Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bericht door Patrick-Brand » zo 01 sep 2013, 21:52

Als ik 's ochtends vroeg de ruitenwisser aandoen om vocht weg te wisseren komt er binnen anderhalve seconden alweer een laagje vocht(?) op, waardoor ik totaal geen zicht naar buiten heb. Dit blijft vaak wel een paar minuten zo doorgaan. Dus ik blijf de eerste paar honderd meter wissen. Iemand enig idee hoe dit komt? Is het de ruitenwisser, of de ruitenwisservloeistof?
Na die paar minuten is het helemaal weg en heb ik er geen last meer van. Omdat ik dan sneller rij?

Ik heb het met andere auto's nog niet eerder gehad. De auto is nu een paar maanden oud, zou het een laagje zijn wat op de ruit zit?
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

Gebruikersavatar
maasup
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 19:58

Re: Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bericht door maasup » zo 01 sep 2013, 22:06

Dat is condens omdat het binnen kouder is dan buiten (airco !!) :ugeek:
Move Up BM, Dark Blue Metalic, Climatic, Drivepakket, Executive pakket, Alu wielen, Leder pook, Leder stuur, Leder handrem, W8 verlichting, Korte Polo antenne, Chroom schakelaars, Verstelbare kofferbakbodem, Chroom strip achterklep. Blokstriping op dak

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bericht door Patrick-Brand » zo 01 sep 2013, 22:08

maasup schreef:Dat is condens omdat het binnen kouder is dan buiten (airco !!) :ugeek:
Condens aan de buitenkant van mijn ruit? Binnen in mijn auto kouder dan buiten, terwijl ik net instap en weg wil rijden? Are you sure? :shock:
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

sjorsalberts
Vagling liefhebber
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 12 aug 2013, 16:13

Re: Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bericht door sjorsalberts » zo 01 sep 2013, 22:08

Dat komt dus doordat die auto niet goed geïsoleerd is! Ik heb altijd aan de binnenkant condens! Word er gek van
VW Move Up! BMT Silver 55KW
VW Golf GTI 2.0 edition Green 120KW (plusmin)

als ik in een mercedes wil rijden, dan koop ik er wel één!

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bericht door UpSie » zo 01 sep 2013, 23:28

Beste Sjorsalberts,

De topic naam zegt het al, het gaat hier over de buitenzijde.

Is trouwens geen onbekend fenomeen, mijn andere auto's hebben dit ook.
We zullen dit de komende tijd weer vaker gaan krijgen nu de nachten kouder gaan worden en de vochtigheids graad hoger.
Dit fenomeen komt doordat de auto overdag is opgewarmd, s'nachts wordt het buiten kouder en het vocht condenseert op de buitenkant van de auto.

Groeten Leen.

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bericht door Inge » ma 02 sep 2013, 06:18

Zelf heb ik de ramen in de Reload zitten (maar rain clear of rain-x) wil ook helpen om minder last van condens op je ramen te hebben. Heb er zelf gelukkig geen last van daar ik meestal in de garage sta.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bericht door Patrick-Brand » ma 02 sep 2013, 08:52

Ik denk bijna dat het iets van een (zeep)laagje op mijn ruit is dat het vocht aantrekt? Want ik heb het eigenlijk alleen 's ochtends als de luchtvochtigheid hoog is. Binnen een seconde na het wissen verschijnt er al een condenslaag op de 'buitenkant' van mijn ruit.
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

Gebruikersavatar
Toine
Vagling liefhebber
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 09:00

Re: Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bericht door Toine » ma 02 sep 2013, 12:00

Inge schreef:Zelf heb ik de ramen in de Reload zitten (maar rain clear of rain-x) wil ook helpen om minder last van condens op je ramen te hebben. Heb er zelf gelukkig geen last van daar ik meestal in de garage sta.
Die rain-x had ik vroeger ook eens op mijn voorruit zitten wat een drama was dat....
Op de zijramen was het perfect, ze hadden toen ook van rain-x een reinigings middel om je ramen super schoon mee te krijgen, ik heb het nog steeds volgens mij uit mijn hoofd heet het rain-x glass 2000 of zoiets...
We hadden van de week nog iets van olie op de voorruit eerst soppie met schuurspons geprobeerd en toen dat niks werd de rain-x cleaner er zit ook iets in wat een beetje polijst net als bij Cif of Vim van vroeger.
Je zou dat ook eens kunnen proberen als het nog bestaat!
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket

RotatingFan
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 21:19

Re: Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bericht door RotatingFan » ma 02 sep 2013, 13:09

Een beetje voor de handliggende antwoord, maar heb je al geprobeerd warme lucht tegen je voorruit aan te laten blazen?

Waarom? Condens onstaat wanneer een vochtige omgeving (gas) op een koude oppervlakte weer van fase veranderd (vloeistof). Van vast, vloeistof, gas is warmte nodig. Van gas, vloeistof naar vast is afkoeling nodig. Dus op een warme ondergrond kan geen faseverandering van gas naar vloeistof plaatsvinden.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bericht door Xanderv » ma 02 sep 2013, 18:21

Die warmte helpt wel, ik heb dit ook in de ochtend. Had het ook bij mijn Seat Leon. Enige probleem is dat de kachel eerst warm moet worden ;) en het is echt hinderlijk. Moet de eerste 2 km om de 10 sec de wissers aan zetten
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bericht door Inge » ma 02 sep 2013, 18:52

Met cif of vim niet op de vooruit gaan poetsen - zorgt voor krassen. gebruik dan van PB proffesional polish - die krast niet.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bericht door Patrick-Brand » ma 02 sep 2013, 18:53

Xanderv schreef:Die warmte helpt wel, ik heb dit ook in de ochtend. Had het ook bij mijn Seat Leon. Enige probleem is dat de kachel eerst warm moet worden ;) en het is echt hinderlijk. Moet de eerste 2 km om de 10 sec de wissers aan zetten
Ja ik heb dus precies dat!! Heel stom, want na die paar kilometer is het ook helemaal weg. Terwijl ik niet de verwarming aanzet. Ook totaal geen reden voor in dit seizoen.
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

Gebruikersavatar
SuperEd
Vagling liefhebber
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 sep 2013, 18:29

Re: Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bericht door SuperEd » di 03 sep 2013, 18:55

Tsja,

Ik ken het probleem ook, heb dit ook al eens gehad met andere auto, na gebruiken rain-x ging het helemaal verkeerd.
micro druppels die erg hardnekkig waren. En levensgevaarlijk in het donker omdat het licht zich over het raam spreidt
net alsof je constant in de mist rijdt
Verwarming help echt maar ja de auto moet zelf wel eerst warm worden natuurlijk.

Feit is: hoe " stroever/vuiler " de ruit hoe meer er aan blijft hangen.
De ruit zo schoon mogelijk maken help nog het meest. Ik gebruikte toen af en toe zgn raampolish (dat roze spul) wat ze bij garages
ook wel gebruiken. Het raam schoonmaken met een oude krant helpt ook echt, ook voor binnen.

Ed
UNDERSTEER is when you hit the fence with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.

Gebruikersavatar
Toine
Vagling liefhebber
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 09:00

Re: Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bericht door Toine » do 05 sep 2013, 07:14

Inge schreef:Met cif of vim niet op de vooruit gaan poetsen - zorgt voor krassen. gebruik dan van PB proffesional polish - die krast niet.
Begrijp mij niet verkeerd hè.... ;) Ik bedoelde alleen maar de werking van de rain-x glass care 2000...
Ze hebben nu iets met klei, zal wel een beetje hetzelfde zijn als voor op de lak daar krijg je ook een super resultaat mee!
SuperEd schreef:Tsja,

Ik ken het probleem ook, heb dit ook al eens gehad met andere auto, na gebruiken rain-x ging het helemaal verkeerd.
micro druppels die erg hardnekkig waren. En levensgevaarlijk in het donker omdat het licht zich over het raam spreidt
net alsof je constant in de mist rijdt
Verwarming help echt maar ja de auto moet zelf wel eerst warm worden natuurlijk.

Feit is: hoe " stroever/vuiler " de ruit hoe meer er aan blijft hangen.
De ruit zo schoon mogelijk maken help nog het meest. Ik gebruikte toen af en toe zgn raampolish (dat roze spul) wat ze bij garages
ook wel gebruiken. Het raam schoonmaken met een oude krant helpt ook echt, ook voor binnen.

Ed
Van Meguiars glass cleaner voor de binnen kant even opspuiten niet te veel, uitpoetsen en met een schone microvezel erachteraan en je ziet niet meer dat je een raam hebt..... :P
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bericht door N!jntje » vr 06 sep 2013, 16:25

glass cleaner van meguiars niet aan de binnenkant gebruiken! Pas daarmee op! Dit product zorgt juist voor vochtophoping op de ramen.
Is uit meerdere tests naar voren gekomen. En volgens mij staat het zelfs op de verpakking.
Liever een ontvetter gebruiken. All purpose cleaner bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Toine
Vagling liefhebber
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 09:00

Re: Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bericht door Toine » vr 06 sep 2013, 21:53

N!jntje schreef:glass cleaner van meguiars niet aan de binnenkant gebruiken! Pas daarmee op! Dit product zorgt juist voor vochtophoping op de ramen.
Is uit meerdere tests naar voren gekomen. En volgens mij staat het zelfs op de verpakking.
Liever een ontvetter gebruiken. All purpose cleaner bijvoorbeeld.
Daar kan ik me totaal niet in vinden! En als je het gebruikt zoals ik gemeld heb dan gaat het goed.
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bericht door N!jntje » za 07 sep 2013, 01:07

Eerder gebruikte ik de glass cleaner ook aan de binnenkant. En toen vroeg ik mij al af waarom er constant waasvorming was... Zelfs de binnenkanten van de ramen gekleid. En de waas bleef. Op begeef moment de ramen gekleid en daarna met APC gedaan en nergens meer last van.

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bericht door Inge » za 07 sep 2013, 08:11

Ik sluit me aan bij Toine - ik gebruik megs concentrate glass cleaner ook gewoon aan de binnenkant en heb totaal geen probleem Heb het ook nergens op de verpakking gevonden.

Dat wat een glass cleaner doet (AF, megs of welk ander merk dan ook) is juist de ramen ontvetten.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Jos Bosch
Vagling liefhebber
Berichten: 772
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 21:05

Re: Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bericht door Jos Bosch » za 07 sep 2013, 15:38

Inge schreef:Ik sluit me aan bij Toine - ik gebruik megs concentrate glass cleaner ook gewoon aan de binnenkant en heb totaal geen probleem Heb het ook nergens op de verpakking gevonden.

Dat wat een glass cleaner doet (AF, megs of welk ander merk dan ook) is juist de ramen ontvetten.
Luister maar gewoon naar Inge.Zoals zij haar Citigo poets :o Kunnen wij nog veel van leren :mrgreen:
Seat Ibiza ST 1.2 DSG Sport.

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Buitenkant ramen, ik blijf wissen!

Bericht door N!jntje » za 07 sep 2013, 17:28

Achja ieder zn eigen ding. Ik gebruik hem iniedergeval nog alleen aan de buitenkant van de ramen. Het voordeel van de megs is wel dat deze schoon en streeploos opdroogt. Maar er zit ook een reinigingsgedeelte in ofterwijl zeep.
Ik hou me hieraan ^^
http://www.youtube.com/watch?v=aVUtdlzrktI

Plaats reactie