De eerste ervaringen met m'n nieuwe Up!

Laat hier je nieuwe trots zien.
quigg
Donateur member

De eerste ervaringen met m'n nieuwe Up!

Bericht door quigg » di 03 jun 2025, 16:03

Afgelopen zaterdag heb ik de sleutels van m'n nieuwe Up! ontvangen. Het duurde even want ik had al 10 dagen eerder het koopcontract getekend. De verkoper is een handelaar die vooral in ex-lease auto's doet. Dat zijn relatief jonge auto's maar mogelijk wel met veel kilometers op de teller. Leasecontracten gaan meestal uit van maximaal 5 jaar of 150.000 km, wat het eerste komt. De mijne is een witte Take Up! uit 2020 met 145.000 km op de teller, een auto met ervaring zeg maar. Lease auto's zijn vaak zeer goed onderhouden volgens het boekje, onderhoud kost de bestuurder niks extra, dat zit gewoon bij de leaseprijs in.

Hiervoor had ik een Daihatsu Cuore uit 2010, waar nog een beste inruilprijs voor geboden werd. Eigenlijk veel meer als waar ik op gerekend had. Maar hoezeer ik ook tegensputterde, de airco is kapot, de LM velgen zijn niet mooi door te veel schuren langs de stoepranden en heb je die deuk in de achterklep niet gezien, het bod bleef hetzelfde. ;) Rare jongens, die auto handelaren.
De Cuore is trouwens een ruimtewondertje en dat komt omdat de achterbank op rails staat in de duurdere versies, dan heb je meer beenruimte dan in een Audi A4.

Van dat onverwachte meevallertje heb ik meteen een afleverpakket ter waarde van 700 euro bij besteld. Dat betekent 6 maanden garantie op motor en bak ipv 3 maanden, nieuwe APK (omdat hij nog maar 5 jaar jong is om de 2 jaar dus tot eind mei 2027), grote onderhouds beurt volgens voorschrift. In mijn geval werden de banden op de vooras afgekeurd en vervangen door nieuwe exemplaren.

De relatief hoge km stand van 145K km voor een klein stadsauto'tje schrikt me niet af, die heb ik liever dan eentje die nooit op temperatuur komt en alleen maar door een oud vrouwtje gebruikt wordt om naar de supermarkt om de hoek te rijden. Misschien dat de koppeling en distributie op termijn vervangen moet worden, maar daar is geld voor gereserveerd. Zelf rijd ik naar verwachting hooguit 5000-10000 km per jaar. Het is m'n laatste auto, tegen de tijd dat de auto versleten is ben ik hoogbejaard, dan is het mooi geweest.

Het is zoals gezegd een Take Up! met 60 pk motor. De spiegels zijn niet elektrisch verstel-, inklap- en verwarmbaar, maar hebben wel knipperlichten. Ik ben de enige bestuurder dus dat is niet echt een probleem. Er zit wel Climacontrol in en parkeersensoren met een camera. Helaas geen radio met carplay, dat had ik wel graag gehad.

Hij rijdt prachtig, de cruise control is een verademing, lekker ontspannen doortuffen. Aan de actieve rijstrookassistent moest ik wel even wennen, krijgen we nou? Tot zover had ik de manual nog niet gelezen. :D Dat is geen blijvertje, die schakel ik meteen uit na iedere start. Waar ik woon hebben ze rustige B-wegen waar vaak te hard gereden wordt voorzien van onderbroken belijning om de snelheid naar beneden te krijgen. Het ziet eruit als een soort virtueel fietspad, een lijn op ongeveer een meter vanaf de berm aan beide kanten, waardoor de weg smaller lijkt dan hij in werkelijkheid is. Het echte fietspad ligt gewoon naast de hoofdweg.

Bij de Up! komt het stuurwiel wel heel sterk terug na een bocht, dat voelde bij de Cuore wat meer natuurlijk of soepeler aan. En de gordel snijdt in m'n nek, daar heb ik meteen clips voor besteld zodat de gordel wat meer over de schouder loopt. Jammer dat de gordel in de B-stijl niet verstelbaar is, in mijn geval zit hij veel te hoog.

Vooralsnog ben ik zeer tevreden met de auto en hoop er nog lang van te mogen genieten.