Versnellingsbak niet goed

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Olivers
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 21:57

Versnellingsbak niet goed

Bericht door Olivers » do 24 jan 2013, 13:14

Hallo,

Ik zal me eerst even snel voorstellen: ik ben Oliver en heb voor mijn 18de verjaardag een VW up! Gekregen.
Het is een high up! met alle opties behalve lederenbekleding en het panoramisch dak. In de kleur zwart.


Nu het volgende. Ik heb deze auto bij Pon in Amersfoort gekocht. En ben er harstikke blij mee. Maar de versnellingsbak wil vaak niet 1x in de achteruit versnelling of maakt dan een knarsend geluid.
Ik heb dit gemeld een paar maanden geleden en heb vandaag bericht gehad dat hier niks aan te doen is
Ik ben het er natuurlijk niet mee eens. Dit hoort naar mijn inzien niet bij een nieuwe auto en moet verholpen worden onder de garantie.

Zijn hier meer up! rijders die hier last van hebben en is er wat aan te doen?

Dankjewel alvast.

Gebruikersavatar
MJBonthond
Forum newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 17 okt 2012, 00:49
Locatie: Winschoten

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door MJBonthond » do 24 jan 2013, 13:17

Ik heb hier inderdaad ook af en toe last van. Als ik een keer weer bij de dealer kom zal ik er melding van maken.
White up! - 60pk - 5dr - drive pakket

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door Pop Up! » do 24 jan 2013, 14:20

Had er ook last van, de mijne ging ook slecht in zijn 1e versnelling of in zijn achterruit. Ben ook bij de dealer geweest,deze heeft het nagekeken en nu doet ie het goed, heb hem pas weer een weekje dus het is afwachten.....maar ik zou zeker eisen dat ze er naar kijken want dit mag niet.
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door Psycho_Mantis » do 24 jan 2013, 14:26

Ik laat altijd de koppeling rustig opkomen en dan schiet hij altijd wel door in de versnelling.
Volgens mij hoort het een beetje bij de up...

Gebruikersavatar
Henk1200
Forum newbie
Berichten: 55
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 18:51

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door Henk1200 » do 24 jan 2013, 16:36

Ik ben hiervoor ook bij de dealer geweest en volgens hun hoort dit zo.
| HIGH UP! | BlueMotion | 75 PK | Executive pakket | Zwart | Dashboard Zwart |

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door Pop Up! » do 24 jan 2013, 18:05

Henk1200 schreef:Ik ben hiervoor ook bij de dealer geweest en volgens hun hoort dit zo.
Dat is wel een erg makkelijke reactie om van de klacht af te zijn, ga je hiermee akkoord dan?
Geloof me, dit hoort echt niet.....
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

Gebruikersavatar
jefvanhouten
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 26 aug 2012, 06:35
Locatie: oosterwolde

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door jefvanhouten » zo 27 jan 2013, 08:51

heb er ook last van ze doen er niks aan ze zijden eerst versnellingsbak moet nog inslijten
toen ik zij dat die al 10duizend gelopen had was het in eens wat niet stuk is mogen we niet repareren
60 pk ^move up ^ Maps en More 5deurs 16inch upsilon velgen ^ UP! instaplijsten ^ Midden armsteun ^

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door Inge » zo 27 jan 2013, 09:08

De mijne doet het ook af en toe - als hij deze week weer kuren heeft ga ik het ook aan de dealer doorgeven. Begint als ik hem in de achterruit wil zetten - pakt 'ie niet en daarna gaat 'ie ook niet in zijn 1. Moet een aantal keer heen en weer bewegen en af toe de koppeling op laten komen alvorens hij weer pakt. Niet fijn als je dwars op de rijbaan staat omdat je wilt draaien.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
VinceP
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 19 jan 2013, 21:22

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door VinceP » zo 27 jan 2013, 10:27

Dit is inderdaad geen nieuw verschijnsel het slecht in eerste versnelling en in achteruit gaan. was vroeger bijna bij alle "goedkopere"autos.
Ben 17jaar monteur geweest, kan het weten dus. Maar zal een technisch verhaaltje vertellen waarom dit gebeurt. alle versnellingen 2,3,4,5 zijn
gesynchroniseerd 1 en achteruit dus niet. en bij "goedkopere" versnellingsbakken (up,citigo,mi) zijn de tanden van tandwielen van de achteruit en eerste versnelling recht, je snapt dat dat niet makkelijk in elkaar schuift. bij iets duurdere autos maken ze de tanden van de tandwielen iets schuin. dan gaan ze
natuurlijk al iets makkelijker in elkaar. In principe is er dus geen echte oplossing, buiten andere bakolie proberen, b.v. olie die iets dikker is zodat de
tabdwielen eerder stilstaan zodat ze beter in elkaar grijpen. maar je kan ook proberen rustiger de versnellingen in te schakelen en dan ook goed je pedaal in trappen. Ik zelf heb er geen last van, maar ken het verschijnsel wel. mijn corsa en kadett uit 1983 deden dat ook.....en anders bij stoplicht of als je achteruit wil rijden heel fftjes je pedaal een tikje omhoog en weer intrappen en dan weer proberen....en zorgen dat je echt helemaal stil staat....

groet vince
Skoda CitiGO Tour

Gebruikersavatar
jefvanhouten
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 26 aug 2012, 06:35
Locatie: oosterwolde

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door jefvanhouten » zo 27 jan 2013, 10:47

het zal mischien wel zo wezen met de versnellingsbak hoe je het vertelt maar koop een nieuwe auto van 12duizend euro dan mag je tog wel verwachten dat het goed is en je niet zo makkelijk afwimpelen van we doen er niks aan net als met de rest van de problemen
60 pk ^move up ^ Maps en More 5deurs 16inch upsilon velgen ^ UP! instaplijsten ^ Midden armsteun ^

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door Inge » zo 27 jan 2013, 10:59

Daar sluit ik me bij.

De tips die je geeft @VinceP zijn ook de truckjres die ik toepas doch dan wil het zeer regelmatig nog niet vlotten met de versnellingsbak. weet het een beetje aan het koude weer. Maar goed at zal het dus niet zijn geweest.
Ja mijn Corsa had het af en toe ook maar die was dan ook al 12 jaar oud.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
VinceP
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 19 jan 2013, 21:22

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door VinceP » zo 27 jan 2013, 11:12

@jefvanhouten. ja klopt maar jou auto van 12500euro is ook de auto die je koopt voor 7850euro en de techniek varandert niet mee hoe duurder de up.mi,citigo. dat komt alleen door de opties. maar je hebt wel gelijk dat ze je niet zomaar moeten afwimpelen , ze zouden kunnen kijken naar de werking en uitlijning van schakelmechaniek, dit is minimaal af te stellen. en wat ik bij Golfjes 4 nog wel eens zag was dat de versnellingsbak steunen niet helemaal goed gemonteerd waren in de fabriek, een fabriek is ook niet foutloos op dit gebied hoor.en anders proberen ze maar eens met andere versnellingsbakolie dunnere of juist dikkere olie. kan soms net dat verschil maken. Dat afwimpel gedrag van V.A.G. was ook waar ik me als monteur erg aan stoorde. de monteurs willen vaak wel, maar mogen niet van de leiding. een echte monteur wil ook problemen oplossen, net als een doktor mensen wil genezen....
Skoda CitiGO Tour

Gebruikersavatar
jefvanhouten
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 26 aug 2012, 06:35
Locatie: oosterwolde

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door jefvanhouten » zo 27 jan 2013, 12:53

heb nou al3x leen auto mee gehad dat was een take up en die schakelde wel goed had geen vocht probleem
en trok ook niet naar links dan zit er toch echt wel verschil in lijkt mij
60 pk ^move up ^ Maps en More 5deurs 16inch upsilon velgen ^ UP! instaplijsten ^ Midden armsteun ^

Gebruikersavatar
VinceP
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 19 jan 2013, 21:22

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door VinceP » zo 27 jan 2013, 18:19

Oke kijk dan heb je vergelijk, ja ik kan niks zeggen over het schakelen van mijn auto want die heeft net 900km gereden en schakeld als een mes in een pak boter, alles erg soepel. maar als dus die leenauto wel goed schakeld dan moet er een oplossing voor komen en gewoon die auto niet eerder meer meenemen voordat hij goed is. je kan ook vragen of de auto naar de importeur terug gaat he, naar hun garage, daar gaan alle echte probleem gevallen heen. ik heb ook al eens 2 audi's en een Golf 5 daarheen gebracht met storingen dan. maar dreig eens bij je dealer dat je de importeur aanschrijft en de dealer en de importeur anders in gebreken stelt als ze het niet oplossen. en dat je het anders bij je rechtsbijstand neer legt. kijken hoe ze dan reageren. is misschien niet de aller aardigste manier , maar kan soms wel net dat drempeltje zijn die hun nodig hebben om aktie te ondernemen. dealers reageren som laks en melden hun storingen en klachten niet naar de importeur , omdat ze anders controle krijgen of hun wel hun werk goed doen vanwege de klachten van klanten. daarom zeg ik altijd, ook klagen bij de importeur wel op papier en niet via een mailtje...

En over je vocht probleem is dat echt water in je auto of is dat het snel beslaan van je ruiten? bij heb ik ook mijn ruiten moeten ontvetten, besloegen als een speer met de minste vocht in auto. Heb op de ouderwetse manier mijn ruiten schoon gemaakt met........ ouwe kranten werkt echt als een speer. eerst ff glassex op de ruit spuiten (veel) en dan met een krant lekker insoppen en dan met een droge krant echt hard en helemaal droog boenen. je krant om droog te boenen desnoods vernieuwen als hij te nat wordt.
Skoda CitiGO Tour

Gebruikersavatar
jefvanhouten
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 26 aug 2012, 06:35
Locatie: oosterwolde

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door jefvanhouten » zo 27 jan 2013, 23:35

het is duidelijk echt vocht probleem water zit soms gewoon aan de binnenkant en dan krijg je gewoon een papiertje van ze mee wat je het beste kunt doen omdat er geen oplossing voor is net als met hen na links of rechts trekken breng hem heen dag later weer klaar vraag 3x is die goed jaaa is goed kom daar nog keer gevraagt als zeker goed is was 100% was nog niet halverwege trok die net zo vrolijk weer naar links
60 pk ^move up ^ Maps en More 5deurs 16inch upsilon velgen ^ UP! instaplijsten ^ Midden armsteun ^

Gebruikersavatar
Piedro
Vagling liefhebber
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 01 feb 2012, 23:15

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door Piedro » ma 28 jan 2013, 00:29

Bekend verhaal met de versnellingsbak, die wil inderdaad zo nu en dan niet in de achteruit en soms ook lastig in de 1e. Maar zoals eerder gemeld: even de koppeling ietsje op laten komen en weer opnieuw intrappen is voor mij afdoende, ik zou er niet wakker van liggen. Mooi verjaardagscadeau heb je trouwens ;)
Škoda Citigo Tour | 1.0 Greentech 60 pk | Brilliant Silver | 3-deurs | Travelpakket | LM velgen 'Apus' | Sunset
-------------

Afbeelding

Gebruikersavatar
erikvank
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 11:55

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door erikvank » do 14 feb 2013, 12:02

Gisteren heb ik onze VW Up gehaald bij de dealer, omdat mijn oude Passat versnellingsbakproblemen begon te krijgen. Ironisch genoeg heb ik nu problemen met de tweede versnelling van de Up. Ik krijg hem er niet goed in en soms glijdt hij spontaan weer uit zijn versnelling. Ik dacht eerst nog dat het wennen was aan de versnellingsbak (waar ik bij geen enkele auto last mee heb trouwens). Maar toen anderen er in reden hadden die het ook.
Dus gistermiddag meteen terug bij de dealer. Vandaag heeft er een monteur naar gekeken en die kwam ook tot de conclusie dat er iets niet goed was. Nu rijden we voorlopig in een leen-Up!

Ik hoop dat ze het spoedig goed kunnen herstellen.
Get up! Stand up! Don't give up ...

Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant

Gebruikersavatar
jefvanhouten
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 26 aug 2012, 06:35
Locatie: oosterwolde

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door jefvanhouten » do 14 feb 2013, 15:13

mijn up staat inmiddels vanaf maandag morgen bij de dealer ze gingen eindelijk is kijken wat het is
maandag kreeg ik telefoon dat ze de versnellingsbak er onder weg hebben gehaald en dat er eerst iemand van de importeur / vw nederland kwam kijken
gister weer telefoon gehad ze hebben een heel nieuw koppelingshuis met platen en alle toebehoren bestelt. Wanneer die klaar is geen idee .
ze gaan hem na het in elkaar zetten nog wel even een paar x flink testen dat het nu wel goed is .
60 pk ^move up ^ Maps en More 5deurs 16inch upsilon velgen ^ UP! instaplijsten ^ Midden armsteun ^

Gebruikersavatar
erikvank
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 11:55

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door erikvank » vr 15 feb 2013, 16:06

Ik heb mijn Up weer terug. Er moest iets worden afgesteld en er er is "een stang van de pook vervangen". Volstrekt onduidelijk hoe dit heeft kunnen gebeuren, maar in ieder geval doet hij het weer.
Get up! Stand up! Don't give up ...

Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant

Floris82
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 21:34

Re: Versnellingsbak niet goed

Bericht door Floris82 » za 02 mar 2013, 18:11

Ik heb ook af en toe problemen met de versnellingsbak. 1ste en achteruit vind ik redelijk "normaal" en zou hier ook niet direct een probleem in zien.

Probleem zit hem bij mij in de overige versnellingen, vooral de 5de versnelling. Je voelt soms gewoon dat hij er niet in wilt. Erg vervelend om in het verkeer eerst in neutraal de koppeling op te laten komen om vervolgens opnieuw te proberen.

Plaats reactie