knak in de koppeling Oplossing P9

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
PaRaN0iD
Forum newbie
Berichten: 51
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 12:29

Re: knak in de koppeling

Bericht door PaRaN0iD » di 04 sep 2018, 18:44

Grooveup2013 schreef:
do 06 apr 2017, 00:19
Luuk:

Je trapt toch niet sltijd recht in? Je zit toch niet sltijd 90 graden met je knieen... igr wasr het om gaat is dat de kraht tijdens het intrappen aan de linker kant van het pedaal zit... dat is wst ik bedoel met schuin en meer niet... het is heel simpel ik heb dit 3 jasr onderzocht en van alles geprobeerd en met de laatste oplossing werkt het dus... kijk maar wat je doet... mijn mening blijft nog dteeds dst vervangen bij de dealer geen zij heeft... het is gewoon een fabrieksfout anders hadden niet zoveel mensen last van
Er zijn hier 2 verschillende situaties geloof ik? Geluid knak met intrappen koppelings pendaal en geluid knap met opkomen koppeling (vanuit versnellings bak) Van welke had jij last ? Want het is opzich wel apart dat je effe met een nieuw set penaal en cilinder knakloos bent en daarna weer wel. Hoe lang zat hier tussen qua tijd? Langers als dat je nu rijd met die versteveing zonder geluid? Klinkt wel interresant namelijk.

Bij onze UP is het meer met opkomen van koppelings pedaal, maar dan net voor het aangrijpen van de koppeling in de versnellingsbak een knak/klik te horen.

Best lastig met die 2 verschillende situaties in 1 topic haha.

poeskat
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: za 23 jun 2018, 13:26

Re: knak in de koppeling

Bericht door poeskat » za 08 sep 2018, 10:04

Beste 'knakkers' :D
Ik heb dezelfde bekende knak. In plaats van veel invullen op het forum van hoe het voelt ben ik zelf een paar avonden op zoek gegaan. Uiteindelijk heb ik het gevonden. Het is puur een mechanische fabrieksfout in het mechaniek van de pedaal.
$_83_2.jpg
$_83_2.jpg (34.16 KiB) 6972 keer bekeken
Als je vanaf het koppelingspedaalrubber langs de arm omhoog gaat kom je bij de bevestiging van de pedaalarm aan de cilinder in de wand van je auto. De cilinder aan de wand zit vast met een duwer/trekker die vast zit met een blauwe knijpspie aan de pedaal. Daar zit de knak. Als ik met mijn vingers deze duwer/trekker vast pak en naar links en rechts beweeg hoor je exact dezelfde knak als onder het rijden. Er zit dus een speling in. Als je kijkt naar het plaatwerk zit hier inderdaad speling in. Daarom knakt het soms niet en soms wel. Is maar net met hoeveel zijwaartse druk je het pedaal indrukt. Ik heb getest waarom het knakken soms te horen is met koppeling op laten komen en soms met indrukken. Dat zit puur in de spie die op scherp staat bij zijwaartse druk. Soms bij opkomen soms bij indrukken. Bij mij trouwens vaak bij allebei.
Dus.........
Ik ga een howto posten van hoe ik dit ga oplossen. Denk aan spie eruit, ringetje erop, smeren....en weg speling en weg knak.

Wordt vervolgd. :P

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: knak in de koppeling

Bericht door TwitNour » za 08 sep 2018, 13:44

poeskat schreef:
za 08 sep 2018, 10:04
Beste 'knakkers' :D
Ik heb dezelfde bekende knak. In plaats van veel invullen op het forum van hoe het voelt ben ik zelf een paar avonden op zoek gegaan. Uiteindelijk heb ik het gevonden. Het is puur een mechanische fabrieksfout in het mechaniek van de pedaal.

$_83_2.jpg

Als je vanaf het koppelingspedaalrubber langs de arm omhoog gaat kom je bij de bevestiging van de pedaalarm aan de cilinder in de wand van je auto. De cilinder aan de wand zit vast met een duwer/trekker die vast zit met een blauwe knijpspie aan de pedaal. Daar zit de knak. Als ik met mijn vingers deze duwer/trekker vast pak en naar links en rechts beweeg hoor je exact dezelfde knak als onder het rijden. Er zit dus een speling in. Als je kijkt naar het plaatwerk zit hier inderdaad speling in. Daarom knakt het soms niet en soms wel. Is maar net met hoeveel zijwaartse druk je het pedaal indrukt. Ik heb getest waarom het knakken soms te horen is met koppeling op laten komen en soms met indrukken. Dat zit puur in de spie die op scherp staat bij zijwaartse druk. Soms bij opkomen soms bij indrukken. Bij mij trouwens vaak bij allebei.
Dus.........
Ik ga een howto posten van hoe ik dit ga oplossen. Denk aan spie eruit, ringetje erop, smeren....en weg speling en weg knak.

Wordt vervolgd. :P
Wow super dit!

Drive
Donateur member
Berichten: 217
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 16:44
Locatie: Ergens in Brabant

Re: knak in de koppeling

Bericht door Drive » do 30 mei 2019, 11:53

Screenshot_20190530-124142_Adobe Acrobat.jpg
Demonteren monteren koppelingen pedaal.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: knak in de koppeling

Bericht door TwitNour » do 30 mei 2019, 21:41

Nice! Is het probleem hiermee ook opgelost voor jou?

Drive
Donateur member
Berichten: 217
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 16:44
Locatie: Ergens in Brabant

Re: knak in de koppeling

Bericht door Drive » ma 03 jun 2019, 15:34

De hieronder onderdelen heb ik besteld om Het Geluid... (knak) bij het opkomen of intrappen van het koppelingspedaal op te lossen.
Kosten €16,00 en voor zo ver ik het weet, hoef je het koppelingspedaal hiervoor niet te demonteren!
De bestelnummer van de 2 onderdelen zijn.
1x Lageras blauw van kleur 1S0721152 (nummer 5 op onderdelen overzicht) zie foto.
1x Nylon ring Wit van kleur 1S0721543 nummer 9 op onderdelen overzicht!
IMG-20190603-WA0000.jpg
Zie nummer 5 en numeer 9.


Wel wil ik nog een ding kwijt, dat de optie, om op een later TIJDSTIP, je bericht(en) in alle forums van UPFORUM niet meer kan aanpassen!
Met andere woorden, ik kan in mijn eerder geplaatste berichten, geen extra nieuwe informatie bijvoegen! Of foutieve vermeldingen corrigeren.

Drive
Donateur member
Berichten: 217
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 16:44
Locatie: Ergens in Brabant

Re: knak in de koppeling

Bericht door Drive » di 04 jun 2019, 16:43

Beste knakfanaten ;-) ik heb de bestelde onderdelen binnen.
Ik vind dat er een duidelijk verschil is in de oude en nieuwe lageras.
De oude heeft duidelijk meer slijtage vlakken, dan de nieuwe.
Ik heb helaas geen foto van de oude lageras.
En er is verschil met de oude en nieuwe scharnierkop. De nieuwe scharnierkop is wat breder dan de oude.
Volgende week even de onderdelen even inbouwen en nog wat extra foto's plaatsen.
De pedalen hed ik ook maar even een update gegeven. Zie foto's
IMG_20190603_165658.jpg
Modificatie
IMG_20190604_165717.jpg
Bijlagen
IMG_20190604_165812.jpg
IMG_20190604_165507.jpg
Lageras en scharnierkop

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: knak in de koppeling

Bericht door TwitNour » di 04 jun 2019, 18:45

Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat!

Drive
Donateur member
Berichten: 217
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 16:44
Locatie: Ergens in Brabant

Re: knak in de koppeling

Bericht door Drive » di 04 jun 2019, 22:33

TwitNour schreef:
di 04 jun 2019, 18:45
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat!
Ik heb vorige week het koppelingspedaal losgehad, en bij de lageras heb ik, voor ik de kunststofas terug ging plaatsen, het schoongemaakt. Het leek erop dat er een paar hele kleine zandkorreltjes in het witte lagerbusje zaten.
Na het schoonmaken heb ik een beetje Lithiumvet, op de lageras gesmeerd. Nu heb ik vandaag met mijn Citigo veel gereden, en het viel mij op dat het welbekende knakgeluid zo goed als bijna niet meer te horen was.
Gezien de degelijke kwaliteit, de constructie van het pedaal, kan het alleen maar aan de lageras en lagerbusje liggen, die zijn gemaakt van kunststof, de iets gevoeliger Lageras slijt wat sneller. Als je de foto van het nieuwe asje ziet, zijn daarvan de zichtbare ribbels duidelijker aanwezig dan op de oude as!

Ik heb de mazzel dat ik het onderste gedeelte van het dashboard nog niet terug heb gemonteerd. Waardoor ik overal bij kan.
Willen jullie nog een bepaald (achter de schermen :roll:) overzicht (hoe iets zit gemonteerd) hebben, ik kan er foto's van maken.
Laat het mij dan maar weten.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: knak in de koppeling

Bericht door Tom Westendorp » wo 05 jun 2019, 12:34

Geweldig om te volgen dit! Bedankt voor je duidelijke uitleg Drive! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Drive
Donateur member
Berichten: 217
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 16:44
Locatie: Ergens in Brabant

Re: knak in de koppeling

Bericht door Drive » wo 05 jun 2019, 17:15

Tadaaahhh De Knak of het Knak geluid (zou wat kunnen zijn voor raad het geluid, van QMusic) Maar goed het geluid is er niet meer!
Ja de Knak is er weg van... En ik helemaal...
Ik heb alleen de blauwe lageras vervangen, getest, koppelingspedaal diverse keren ingetrapt. Geen knak geluid meer waargenomen. Dus het werkt.
Maar het lager asje is van kunstof, dus aan slijtage onderhevig.
Het knak geluid kan misschien terug komen.
Maar in dit geval kan het weer vele kilometers mee!
Morgen moet ik weer weg met mijn UPtoGO
Dus ik ga knakloos door het leven.
Nog even dit, waarom ik niet, de Scharnierkop (witte nylon ring) heb vervangen, komt nog.
Omdat ik daarvoor de hydraulische cilinder moet loshalen. 2 boutjes los (zie demontage/montage tekening) en je kan dan de cilinder iets meer op en neer bewegen, waardoor je de stang/oog van de cilinder wat meer bewegingsvrijheid geef, en zo het oog, uit de bevestingplek van het koppelingspedaal kan halen, waarna de oude scharnierkop plaats kan maken voor de nieuwe.
Dat ga ik binnenkort even plaatsen.
Ik heb het eenmaal in huis, dus inbouwen gaat het ook zeker worden.
Zie eerder geplaatste foto, van boven naar beneden foto 2.
Zijn er nog vragen, dan hoor ik het wel.

Maar je kan je het ook aan je dealer overlaten.

Drive
Donateur member
Berichten: 217
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 16:44
Locatie: Ergens in Brabant

Re: knak in de koppeling

Bericht door Drive » zo 16 jun 2019, 10:11

Extra knak bericht.
Na 10 dagen kwam er een klein knak geluid weer om de hoek knakken, bij het omhoog laten van het koppelingspedaal :oops:

Nu heb ik het pedaal op het scharniergedeelte ingevet (links en rechts zie foto) met een klein beetje WD40.
En ja.. het kraakt, knakt, trilt, niet meer. Alsof er een nieuw pedaal in zit.
Nu maar weer verder testen.
Het blauwe kunststof asje die ik eerder vervangen heb, is helemaal niet verkeerd. Is en blijf ook een slijtagepunt.
IMG_20190616_024238.jpg

Gebruikersavatar
PaRaN0iD
Forum newbie
Berichten: 51
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 12:29

Re: knak in de koppeling

Bericht door PaRaN0iD » ma 17 jun 2019, 21:22

Top dit, ik ga het ook in de gaten houden. Mocht ie gaan knakken dan is het kwestie van dit busje vervangen !

Plaats reactie