Nieuw aangemeld

Stel je hier even voor en maak kennis met andere leden
DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Nieuw aangemeld

Bericht door DaanRoor » wo 17 feb 2016, 22:21

Goedenavond,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Daniël, ik ben zelf geen eigenaar van een Citigo maar mijn vriendin wel en daardoor ben ik inmiddels ook een bekende van de Citigo.
Haar Citigo is van eind 2013, 5 deurs, automaat, een klein aantal instellingen zijn naderhand aangepast zoals niet alle deuren in 1x ontgrendelen maar in eerste instantie alleen het bestuurdersportier... en tot vandaag was het een 60 pk versie, met behulp van Vagtechniek zou het nu een 75pk moeten zijn.
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Nieuw aangemeld

Bericht door Autheo » wo 17 feb 2016, 22:36

Welkom, ook als 'aanhanger' van de Citigo. ;)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuw aangemeld

Bericht door Tom Westendorp » do 18 feb 2016, 07:41

Welkom! Veel plezier op het forum! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw aangemeld

Bericht door DaanRoor » do 18 feb 2016, 12:30

Dank!

Over aanhangers gesproken, het is dat de vagling geen aanhanger van 750 kilo mag trekken anders had ik er zelf ook een denk ik. Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat Pon meer afzet zou hebben als een aanhanger wél mogelijk zou zijn.....
Dus helaas blijf ik zelf slechts een figuurlijke aanhanger :(
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
BartvanD
Forum newbie
Berichten: 87
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 15:23
Locatie: Zuid Holland

Re: Nieuw aangemeld

Bericht door BartvanD » do 18 feb 2016, 19:48

Welkom! Al verschil gemerkt van het pk verschil?
Seat Mii 2016# SportConnect# 60pk# CandyWhite# 5-deurs# panoramisch schuifdak# 15" Ania# Seat Soundsystem# Seat Armsteun# LED upgrade+X-tremevision#

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw aangemeld

Bericht door DaanRoor » do 18 feb 2016, 22:21

Hoi Bart,

Ik zal dadelijk even het topic opzoeken waar jouw vraag vaker gesteld is aan degenen die deze update gedaan hebben.

De Citigo van mijn vriendin heeft sinds gisteren de 60pk --> 75pk upgrade via Vagtechniek. Het mooie aan dit verhaal is dat mijn vriendin momenteel in het buitenland zit en niet weet dat ik dit gedaan heb. Ik heb deze upgrade eigenlijk genomen omdat we haar Citigo ook gebruiken als we bijvoorbeeld naar Duitsland gaan en ik me een beetje zit te irriteren in de berg-etappes die we daar afleggen. Het gaat allemaal wel maar je vraagt je soms serieus af of het motorblokje het wel gaat overleven allemaal.

De ultieme test zal dus een soort van twee-ledig zijn:
- Gaat mijn vriendin dit merken als ze weer terug in NL is en weer op pad gaat met haar auto? Moet er wel bij zeggen dat ze sinds we verhuisd zijn zo'n 95% van haar kilometers niet meer op de snelweg komt, ze kan alles tegenwoordig via 80-km wegen af.
- Gaan we dit merken als we weer een uitstapje maken naar heuvelachtig gebied?

Mijn eigen ervaring nadat ik de auto vanuit Nuenen weer naar Zoetermeer gereden heb (met diverse tussenstops onderweg): ik merk er bij normaal gebruik eigenlijk niks van. Ik heb hem op de snelweg wel even een paar keer de sporen gegeven (omdat mijn vriendin automaat rijdt ook een paar keer de kickdown gebruikt wat ik normaal gesproken alleen in geval van nood doe omdat dat robot-automaatje dan gewoon niet mooi schakelt). Het is in ieder geval niet zo dat je nu ineens een duw in je rug krijgt ofzo. Even snel ergens voorbij is nog steeds een kwestie van geduld.
Of het mijn eigen verbeelding is of dat het echt zo is durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, maar het lijkt er wel op of de motor iets soepeler op hogere toerentallen gebracht kan worden dan voorheen. Het is in mijn beleving niet een echt opvallend cq duidelijk verschil. Ik moet er wel bij zeggen dat de auto de eerste anderhalf jaar van zijn leven 90% snelwegkilometers heeft weggereden (woon/werk tussen Midden-Brabant en Rotterdam). Sinds we verhuist zijn rijdt de auto ongeveer 70% aan 80-kilometer wegen en 30% stadsverkeer. Hij heeft in zijn leven tot dusver maar weinig korte ritjes gemaakt met nu dik 44.000 km op de teller.
En ik moet zeggen, hij heeft altijd al soepel gereden (op het gedrag van de automaat na dan tenminste, de automaat schakelt zijdezacht op lagere toerentallen maar als het wat sportiever moet wordt ie navenant het toerental meer stoterig tijdens schakelen). De motor zelf is vanaf het begin altijd al gewillig geweest om te werken.

De upgrade zal in het vlakke NL wellicht gewoon weinig zoden aan de dijk zetten. Ik ben dan ook het meest benieuwd of we iets gaan merken als we weer eens richting heuvelachtig gebied zouden gaan, misschien kan ik dan wél opvallende verschillen melden.
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
BartvanD
Forum newbie
Berichten: 87
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 15:23
Locatie: Zuid Holland

Re: Nieuw aangemeld

Bericht door BartvanD » do 18 feb 2016, 22:50

Lekker uitgebreid antwoord :D thanks
Seat Mii 2016# SportConnect# 60pk# CandyWhite# 5-deurs# panoramisch schuifdak# 15" Ania# Seat Soundsystem# Seat Armsteun# LED upgrade+X-tremevision#

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw aangemeld

Bericht door DaanRoor » do 18 feb 2016, 22:55

U bent ook over deze upgrade aan het denken?
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Nieuw aangemeld

Bericht door damianw26 » vr 19 feb 2016, 12:18

Welkom, ik ga zeer binnenkort ook de 75pk upgrade uitvoeren aangezien ik met mijn up dagelijks veel snelwegkilomters maak. Aan het koppel verandert niks jammer genoeg, daardoor merk je bij normaal gebruik niks van die 75 pk. Je hebt echter wel vanaf zo"n 4000 toeren een merkbaar verschil tussen de 60 en 75 pk volgens de verhalen :mrgreen:
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw aangemeld

Bericht door DaanRoor » za 20 feb 2016, 00:28

Wat zou je precies moeten merken vanaf 4000 toeren volgens de verhalen dan?
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
BartvanD
Forum newbie
Berichten: 87
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 15:23
Locatie: Zuid Holland

Re: Nieuw aangemeld

Bericht door BartvanD » za 20 feb 2016, 09:00

Na het lezen van jou reactie en de verhalen die ik al gelezen had ben ik erover uit dat ik het niet ga doen. Ik kom maar zelden boven die 4000 toeren uit. Mooie prijs maar te weinig rendement voor mij persoonlijk.
Seat Mii 2016# SportConnect# 60pk# CandyWhite# 5-deurs# panoramisch schuifdak# 15" Ania# Seat Soundsystem# Seat Armsteun# LED upgrade+X-tremevision#

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw aangemeld

Bericht door DaanRoor » za 20 feb 2016, 10:49

Ik zal het nog wel laten weten als mijn vriendin weer terug is, onwetend in haar auto stapt en lijkbleek van het onverwacht grote aantal pk 's weer thuis zou komen :D
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Nieuw aangemeld

Bericht door damianw26 » za 20 feb 2016, 12:09

Boven de 4000 toeren trekt de 75 pk iets harder, en na 5000 toeren stort de vermogensopbouw bij de 60 pk in. Bij de 75 trekt ie simpelweg lineair door tot aan de toerenbegrenzer. Dus als je m regelmatig op z'n staart trapt is het leuk maar voor dagelijks gebruik zal je het niet merken helaas.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw aangemeld

Bericht door DaanRoor » za 20 feb 2016, 12:29

Voordat we destijds de citigo kochten hebben we vooraf proef gereden met zowel 60 als 75 pk (beiden handbak). We merkten toen ook al opvallend weinig verschil. Ik hoop de winst dan ook vooral in heuvelachtig gebied te kunnen halen.
Wat ik nog graag zou willen is die automaat een beetje fatsoenlijker afstellen want nu schakelt ie nog weleens op op momenten dat ik dat niet wil maar veel irritanter: hij schakelt soms ook bij het minste geringste terug. Als ik een beetje gas bij geef doe ik dat om bijv ruimte voor een ander te maken. Dan wil ik ook dat de auto even versnelt en niet juist in gaat houden omdat ie meent dat ie eerst nog terug moet schakelen ook al zou ik dat met een handbak op dat moment niet gedaan hebben omdat het op koppel ook haalbaar is om even te versnellen.
Dat terugschakelen mag ie van mij bewaren voor momenten dat het koppel echt niet meer toereikend is en bij kickdown. Helaas schijnt dit niet af te stellen te zijn.
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Nieuw aangemeld

Bericht door damianw26 » zo 21 feb 2016, 14:29

Ik heb niet veel verstand van automaten, echter weet ik wel dat er in het a segment vaak gebotoriseerde automaten worden gebruikt, en die zijn een ramp voor het verbruik en de prestaties. Hoe ervaar jij het?
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw aangemeld

Bericht door DaanRoor » zo 21 feb 2016, 15:10

De auto is van mijn vriendin. Wegens een permanente blessure is het voor haar beter om automaat te rijden. Ik weet derhalve niet van de hoed en de rand wat verbruik betreft.
Qua prestaties is het ruk. Het ding schakelt op verkeerde momenten en neemt er ook de tijd voor, soms gepaard met een schok. Het rijdt het beste als je maximaal half gas geeft, dan merk je weinig van het schakelen. In de bebouwde kom is half gas voldoende om redelijk vlot mee te kunnen komen met het verkeer.
Je kan ook manueel schakelen, dat je dus met de pook zelf het schakelmoment bepaald. Dit is wat mij betreft echter een wassen neus. De bediening van de pook zit voor mijn gevoel verkeerd om (terugschakelen doet ie toch wel automatisch als het toerental zo laag wordt dat ie zou gaan bokken om niet af te slaan). Voor OP-schakelen zou ik het fijn vinden als ik de pook een tikje naar achteren kan geven zoals bij de PSA-drieling, dat werkt makkelijker dan de tik naar voren die ik nu moet geven (moet telkens iets uit de stoel komen om dit te doen).
Irritant is dat de bak in manuele stand vertikt om vanuit stilstand in zn 2 te vertrekken (bij sneeuw). Tevens springt ie tijdens het rijden alsnog op automatische stand, geen idee waarom maar dit is natuurlijk niet wat ik wil als ik manuele stand selecteer.
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw aangemeld

Bericht door DaanRoor » zo 21 feb 2016, 15:15

Overigens is het ondanks een aantal tekortkomingen die niet nodig waren geweest verder een hele fijne auto waar veel rijplezier aan te beleven valt. Ik rij zelf een Ibiza uit 2007 maar de Citigo komt op mij degelijker over, ik vind het beter rijden dan mijn Ibiza.
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Nieuw aangemeld

Bericht door damianw26 » zo 21 feb 2016, 20:48

Dat klinkt niet al te best, maar dat je meekomt met het verkeer is het belangrijkste. De vag drieling is zeer degelijk en voelt ook zo aan. Ze rijden ook allemaal lekker en met genoeg comfort
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw aangemeld

Bericht door DaanRoor » zo 20 mar 2016, 11:47

Na enkele weken dat m'n vriendin onwetend van de extra pk's rondgereden heeft: ze heeft 2x een momentje gehad dat de auto iets anders deed dan ze gewend was. De eerste keer was bij flink doortrekken in de toeren dat ze zich hardop afvroeg of de auto nou wat sneller is geworden (al kwam het er inderdaad nogal vragend uit, ze was er niet overtuigd van).

En de tweede keer is afgelopen week geweest. Een bocht die ze af en toe eens met gas onderin neemt resulteerde dit keer in het bijna de controle over de auto kwijtraken omdat ie vlotter de bocht door kwam dan ze altijd gewend was. Ook dit was een situatie met hoog toerental... Overigens wel goed dat de auto eerst even laat merken dat je de controle kwijt begint te raken, ik heb door de jaren heen ook weleens auto's meegemaakt die niet waarschuwen maar gelijk de verkeerde kant op schuiven...
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nieuw aangemeld

Bericht door TwitNour » zo 20 mar 2016, 12:59

Conclusie? Er is dus wel een klein merkbaar verschil, zelfs voor iemand die het niet weet?

Plaats reactie