt dat er zoveel verschil kan zitten in een zelfde auto...wel moet ik er bij zeggen dat alle voorgaande auto's allemaal 2e hands waren dus deze heb ik zelf niet ingereden. Echter wel allemaal grotere auto's met minimaal een 2.0 liter blok erin en realiseer me dus dat je in deze auto's meer hoort/voelt van wat er onder je gebeurd.
Wie kan me helpen met tips om mijn auto ook weer wakker te schudden?

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een vraag voor de ervaren rijders...

Bericht door Tom Westendorp » vr 17 apr 2015, 07:40

Heb je een 60pk of een 75 pk?

Ik vond de 60pk up! van Vagtechniek ook niet fijn met 1000 kilometer op de teller. Na 7000 kilometer was het wel een fijne auto. Compleet anders! Mijn 75pk up! vind ik nog fijner. Je merkt gewoon aan alles dat de auto niet geknepen wordt. Het is niet dat het een compleet andere motor wordt maar doortrekken tot het rode gebied vind mijn auto echt niet erg.

Je kunt anders zo een keer in mijn auto een rondje rijden kijken of je verschil merkt. Hij trilt nu wel iets met de TT rubbers maar dat neem ik voor lief. :mrgreen:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Een vraag voor de ervaren rijders...

Bericht door Altos » vr 17 apr 2015, 07:55

Net even gechecked op kenteken en daar wordt idd aangegeven dat dit een 75 pk betreft (55kW) en ik (en mijn broertje, wat het dus raar maakt enigsinds) heb een 60 pk. Die van mijn broertje heeft pas 3500 gelopen en is echt veel soepeler dan de mijne vanaf de 1e kilometer. Wel heeft hij de aangepaste versnellingsbak maar dat heeft deze Up! ook niet dus blijft wat vreemd...
Zou het alleen de 75pk upgrade zijn Tom? Of heeft Volkswagen stiekem toch iets anders gedaan aan hun Up! tegenover Skoda? Lijkt me niet maar je krijgt ineens allerlei vragen in je hoofd als je dit soort dingen meemaakt hahaha

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een vraag voor de ervaren rijders...

Bericht door Tom Westendorp » vr 17 apr 2015, 08:31

Ik denk dat de 75pk upgrade meer verschil maakt dan de harde cijfers doen vermoeden. Ik vind mijn auto gewoon lekker los.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Een vraag voor de ervaren rijders...

Bericht door arnout84 » vr 17 apr 2015, 09:15

Altos schreef:Net even gechecked op kenteken en daar wordt idd aangegeven dat dit een 75 pk betreft (55kW) en ik (en mijn broertje, wat het dus raar maakt enigsinds) heb een 60 pk. Die van mijn broertje heeft pas 3500 gelopen en is echt veel soepeler dan de mijne vanaf de 1e kilometer. Wel heeft hij de aangepaste versnellingsbak maar dat heeft deze Up! ook niet dus blijft wat vreemd...
Zou het alleen de 75pk upgrade zijn Tom? Of heeft Volkswagen stiekem toch iets anders gedaan aan hun Up! tegenover Skoda? Lijkt me niet maar je krijgt ineens allerlei vragen in je hoofd als je dit soort dingen meemaakt hahaha
Komt van dezelfde productieband dus dat lijkt me niet.

Ik denk dat het verschil zit in de 75pk en de aangepaste overbrenging want de bak is naar mijn idee toch echt hetzelfde en is er geen ander type versnellingsbak ingekomen

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een vraag voor de ervaren rijders...

Bericht door Tom Westendorp » vr 17 apr 2015, 10:09

arnout84 schreef:
Altos schreef:Net even gechecked op kenteken en daar wordt idd aangegeven dat dit een 75 pk betreft (55kW) en ik (en mijn broertje, wat het dus raar maakt enigsinds) heb een 60 pk. Die van mijn broertje heeft pas 3500 gelopen en is echt veel soepeler dan de mijne vanaf de 1e kilometer. Wel heeft hij de aangepaste versnellingsbak maar dat heeft deze Up! ook niet dus blijft wat vreemd...
Zou het alleen de 75pk upgrade zijn Tom? Of heeft Volkswagen stiekem toch iets anders gedaan aan hun Up! tegenover Skoda? Lijkt me niet maar je krijgt ineens allerlei vragen in je hoofd als je dit soort dingen meemaakt hahaha
Komt van dezelfde productieband dus dat lijkt me niet.

Ik denk dat het verschil zit in de 75pk en de aangepaste overbrenging want de bak is naar mijn idee toch echt hetzelfde en is er geen ander type versnellingsbak ingekomen
Ik denk dat Altos bedoelt dat gedurende de productie van de up! de bak veranderd is door VW. Thijs van Vagtechniek heeft daar eens een topic voor geopend.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Een vraag voor de ervaren rijders...

Bericht door Altos » vr 17 apr 2015, 10:17

Idd, mijn broertjes Citigo heeft een "indruk" achteruit, ikke niet...of er verder veel aan veranderd is weet ik niet.
Net nog even een stukje gereden en er is idd echt een verschil merkbaar qua soepelheid onderin. Misschien halen ze de rammel bij optrekken er met z'n onderhoud uit ? (ik heb een lijstje met op/aanmerkingen gegeven)

Gebruikersavatar
JCC
Vagling liefhebber
Berichten: 244
Lid geworden op: za 01 feb 2014, 10:49

Re: Een vraag voor de ervaren rijders...

Bericht door JCC » vr 17 apr 2015, 10:21

Ik denk dat het een optelling is van een aantal factoren.

60pk langere versnellingsbak -- 75pk versnellings bak met iets kortere overbrenging
185/50r16 banden langere omtrek -- 185/55r15 banden iets kortere omtrek.
olie al bijna een jaar of 15.000km oud -- pas nieuwe beurt gehad.
e10 benzine -- octaan 100 benzine
2 blokken af fabriek kan iets verschil in zitten, hanteren natuurlijk een tolerantie
Hoe het blok is ingereden. Rustig aan warm rijden en lange stukken gereden.

Met deze factoren opgeteld kun je inderdaad verschil merken.
Maar hoeft dus niet automatisch een slechte auto te zijn.

Al is een rammel bij het optrekken wel wat anders.

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Een vraag voor de ervaren rijders...

Bericht door arnout84 » vr 17 apr 2015, 10:34

Dan heb ik ook een "nieuwe" bak ;)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een vraag voor de ervaren rijders...

Bericht door Tom Westendorp » vr 17 apr 2015, 10:51

60pk had toch de iets kortere bak?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

pkfreak
Vagling liefhebber
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 23 jun 2014, 18:45

Re: Een vraag voor de ervaren rijders...

Bericht door pkfreak » vr 17 apr 2015, 14:40

60pk heeft een langere eindoverbrenging.
Merk banden, maat en druk kan ook veel verschil maken.
Door de kortere overbrening (75pk versie) voelt de auto natuurlijk ook direct soepeler.
Gr. Michel

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: Een vraag voor de ervaren rijders...

Bericht door Patrick-Brand » vr 17 apr 2015, 19:13

Tanken jij en je broertje bij hetzelfde benzine station?

Mijn ouders rijden een Nissan Murano (3,5 liter V6) en voorheen werd er getankt bij een zogenaamde 'witte pomp'. Nadat er wel erg vaak reparaties waren bij dat benzine station wordt er tegenwoordig bij Shell getankt. Je gelooft het niet, maar de motor klinkt sindsdien veel beter! Minder nukkig en veel stabieler in het toerental.

Ik heb me er verder niet in verdiept. Maar omdat er zo vaak reparaties zijn bij dat benzine station vermoed ik dat er meer mis is. Mogelijk wordt de ondergrondse tanks niet schoon gemaakt en verder weinig onderhoud gepleegd. Daarnaast misschien een mindere kwaliteit benzine.
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Een vraag voor de ervaren rijders...

Bericht door Altos » vr 17 apr 2015, 20:24

We tanken allebei euro 98 vanaf nieuw...ik weet niet wat er in de vervangend vervoer Up! zit.
Vanmiddag mijn auto opgehaald, en loopt wel wat soepeler met verse olie heb ik het idee...ik heb ook het advies gekregen van de monteur om de auto wat "losser" te rijden, ze vonden hem wat tam. Na het uitleggen van mijn gemiddelde rijstijl werdt er vrijwel meteen geadviseerd (net als hier al vaker) om wat vaker door te trekken en dergelijke...dus dat ga ik dan maar eens doen, we zullen zien. Allen bedankt voor het meedenken alvast!

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Een vraag voor de ervaren rijders...

Bericht door Gert » vr 17 apr 2015, 20:50

Ik heb alleen ervaring met upjes. Buiten mijn eigen up in 4 verschillende upjes (allemaal vrij nieuw want onder de 30.000 km) gereden. In 2 van de vier een uur en in 2 andere een hele dag, telkens zowel 60 als 75 pk versies.
Daarbij vielen mij twee dingen op:
1) Dat een 75 pk up (die dus een andere versnellingsbak heeft dan de 60 pk) wat prettiger en soepeler schakelde en reed.
2) Dat de ene up de andere niet is. Dwz met name in het motorgeluid vond ik de ene up een stukje aangenamer en harmonischer en minder lawaaierig.

Let wel het gaat zowel bij 1) als 2) om betrekkelijk subtiele verschillen. Voor mij duidelijk waarneembaar dat wel. Maar ik vind/vond het alle vijf schatjes.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een vraag voor de ervaren rijders...

Bericht door Tom Westendorp » vr 17 apr 2015, 21:01

Altos schreef:We tanken allebei euro 98 vanaf nieuw...ik weet niet wat er in de vervangend vervoer Up! zit.
Vanmiddag mijn auto opgehaald, en loopt wel wat soepeler met verse olie heb ik het idee...ik heb ook het advies gekregen van de monteur om de auto wat "losser" te rijden, ze vonden hem wat tam. Na het uitleggen van mijn gemiddelde rijstijl werdt er vrijwel meteen geadviseerd (net als hier al vaker) om wat vaker door te trekken en dergelijke...dus dat ga ik dan maar eens doen, we zullen zien. Allen bedankt voor het meedenken alvast!
Het hoeft ook niet continu masr af en toe even doortrappen en af en toe wat meer op toeren houden doet wonderen. Succes!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: Een vraag voor de ervaren rijders...

Bericht door Patrick-Brand » vr 17 apr 2015, 21:06

Misschien eens een tijdje Shell V-Power tanken.. Kost niet heel veel extra op een tank en is het overwegen waard, toch?
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

Gebruikersavatar
Up-Jury
Donateur member
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
Locatie: Heerhugowaard

Re: Een vraag voor de ervaren rijders...

Bericht door Up-Jury » vr 17 apr 2015, 21:24

mijn beleving en omgaan met me motor:

Na dat ik mijn auto had "ingereden" (2000km) heb ik hem met een warme motor even goed op zijn staart getrapt. Daarvoor had ik niet harder gereden dan 100 en schakelen rond de 2500 toeren.
Een motor vind het niet fijn om op zijn staart getrapt te worden als hij koud is. (doe dit altijd na +/- 20 min.)
Af en toe lekker mee rijden met het snellere verkeer waarbij je terug moet schakelen naar 4 of 3 en even lekker toeren laten maken.

Na 30000km heb ik een brandstof toevoeging gebruikt van Forté (Wynns kan ook) om mijn motor schoon te branden. Ook een dealer zal tijdens een onderhouds interval brandstof toevoeging toepassen. Bij mij was dat bij 45k of 60K.
Tussen door af en toe een hele tank Shell V-power of BP Ultimate tanken. Kost iets duurder maar vind hij lekker.
Olie laten verversen wanneer het nodig is.

Maar ik rij voornamelijk woon :auto-swerve: werk en rij 650km elke 10 dagen. Als je grotendeels je auto gebruikt voor kleine stukjes zou ik af en toe een ritje snelweg pakken en lekker even met verkeer mee rijden.

Persoonlijk vind ik dat me 60pk een vlotte bak is en krijg zo nu en dan een duimpje van snellere auto's die hun best moeten doen :lol: ;)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een vraag voor de ervaren rijders...

Bericht door Tom Westendorp » ma 20 apr 2015, 10:52

En Altos? Ben je al verder?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Een vraag voor de ervaren rijders...

Bericht door Altos » ma 20 apr 2015, 11:13

Nou verder wil ik het niet noemen maar ik probeer nu elke rit specifiek zo te rijden dat het de motor soepeler moet maken...zal volgende week mijn bevindingen laten weten. Tot nu toe vaker 120/130 gereden en wat later opgeschakeld als de motor goed warm was. :dance:

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een vraag voor de ervaren rijders...

Bericht door Tom Westendorp » vr 08 mei 2015, 15:47

Nog ontwikkelingen te merken Altos?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie