Tom's GTI Killer - De opvolger! P64

Laat hier je nieuwe trots zien.
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Luchtfilter p.42

Bericht door Tom Westendorp » zo 04 nov 2018, 16:21

Één jaar in bezit. Met afstand de beste auto die ik ooit heb gehad. Tijd om terug te blikken met wat kerngetallen. Een geclaimd vermogen van 140 pk. We hebben 36.000 kilometer afgelegd, drie beurten, twee sets ruitenwissers, ruim 3.700 euro ging er door de tank wat gelijkstaat aan 2.316 liter en in totaal heb ik 83 keer getankt. De meest zuinige rit was 1 op 26,2 en de minst zuinig 1 op 10,2 gemiddeld, we zijn met de up! In Italië, Oostenrijk, Luxemburg, Zwitserland, Duitsland en Belgie en zelfs 15 kilometer door Frankrijk gereden. Er zit inmiddels een Milltek uitlaat onder, een ander luchtfilter en een betere set wielen. De plannen voor de toekomst zijn volop in de maak, deze gaat voorlopig nergens naartoe. Het afgelopen jaar was te gek en de toekomst wordt alleen maar beter!
139A3496-521A-4EBB-91A6-7E17663E4690.jpeg
UP TSI 1 jaar in bezit
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Luchtfilter p.42

Bericht door Tom Westendorp » di 13 nov 2018, 08:34

Soms vraag je je af waarom je in godsnaam een BMW station hebt gekocht. Een halve kinderkamer gaat gewoon makkelijk in de up! Toegegeven ik zat vrij dicht op het dashboard maar er was nog steeds goed te rijden met de auto.

Afbeelding20181112_203042 by Tom westendorp, on Flickr

Afbeelding20181112_203103 by Tom westendorp, on Flickr

Afbeelding20181112_203035 by Tom westendorp, on Flickr

Afbeelding20181112_203133 by Tom westendorp, on Flickr
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Luchtfilter p.42

Bericht door Tom Westendorp » za 17 nov 2018, 12:41

Woensdag naar Spanje voor de introductie van de Seat Tarraco! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Luchtfilter p.42

Bericht door Tom Westendorp » wo 28 nov 2018, 11:37

Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Emiel25
Vagling liefhebber
Berichten: 322
Lid geworden op: vr 03 jun 2016, 19:30

Re: Tom's GTI Killer - Luchtfilter p.42

Bericht door Emiel25 » wo 28 nov 2018, 12:02

Een commercieel verhaal. Ik snap dat wel, jij bent verkoper en moet er je centen mee verdienen. Een reisje en er moet een mooi verhaal uitrollen.

Na 13 jaar Seat heb ik in juni juist afscheid van Seat genomen. De emocion haalde Seat er zelf vanaf en dat was jammer.
Ik heb een week in de Seat Ibiza 2018 gereden en maar vond het maar een saai ding. Maar goed, iedereen heeft zijn eigen afwegingen.
Up! GTI / Red & Black

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Tom's GTI Killer - Luchtfilter p.42

Bericht door Upsilon » wo 28 nov 2018, 12:48

De lofprijzing over SEAT snap ik ook niet helemaal. Teveel technieken houdt VAG eerst voor Audi, daarna VW en als laatste mogen SEAT en SKODA er gebruik van maken. Vaak voelt zo'n auto dus al verouderd zodra de folder gedrukt is.

Voorbeeldje. Voordat ik m'n keuze gemaakt had voor m'n T-Roc heb ik erg lang gewacht op de prijzen van de Skoda Karoq. Ja echt wachten want daar kwamen ze pas ruim een half jaar later na de introductie mee. VW poept de T-Roc uit en niet veel later waren alle prijzen bekend. Waarom kan Skoda dat niet. Of mogen ze dat niet omdat VW je toch liever die T-Roc verkoopt? Ik denk inmiddels van wel.

En dan nog kon je geen AID bestellen. Dat was pas mogelijk in Q3 van 2018. Daarna sta je nog eens bizar lang te wachten op je auto want VAG houdt ook de onderdelen eerst vast voor hun 'eigen' merken, VW en AUDI.

Voor SEAT gaat dit verhaal ook op. Nee. Mijn volgende auto gaat geen SEAT worden.
Doe er uw voordeel mee want u weet het, zodra de vraag stijgt (en dat doe ie al) stijgen de prijzen.
Deze volg ik ook niet helemaal. Zou je dat eens kunnen toelichten? Drukt SEAT elke paar weken een nieuwe prijslijst? Nog nooit gezien.
Laatst gewijzigd door Upsilon op wo 28 nov 2018, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Luchtfilter p.42

Bericht door Tom Westendorp » wo 28 nov 2018, 12:52

Dat ben ik niet met jullie eens. De Ibiza was de eerste auto die op het nieuwe MQB A0 platform stond en SEAT heeft laten zien dat het goede auto's kan maken (getuige de Audi Q3 tevredenheidscijfers) het is lange tijd zo geweest dat SEAT pas later bepaalde technieken kreeg omdat er geen geld werd verdient. Dat is nu anders, SEAT is winstgevend en wint terrein met een snelheid die nog nooit eerder is vertoond.

Ik zie de toekomst dus zonnig tegemoet voor mijn Spaanse vrienden. Voor de volledigheid wil ik nog graag even vermelden dat ik deze teksten op persoonlijke titel schrijf en niet als medewerker van Huiskes-Kokkeler of in opdracht van onze importeur.

In ieder geval bedankt voor de reacties die worden bijzonder op prijs gesteld! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Tom's GTI Killer - Luchtfilter p.42

Bericht door Upsilon » wo 28 nov 2018, 12:59

Grappig ook zo'n voorbeeld als reactie op je blog zegt iemand "Ben tevreden met m'n Q2"

Anyway. Juist die Q2 is een bizarre auto qua prijs. Zet eens een Q2 online in elkaar en kom tot de conclusie dat je voor 45K nog steeds in een handgeschakelde 1.0 rijdt met drie cilinders. En dan heb ik het nog niet eens over de achterlijke configuratiekeuzes die je niet kan of mag maken. Stel je voor dat je niet ziet dat je door het verkeerde pakket te kiezen je er te laat achterkomt dat je met handgeschakelde AC zit opgescheept. Of je even 771 euro bij wil betalen voor de automatische variant. Of het afgeplatte sportstuur wat je niet mag kiezen met Virtual Cockpit (kan in DLD wel trouwens)

Voor een stuk minder geld rij ik bijna in de meest luxe T-Roc met een fijnere motor en ook nog eens automatisch geschakeld. Dat het wat minder goed afgewerkt is (de enige reden waarvoor je dan toch die audi zou kiezen) neem ik dan wel graag voor lief.

Zie bijvoorbeeld ook de nieuwe A1. Vanaf 26.000 euro en dan heb je nog steeds de eerder genoemde 1-liter drie-pitter. Niet dat die slecht is hoor. Maar voor dat geld verwacht ik wel meer dan dat. Een basispolo is 10K goedkoper.

Misschien leuk als je niet zelf hoeft af te rekenen bij afhalen maar ik pas er vriendelijk voor.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Luchtfilter p.42

Bericht door Tom Westendorp » wo 28 nov 2018, 13:19

De basispolo is dan wel voorzien van een ongeblazen 1.0 en is dus het showroom lokkertje die vrijwel niemand koopt. Ga je een Polo en A1 vergelijken met dezelfde motor en uitrusting dan is het verschil ineens een stuk kleiner.

Als je alle opties op de Q2 aanvinkt dan gaat het hard, je kunt overigens voor 45k ook een prima volle 1.4 s-tronic rijden het ligt er alleen even aan hoeveel waarde je aan bepaalde opties schenkt. De T-Roc is natuurlijk goedkoper dan de Audi Q2 dat is met alle modellen zo, Audi is het premium merk met de daarbij behorende marges. Veel mensen hebben daar vaak een uitgesproken mening over maar feit is en blijft dat het Audi klanten geen zak uitmaakt. Die geven lachend 39k voor een nieuwe A1 uit terwijl ze voor dat geld ook in een Tiguan Allspace, Polo GTI of andere auto uit de Vag-stal zouden kunnen stappen.

Je opmerking over de ervaren CEO en het niet zelf hebben gekocht van de auto volg ik niet helemaal. Als je als bedrijfsdirecteur een leasecontract aangaat of de auto op de zaak koopt moet deze toch ook worden betaald? Het is toch een vestzak broekzak verhaal of je dit als privé persoon doet of dit vanuit de zaak doet?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Tom's GTI Killer - Luchtfilter p.42

Bericht door Upsilon » wo 28 nov 2018, 13:36

Petrolhead Tom schreef:
wo 28 nov 2018, 13:19
De basispolo is dan wel voorzien van een ongeblazen 1.0 en is dus het showroom lokkertje die vrijwel niemand koopt. Ga je een Polo en A1 vergelijken met dezelfde motor en uitrusting dan is het verschil ineens een stuk kleiner.
Okay, ik wist niet dat dat de ongeblazen variant was.
Als je alle opties op de Q2 aanvinkt dan gaat het hard, je kunt overigens voor 45k ook een prima volle 1.4 s-tronic rijden het ligt er alleen even aan hoeveel waarde je aan bepaalde opties schenkt
Dat is mij niet gelukt op de Q2. En ik heb heel lang in de folder en configurator gehangen. Ben benieuwd hoe jij dat doet. Als je iets met S-line wil doen gaat het erg hard en zonder wil je zo'n auto eigenlijk niet. Heb de folder nog even bekeken van begin 2018. 1,4 S-tronic sport begint bij 36.000 euro. Dan heb je echt feitelijk een kale auto. Standaard (niet zo fraaie) velgen, de eerder genoemde handgeschakelde airco, geen fatsoenlijk infotainment.... je bent zo 10K verder en dan heb je nog niets bijzonders gedaan. Wil je echt een mooie kleur even 1400 euro aftikken voor Arablauw want de rest is echt vreselijk saai (mening, geen feit) en ik kan nog wel even doorgaan :mrgreen:

geen idee wat de marge op zo'n auto is want vanwege deze ongein heb ik het nooit gered tot aan de onderhandelingstafel.
De T-Roc is natuurlijk goedkoper dan de Audi Q2 dat is met alle modellen zo, Audi is het premium merk met de daarbij behorende marges. Veel mensen hebben daar vaak een uitgesproken mening over maar feit is en blijft dat het Audi klanten geen zak uitmaakt. Die geven lachend 39k voor een nieuwe A1 uit terwijl ze voor dat geld ook in een Tiguan Allspace, Polo GTI of andere auto uit de Vag-stal zouden kunnen stappen.
Oh vast. En ik mag daar ook een mening over hebben, want ik ben diegene doe het moet betalen. Toch? En het is geen kwestie van niet kunnen betalen, maar meer het willen daarvan.
Je opmerking over de ervaren CEO en het niet zelf hebben gekocht van de auto volg ik niet helemaal. Als je als bedrijfsdirecteur een leasecontract aangaat of de auto op de zaak koopt moet deze toch ook worden betaald? Het is toch een vestzak broekzak verhaal of je dit als privé persoon doet of dit vanuit de zaak doet?
dat stukje heb ik trouwens weggehaald, maar het maakt voor mij nogal verschil of dat vanuit de zaak komt waar je misschien niet eens hoofdelijk aansprakelijk voor bent bij evt faillissement of het van iemands spaarrekening komt. Groot verschil.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Luchtfilter p.42

Bericht door Tom Westendorp » wo 28 nov 2018, 14:14

Mijn Q2 configuratie voor 45k en een beetje fiscaal: https://www.audi.nl/nl/web/nl/modellen/ ... tting.html

Je mening waardeer ik Upsilon, goed onderbouwd en een fijne open discussie! Daar is dit forum voor bedoelt.

Ik zie geen verschil tussen een DGA die als goed ondernemer een auto least of op de zaak koopt of een particulier. Beide zijn belangrijk voor de economie.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Tom's GTI Killer - Luchtfilter p.42

Bericht door Upsilon » wo 28 nov 2018, 14:45

Petrolhead Tom schreef:
wo 28 nov 2018, 14:14
Mijn Q2 configuratie voor 45k en een beetje fiscaal: https://www.audi.nl/nl/web/nl/modellen/ ... tting.html
Je link werkt niet. iK kom op een algemene pagina uit.
Je mening waardeer ik Upsilon, goed onderbouwd en een fijne open discussie! Daar is dit forum voor bedoelt.
Zeker! Ik ben er alleen wat fel op omdat ik als particulier zie dat je steeds meer voor een auto moet betalen (al kan een merk daar niet heel veel aan doen) en dan wordt een merk als Audi gewoon nog duurder. Zelf vind ik VW het meeste bang for buck geven en ook het meest transparant als het gaat om keuze-opties. Uiteraard vind ik een dikke audi ook erg fraai om te zien.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Tom's GTI Killer - Luchtfilter p.42

Bericht door Autheo » wo 28 nov 2018, 14:47

Tom, leuke blog. Mijn complimenten. En je maakt me wel heel nieuwsgierig naar meer informatie over een elektrische Mii met een range om stijl van achterover te slaan (van de prijs waarschijnlijk ook dan). Kun je het tipje van die sluier misschien iets verder oplichten? ;)

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Tom's GTI Killer - Luchtfilter p.42

Bericht door kgroot.nl » wo 28 nov 2018, 14:50

Heel eerlijk. De Taracco is een gerebatchde Allspace met een verschrikkelijk lelijke neus.
Maar goed dat is mening.
Simpelweg zie je op dit moment een enorme teruggang in Seat waar zelfs de lokale dealer hier over klaagt.
De Leon is verouderd, de ibiza is leuk maar voor nagenoeg net zo veel heb je een Polo (die het qua restwaarde weer beter doet).
Ik heb jaren Seat gereden maar als ik nu privé zou moeten kiezen word het 100% een VW en dat is niet omdat ik bij VW werk.
De huidige Ibiza is gewoon een oer en oer saaie leaseauto. Niets mis mee maar het is geen leuke speelse auto meer zoals bijv. De Cupra's vroeger.
Zonde nog steeds gezien ik altijd groot fan was van bijvoorbeeld de Leon 1M V6 of Cupra R.

Qua blog gewoon weer leuk om te lezen kerel!
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Emiel25
Vagling liefhebber
Berichten: 322
Lid geworden op: vr 03 jun 2016, 19:30

Re: Tom's GTI Killer - Luchtfilter p.42

Bericht door Emiel25 » wo 28 nov 2018, 15:15

Zo zie ik het ook. Het zijn saaie auto’s geworden waartoe ik mij niet aangetrokken meer voel. Jammer, want het was wel eens anders. Als klant kreeg ik het gevoel dat Seat op een bepaald moment een andere doelgroep wilde; niet meer de doelgroep die bestaat automobilisten die van auto’s houden, maar de massa die vooral kijkt naar het budget en zich eigenlijk niet echt interesseert voor auto’s maar het ziet als iets puur functioneels (een grote doelgroep).

Tot die doelgroep behoor ik niet. Ik gun Seat echt het allerbeste, ik heb er een mooie tijd mee gehad.
En ach, alle PR-prietpraat over mooie toekomsten, daar heb ik inmiddels al te veel over gehoord en gezien. Daar ben ik inmiddels al te oud voor volgens mij, haha!

Als Seat komt met een echte Mii Cupra, een designtaal die me aanspreekt, en dus weer leuke auto’s gaat bouwen kijken we weer verder! ;-)
Up! GTI / Red & Black

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Luchtfilter p.42

Bericht door Tom Westendorp » wo 28 nov 2018, 15:22

Bijzondere post Kevin. De enorme teruggang strookt absoluut niet met de cijfers van dit jaar. SEAT heeft het nog nooit beter gedaan. De Leon is qua verkopen inderdaad wat op leeftijd maar alle overige modellen scoren als nooit tevoren. Buiten dat is SEAT procentueel het hardst groeiende merk in Europa en zijn er dit jaar in Nederland 13.9 procent meer SEAT's verkocht ten opzichte van vorig jaar tot en met augustus.

Een Ibiza is niet de meest sprankelende auto ooit maar een Polo is minstens net zo saai of spannend, daar zit vrijwel niets tussen. Beide worden pas leuk met een FR uitrusting voor de Ibiza of een R-line voor de Polo. Daarbij moet de Polo moet ook wel een veel betere restwaarde hebben omdat de Polo fors duurder is.

V6 motoren in een Leon zullen helaas wel nooit meer terugkomen met dank aan de Co2 maffia.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Tom's GTI Killer - Luchtfilter p.42

Bericht door kgroot.nl » wo 28 nov 2018, 15:34

Enige is wel de isolatie bij Seat is gewoon ook echt van matige kwaliteit. Tot aan serieuze verschillen op de snelweg etc.
Serieus mee bezig geweest voor ik m'n vader zijn Polo R-Line verkocht
Van de week nog een klant hier gehad voor een 'normale' polo en Ibiza. Uiteindelijk scheelt het onder aan de streep 539 euro.
Dan zou ik het wel weten als ik eerlijk ben
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Luchtfilter p.42

Bericht door Tom Westendorp » wo 28 nov 2018, 15:55

Maar dan heb je niet dezelfde uitvoering. Een Seat Ibiza FR Business Intense pakken en een Polo vergelijkbaar aankleden scheelt bijna 3k.

@Autheo, nog niet. Snel. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Tom's GTI Killer - Luchtfilter p.42

Bericht door kgroot.nl » do 29 nov 2018, 14:19

Petrolhead Tom schreef:
wo 28 nov 2018, 15:55
Maar dan heb je niet dezelfde uitvoering. Een Seat Ibiza FR Business Intense pakken en een Polo vergelijkbaar aankleden scheelt bijna 3k.

@Autheo, nog niet. Snel. ;)
Bruto wel inderdaad :)
Maar die 3k zou ik er dubbel en dwars voor over hebben persoonlijk. Vind het geluidsniveau in de Ibiza namelijk wel echt slechter dan in een Polo
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Volgende auto SEAT p.42

Bericht door Tom Westendorp » do 29 nov 2018, 15:46

Brand Model Spec Year dB at idle dB at 50km/h dB at 80km/h dB at 100km/h dB at 120km/h dB at 140km/h
Seat Ibiza 1.0 2017 39.2 56.1 62.3 64.7 69.1 69.2
Volkswagen Polo 1.0 2017 38.9 57.8 61.0 64.3 66.2 69.6
Volkswagen Polo 1.0 2016 42.1 62.2 64.3 66.3 69.2 72.8

Wel hele marginale verschillen. Bij 140 is het zelfs beter toeven in de Ibiza. ;) Voor de volledigheid er even een vorige generatie Polo bijgezet om te laten zien wat een stap er is gemaakt met de nieuwe Ibiza en Polo.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie