Lening ja of nee?

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Zwel
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 15:10
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Lening ja of nee?

Bericht door Zwel » do 17 mei 2012, 11:29

Hallo,

Ik ben deze vraag nog niet tegengekomen op het forum maar ik ben erg benieuwd hoe jullie tegen een lening aankijken voor de volkswagen up! Volkswagen heeft niet de acties zoals we die kennen bij andere merken. Bijvoorbeeld betaal nu de helft en over 3 jaar de andere helft zonder rente.

Volkswagen heeft een speciaal prive plan waarmee je bijvoorbeeld de up voor een gedeelte kan laten financieren. Je betaald dan uiteraard wel rente. Ik hoor graag of jullie hier ervaring mee hebben. Want ik zit er zelf namelijk aan te denken een groot gedeelte aan te betalen en de rest te laten financieren.

Sander

Gebruikersavatar
Ken
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: do 19 apr 2012, 19:44
Locatie: Alkmaar

Re: Lening ja of nee?

Bericht door Ken » do 17 mei 2012, 11:41

Heel simpel, wijsheid zegt: Alleen lenen voor een huis. Nimmer iets anders. Zeker geen auto.
Got it!:|| Diep Parel Zwart | Hogerup! | Blauwe beweging 60pk | zwart/titaanzwart bekleding | Rij | Uitvoerend | Mappen+Meer |Dynamische driehoek | reserve wiel || :P

Gebruikersavatar
Paulus
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 10:42
Locatie: Utrecht

Re: Lening ja of nee?

Bericht door Paulus » do 17 mei 2012, 11:49

Zwel schreef:Hallo,

Ik ben deze vraag nog niet tegengekomen op het forum maar ik ben erg benieuwd hoe jullie tegen een lening aankijken voor de volkswagen up! Volkswagen heeft niet de acties zoals we die kennen bij andere merken. Bijvoorbeeld betaal nu de helft en over 3 jaar de andere helft zonder rente.

Volkswagen heeft een speciaal prive plan waarmee je bijvoorbeeld de up voor een gedeelte kan laten financieren. Je betaald dan uiteraard wel rente. Ik hoor graag of jullie hier ervaring mee hebben. Want ik zit er zelf namelijk aan te denken een groot gedeelte aan te betalen en de rest te laten financieren.

Sander
Elke lening is een lening. Ik denk dat dit persoonlijk is. Heel veel mensen hebben een financiering op hun auto (volledig of deels) ik denk dat een ander je geen advies hierin kan geven, behalve de voorwaarde van de verschillende leningen te bekijken. Je moet goed kijken op welk termijn je de lening zet en of je dan je auto nog rijdt (of dat deze nog voldoende waard is om eventueel je restschuld in te lossen met de verkoopwaarde van de auto). Welke vorm je daaraan wilt koppelen is UP! to you.

Mocht je willen financieren, dan is m.i. een deel aanbetaling je eerste 'winst' en dus een goede keus. Let wel, VWbank heeft een boeteregeling als je vervroegd af wilt lossen. De 'gewone' banken hebben dit niet.

Jantje
Forum newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 09:59

Re: Lening ja of nee?

Bericht door Jantje » do 17 mei 2012, 11:55

Als ik goed geluisterd heb, heeft vw op dit moment ook een uitgestelde betalingsregeling.

Gebruikersavatar
Paulus
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 10:42
Locatie: Utrecht

Re: Lening ja of nee?

Bericht door Paulus » do 17 mei 2012, 11:58

Jantje schreef:Als ik goed geluisterd heb, heeft vw op dit moment ook een uitgestelde betalingsregeling.
Yep, van een héél jaar :o Heb t ook gehoord, op de radio.

Gebruikersavatar
šváb
Vagling liefhebber
Berichten: 227
Lid geworden op: ma 16 apr 2012, 21:37

Re: Lening ja of nee?

Bericht door šváb » do 17 mei 2012, 12:05

Geld leen je alleen voor een huis (hypotheek), simple as that.

De rest is waanzin, zeker in deze tijd.
VW Up! | 60PK BMT | High Up! | Deep black pearl | Executive | Drive | Dynamic | Leder | Panoramadak | Aparte set winterbanden

Afbeelding

Gebruikersavatar
Up-Jury
Donateur member
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
Locatie: Heerhugowaard

Re: Lening ja of nee?

Bericht door Up-Jury » do 17 mei 2012, 13:38

Lenen is geen waanzin, het gaat om het bedrag wat je wil lenen. De huidige acties die dealers hebben met 0% rente of betalen over x jaar daarin tegen hebben wel een toren hoge boete als je na x jaar nog niet heb afbetaald. Bij deze acties ligt het leenbedrag wel hoger wat eventueel kan botsen in de toekomst dan bij je eigen bank. En je moet wel een vast baan hebben.

Je moet zekerheid hebben dat je het maandbedrag kan betalen en dat je evengoed kan sparen buiten de lening om, dat betekend rondkomen.

Hoeveel mensen hebben niet een toren hoge hypotheek genomen die nu elk dubbeltje om moeten draaien.

Een lening aanschaffen voor de volle financiering voor een auto is wel een afrader, mijn persoonlijk mening is dat je minimaal 75% eigen geld heb en 25% leent om je auto te financieren. Het beste is om goed te kijken naar een lening die je ook boete vrij kan aflossen en dat is meestal bij eigen bank. Je eigen bank kijkt goed naar je prive situatie en kan een goede berekening maken op wat er uitgaat en binnenkomt en afhankelijk daarvan kan je een maximale lening krijgen.

TOP UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 190
Lid geworden op: do 29 mar 2012, 19:21

Re: Lening ja of nee?

Bericht door TOP UP! » do 17 mei 2012, 13:44

Zo simpel ligt het niet vind ik! Het hangt er o.a. vanaf wat voor auto je nu rijdt , hoe lang je erover doet om een lening af te lossen en hoeveel je per maand kan missen...

Ik heb een gedeelte van mijn auto gefinancierd omdat ik een oude auto reed die alleen al 75 euro per maand meer aan benzine kost. Daar komt nog bij dat het onderhoud ook nog eens gemiddeld 600 euro per jaar was. Daar bovenop ook nog eens wegenbelasting. Als ik alles bij elkaar optel bespaar ik in 5 jaar:

60x75=4500 euro aan benzine, de helft aan onderhoud dus ongeveer 1500 euro, 20 maanden geen wegenbelasting is ook weer 1000 euro minder. Totaal dus 7000 euro minder kosten.

Ik heb bij Ohra voor 5.9 % per jaar een financiering afgesloten. Die kosten vallen dus wel mee als het tegenover de bovenstaande besparing zet. Natuurlijk heb je bij een nieuwe auto wel wat meer afschrijving maar daar merk je pas wat van als je de auto gaat verkopen.Bovendien zal een VW Up! behoorlijk waardevast zijn.

Afhankelijk van je financiele ruimte kan het dus wel interessant zijn om te lenen zolang je van jezelf weet dat je de financiele ruimte en discipline hebt om het zo snel mogelijk aflossen.

Gebruikersavatar
šváb
Vagling liefhebber
Berichten: 227
Lid geworden op: ma 16 apr 2012, 21:37

Re: Lening ja of nee?

Bericht door šváb » do 17 mei 2012, 14:02

Ik wil niet pessimistisch overkomen maar in het bovenstaande gaan jullie allemaal uit van financiële zekerheid en het behoudt van een vast inkomen. Dit kan per beroep/branche verschillen. Ikzelf ben werkzaam in de bouwsector bij een gezond solvabel bedrijf maar ik zie vele concurrenten/conculega's en klanten op de fles gaan. Mede door de huidige crisis, mede door een incompetente overheid die NIETS doet aan koopkracht wat de doodsteek is voor de bouw. En laat dit nu net de kurk zijn waar NL op drijft. Dit zal in andere sectoren niet heel veel anders zijn.

In hoeverre kun je dus garanderen dat je je financiële verplichtingen kan voldoen, ook al heb je maar 25% bijgeleend?
VW Up! | 60PK BMT | High Up! | Deep black pearl | Executive | Drive | Dynamic | Leder | Panoramadak | Aparte set winterbanden

Afbeelding

Gebruikersavatar
Up-Jury
Donateur member
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
Locatie: Heerhugowaard

Re: Lening ja of nee?

Bericht door Up-Jury » do 17 mei 2012, 15:07

šváb schreef:In hoeverre kun je dus garanderen dat je je financiële verplichtingen kan voldoen, ook al heb je maar 25% bijgeleend?
Zal altijd een discussie blijven zelfs met een hypotheek, je kan een huis kopen maar je bent niet zeker van meerwaarde zeker in deze tijd. Het is afhankelijk van een prive sutuatie en dat is voor iedereen verschillend. Met de huidige politieke gebeuren ben je niet eens meer zeker van een gezonde financieele leef omgeving. Maar ik mag aan nemen dat iedereen hier met een gezond verstand zal over nadenken en een gezonde beslissing zal maken.

Persoonlijk heb ik wel een klein bedrag geleend die ik in 2 jaar kan aflossen ook al heb ik 5 jaar de tijd maar ik heb de auto nodig om een gezonde financieele vooruitzicht te krijgen. En ik had geen zin om risico te lopen met een miskoop van een 2e hands auto. Soms moet iemand investeren om er uiteindelijk beter van te worden dat doe je ook met een hypotheek. En een goede verzekering zal mij hierbij beschermen tegen een financieele klapper.
Up-Jury schreef:Je moet zekerheid hebben dat je het maandbedrag kan betalen en dat je evengoed kan sparen buiten de lening om, dat betekend rondkomen.

Zwel
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 15:10
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Lening ja of nee?

Bericht door Zwel » do 17 mei 2012, 15:24

Bedankt voor jullie reacties!

Het is prettig om de verschillende standpunten te lezen. Zo kan ik een betere keuze maken. Ik ben zelf ook geen fan van lenen, toch zijn er zoals jullie ook al noemen tegenwoordig verschillende manieren om je auto te financieren. Het punt wat Jury noemt, om bijvoorbeeld bij je eigen bank een klein percentage te lenen is een optie.

Ik heb zelf al 3 jaar een vaste baan en sinds begin van dit jaar heb ik ook een vast contract. Op dit moment zet ik elke maand een groot gedeelte weg om te sparen, maar als ik iets minder kan sparen door de lening vind ik dat niet heel erg. De sector waar ik in zit is momenteel alleen maar aan het groeien en dat is een positief vooruitzicht. Maar je weet nooit wat er kan gebeuren.

Ik wil daarom niet jaren aan een lening vast zitten, dat vind ik een veel te groot risico. Ik zit er zelf aan te denken om ruim de helft of drie kwart aan te betalen en de rest te lenen. Ik heb namelijk een nieuwe auto nodig, en wil graag een auto kopen waar ik zonder problemen een aantal jaar mee vooruit kan. En toen ik de up! zag was ik eigenlijk meteen enthousiast.

Ik ga er nog eens goed over nadenken wat ik ga doen. Bedankt in ieder geval voor de snelle reacties!!

Zwel
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 15:10
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Lening ja of nee?

Bericht door Zwel » do 17 mei 2012, 15:30

Persoonlijk heb ik wel een klein bedrag geleend die ik in 2 jaar kan aflossen ook al heb ik 5 jaar de tijd maar ik heb de auto nodig om een gezonde financieele vooruitzicht te krijgen. En ik had geen zin om risico te lopen met een miskoop van een 2e hands auto. Soms moet iemand investeren om er uiteindelijk beter van te worden dat doe je ook met een hypotheek. En een goede verzekering zal mij hierbij beschermen tegen een financieele klapper.

Daar ben ik het wel mee eens.

RODON
Forum newbie
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 17:21

Re: Lening ja of nee?

Bericht door RODON » do 17 mei 2012, 16:02

Ik zou zeker niet lenen... De auto verliest gelijk z'n waarde zodra je de garage uit rijdt! Helaas daalt je lening niet mee :(
Lease ofzo lijkt me een stuk beter dan... Alleen wordt de auto dan niet van jou ;)

of een tweedehands kopen... Wel minder leuk, maar ben je iedergeval van je verplichtingen af.
In het bezit van mijn gave donkerblauwe UP!

Jantje
Forum newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 09:59

Re: Lening ja of nee?

Bericht door Jantje » do 17 mei 2012, 18:44

Uitgestelde betaling nemen als je het anders zo zou betalen lijkt me een goede optie. Kun je zelf nog een jaartje rente pakken.

Gebruikersavatar
RonaldNL
Vagling liefhebber
Berichten: 480
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 20:49

Re: Lening ja of nee?

Bericht door RonaldNL » do 17 mei 2012, 19:31

Lenen kan makkelijk voor een auto net als een huis er zijn maar weinig mensen die een auto zo in een keer kunnen betalen zo simpel is dat. Je moet alleen wel kijken waar hoe en wat je financiert ik ben uiterst tevreden met de mijne maar dat is d ekeus van ieder voor zich.

Ik moest wel financieren omdat mn oude wagen ineens zoveel kuren kreeg naja het is geen golf van 25000 euro dus verre van dat bedrag dus zo ramp is het allemaal niet :)
The Only Way is UP!

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Lening ja of nee?

Bericht door henri » do 17 mei 2012, 23:59

Mijn motto: koop nu, betaal nooit! :D

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Lening ja of nee?

Bericht door Ron UP » vr 18 mei 2012, 04:11

Je moet doen waar je je goed bij voelt, je leeft tenslotte maar 1 keer. Genieten is mijn motto !!
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Hans
Forum newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 00:30

Re: Lening ja of nee?

Bericht door Hans » vr 18 mei 2012, 04:15

Hallo

Lenen nee krijg geld terug :D
Wel gevraagd hoe ze betalen :lol:

Groet Hans
Han(d)s_UP

Zwel
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 15:10
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Lening ja of nee?

Bericht door Zwel » vr 18 mei 2012, 07:53

henri schreef:Mijn motto: koop nu, betaal nooit! :D
Nice! Die ga ik gebruiken bij de dealer. :)

Zwel
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 15:10
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Lening ja of nee?

Bericht door Zwel » vr 18 mei 2012, 07:56

Ron UP schreef:Je moet doen waar je je goed bij voelt, je leeft tenslotte maar 1 keer. Genieten is mijn motto !!
Dat is ook absoluut waar! Maar ik moet een verstandige beslissing nemen, waarbij ik mezelf niet in de vingers snij. Maar volgens mij gaat dat wel goed komen.

Hopelijk kan ik binnenkort ook een paar foto's posten van mijn nieuwe up!

Plaats reactie